Startup Grind
4 אפריל 2019 | דפנה לייבנווירט
הנחת יסוד: כל הרעיונות שלנו גרועים

"איננו יכולים לדעת איזה רעיון יצליח וכנראה זה לא יהיה הרעיון שאיתו יצאנו לדרך. אם כך - איך נקים חברה על בסיס רעיון?" עופר וילנסקי, אחד מותיקי היזמים בארץ, חלק איתנו מגוון מסקנות מפתיעות לגבי עולם היזמות.

עולם היזמות כיום הוא עולם פורה, הכולל בתוכו אלפי ואף עשרות אלפי אנשים חרוצים במגוון תחומים. אחת הסיבות לפריחתו של התחום בזמנים אלו היא בזכות יזמים ותיקים שהתעוזה וההתמדה שלהם היא זו שסללה את הדרך ליזמים שבאו לאחר מכן. אחד מאותו דור מייסדים הוא עופר וילנסקי, בן 50 שהתחום זורם בדמו כבר מילדות.

במפגש שנערך בשבוע שעבר על ידי Startup Grind, קהילת היזמות הגדולה בעולם, פגשנו את וילנסקי כדי לשמוע יותר על עולם היזמות דרך העיניים שלו.

יזמות ורעיונות בשלב יזמות:

עשיתי הרבה טעיות שעלו לי בדם, יזע, זמן והון רב. מהדרך שעברתי אני רוצה להעביר לכם מספר שיעורים.

טוויטר ניסתה לעשות פודקאסטים ללא הצלחה ולבסוף הלכו על הכלי שמתקשר ללקוחות.

גרופון קמה כמחאה חברתית: חרם על עסקים בעיתיים. המודל לא הצליח, אז הם קנו קופונים מהפיצריה מתחת למשרד, והשאר היסטוריה.

פייסבוק: פותחה תחילה כ-Facesmash (דירוג בחורות), אח"כ הייתה ספר מחזור שניסה להחליף את זה של הרווארד, ורק משם קיבלה את הכיוון הנוכחי.

וואטאסאפ: פלטפורמה לעדכון סטאטוסים (של ICQ) שהציגה איזה סטטוס של איזה חבר השתנה.

AVON: מכרו ספרים וצירפו קוסמטיקה כפרס, שהפכה למוצר העיקרי.

ריגליס: מכרו סבון עם מסטיק מתנה, שהפך למוצר העיקרי

מה הפואנטה? בעולם שבו כמעט כל הרעיונות ייכשלו, אנו צריכים לפעול חכם.

 

שיעור #1: איטרציות קצרות

בד"כ כששואלים יזם מה הוא צריך, הוא משיב "אני צריך 2 מליון דולר ושנה על מנת לספק אחלה מוצר." אני אומר: שימו לעצמכם מטרה להביא אבטיפוס תוך שבוע ותהיו יצירתיים איך אתם עושים את זה.

ב-HOLA פיתחנו תוכנת Peer to Peer to Http שמפצלת את בקשת הגישה לאינטרנט לכל מי שמחובר למערכת על מנת לשפר את מהירות הגישה. גייסנו 7 מיליון דולר שהפכו ל-60 שנות אדם ומוצר גרוע (הסתבר שאין בו צורך), זה גודל הטעות שעשינו. מה שהיינו צריכים היה למצוא דרך להציע מוצר תוך שבוע. אבל איך?

 

אם יש רעיון, מצאו דרך לייצר תת-מוצר קטן, שייקח כמה ימים לייצר, וכבר יביא ערך ראשוני מאוד ללקוחות.

מי שחושב שהרעיון תואם רק למוצרים "פשוטים", הנה דוגמא:

אופציות לבדיקה מהירה של רב שקע מיוחד שדורש שנת הקמה למוצר סופי:

  1. להדביק כתמונה על דף באמזון עם מחיר ולבדוק עם הסביבה הקרובה מה התגובה
  2. להכניס את המוצר לאתר ולבדוק קליקים
  3. לבנות אתר ולקבל הזמנות מוקדמות שיתנו לכם לייצר משהו ראשוני ולהראות נוכחות למשקיעים
  4. לאחר מכן ניתן לחשוב מהו השלב לפני הייצור הסופי, והאם ניתן לייצר גרסה מצומצמת על מנת "להיכשל" מוקדם יותר

שיעור #2: Pivot Fast

יזמים נוטים לגרור רעיונות גרועים עד שנגמר הכסף. אני חוזר: לא היעדר הכסף הוא הבסיס לכשלון, אלא היעדר ערך לרעיון.

