PixaBay
11 אפריל 2019 | ג'ון ראמפטון
7 הטעויות שבעלים ומייסדים עושים בפעם הראשונה

כל עסק הוא שונה, אבל לרוב הטעויות זהות

הקמת חברה היא עסק קשה בכל פרמטר: לא סתם מעל ל-80% מהחברות והעסקים נסגרים תוך פחות משנה וחצי. אם תשאלו אנשים, סביר להניח שהם יגידו שהמזל הוא פקטור חשוב, אבל לא ניתן לתת לו את כל הקרדיט: ישנם מספר צעדים טקטיים שמייסדים יכולים לעשות כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה שלהם.

אלו שעושים זאת בפעם הראשונה, ביחוד אלו שלא ישבו באמת וחשבו מה הם צריכים לעשות כדי להקים ולהריץ חברה, נוטים לבצע טעויות נאיביות ומזיקות. ריכזתי לכם כאן את שבעת הטעויות הנפוצות ביותר שאתם יכולים להימנע מהן בכדי להגדיל את סיכויי ההצלחה שלכם.

לא לתת מספיק תשומת לב לצוות המייסד ולגיוסים הראשוניים

הנתונים מראים שהקמת חברה עם אדם אחד או שניים היא כנראה המתכון הטוב ביותר להצלחה. ישנן לא מעט דוגמאות נגדיות, אבל הנוכחות של אנשים נוספים איתם תוכלו ליצור מעין "פינג פונג של רעיונות" היא כזו שטובה מאוד לטווח הארוך, ביחוד בזמנים הקשים. כשיש מספר פרספקטיבות, לרוב מצליחים להגיע ביחד לתוצאות הטובות ביותר.

מציאת השותפים הנכונים היא פעולה חיונית. קל למצוא רעיון ולהתחיל לגייס כל אחד שמוכן לעבוד איתכם, אבל חיפזון אל תוך התהליך ורק להסכים או "לזרום" עם כל אחד שמעוניין לרוב יתברר כטעות ענקית, זאת מכיוון שלרוב מייסדים מבלים זמן רב האחד עם השני.

אתם צריכים להכיר את השותפים שלכם, במה הם טובים, איך הם מתמודדים עם לחץ ואלו מההרגלים שלהם יכולים לעזור לכם בכל הקשור להבנת מה מתאים לכם ולעסק. חשוב לחשוב כיצד מישהו יוכל לאזן ולהשלים אתכם, ואיך תוכלו לעבוד יחדיו גם בזמנים הטובים וגם בזמנים הרעים.

מיותר לציין שלא מדובר רק במייסדים ובשותפים אחרים. העובדים הראשונים שתגייסו חשובים לא פחות. כל חבר צוות שעלול לפגום בכישורי וביצועי העובדים האחרים או אחד כזה שכישוריו החברתיים לוקים בחסר, עלולים לפגום ישירות בחברה שלכם. למרות הצורך והרצון לתת תפוקת עבודה בהתחלה, כמעט אף פעם לא שווה להקריב את האיכות או את ההווי הצוותי עבור גיוסים ראשוניים שלא נבדקו כהלכה.

ציפיות לא ריאליות

אנשים לרוב מקימים חברה ומגזימים בציפיותיהם לגבי ההתלהבות והיוקרה שיהיו מעורבים בתהליך הכולל. קל לדמיין שאתם תגייסו כסף רב בקלות, תקבלו סיקור אוהד וחם במדיה ותקבלו אינסוף הכרה מהמכרים והמשפחה שלכם.

כל מייסד שיוצא לדרך עם הציפיות הנ"ל כנראה יתקשה להתמודד בטווח הארוך. הקמה של חברה היא עסק מפרך. יש לחץ תמידי וגדול שדורש עבודה ללא מנוחה. התוצאות עלולות להופיע רק לאחר זמן מה, ולעתים מדובר בזמן לא מבוטל – בטח במונחים