על אף שחשבנו ב-Hola  שהמוצר שלנו מגניב, לא הצלחנו להלהיב חברים ומכרים. לאחר שבועיים של הבנה שהמוצר אינו ממריא ולכשעצמו אינו בעל ערך, ניסינו לבדוק מה ניתן לעשות עם הטכנולוגיה. עד סוף היום היו לנו חמישה רעיונות גרועים ושלושה שהפכו לשלושת החברות אליהן Hola התפצלה אחד מהם היה ה VPN..

שיעור #3: Role of Marketing

בעיניי, האמירה "המוצר נכשל בגלל שלא שווק" אינה נכונה.

במוצר ה-VPN שלנו הגענו ל-185 מיליון משתמשים ללא השקעה של דולר בשיווק. קוקה קולה להבדיל, היא מותג ידוע בכל העולם, המשקיע מיליארדים בשיווק. מדוע? כמוצר, מבחינה בריאותית, הוא רע לנו. מערכת שיווק אימתנית נדרשת על מנת לתחזק אותו. לעומתו, לא פייסבוק, לא ווייז ולא ווואטסאפ השתמשו אי פעם בפרסומת.

מאידך, גם PR גרוע, לא יכול לחרב מוצר טוב. כאשר התגלה שגוגל מעבירה מידע על המשתמשים. הייתה תקופה של היסטריה עד שהצרכנים החליטו שהערך שהם מקבלים גבוה ממחיר החשיפה.

שימו לב- בהתפרשות אקספוננציאלית, מוצר מדהים שיעבור מפה לאוזן יגיע לאוכלוסיית העולם תוך 31 יום!

שיעור #4:Quick Iteration

שינוים קטנים ומהירים יובילו להצלחה.

ברצוני להדגים איך עושים זאת: רציתי לגייס מהנדסים מעולים, וכידוע הם אינם מחכים זמן רב ברשימות חברות ההשמה.. החלטתי לעשות תחרות: מי שיממש טוב, נכון ויצירתי בעיה שפרסמתי, יופיע שמו ברשימת המנצחים. העברתי למספר מתכנתים בחברה על מנת שיפיצו את ה"חידה".

מספר התגובות שהתקבלו למחרת היה אפס.

אז ביצעתי שינוי: הצעתי פרס כספי. מספר התגובות שהתקבלו היה.... עדיין אפס. העליתי את גובה הפרס ו.... קיבלתי רק 3 תגובות. מכאן צפינו שיהיה המשך להפצה.. אך להפתעתנו לא כך היה הדבר. אז ביצענו איטרציה מהירה חדשה: פרס כספי לפותר ופרס כספי למי שחברו יפתור...  הגענו ל-13,000 תשובות. לא חיכינו בין איטרציה לאיטרציה. ביצענו שינוי מהיר וכך הגענו תוך ימים ספורים לתוצאה שביקשנו. מה עם הזוכים? את הזוכים הזמנו למשרדי החברה ומשכנו אלינו.

שיעור #5: Individuals Move Faster than Large Teams

היזם קטן מול גדולים וענקים? המציאות הפוכה: יזמים יכולים לזוז מהר יותר מחברות גדולות. למה? כל המידע בראש, רואים את כל התמונה עם הרבה יותר מוטיבציה.  לא מעט פעמים עקפנו חברות גדולות מאיתנו. יש balance עדין בין כמות ואיכות. דוגמא לכך היא בתפוקה של צוות קטן ומוביל לעומת צוות גדול ומגושם.

עשינו ניסוי בחברה שמטרתו לבדוק תפוקות בפיתוח תוכנה. רציתי לראות כמה שורות קוד מייצר מתכנת. כשגייסנו אנשים חדשים הרגשנו שהתפוקה ירדה בתקופת ההכשרה אך גם לאחריה וגם כשלחצנו לשעות עבודה רבות יותר, לא עלתה התפוקה.  שיערנו שראשי הצוותים שהיו המובילים היו עסוקים בהכשרה ובניהול של צוות פחות מוכשר מהם.. לכן הזזנו את אחד מראשי הצוותים לעבודה יחידנית, והתפוקה המריאה רק בזכותו. בהתאם שחררנו את הפחות יעילים והשארנו צוות מוביל מצומצם. כמובן שזה לא תמיד כך, אך זהו ניסוי מעניין שמוכיח שכפרטים ניתן לעיתים לעשות יותר ממחלקות שלמות.

בסופו של יום, המשוואה פשוטה: חשיבה יצירתית ומהירה, בחינת מה לא מצליח ו-Pivoting יביאו אתכם למינימום שריפת מזומנים ומקסימום מוצר/רעיון שמתאים (או שלא)! העיקר הוא שתנסו, ותעשו זאת בצורה חכמה ועניינית.


המאמר נכתב בשיתוף Startup Grind

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.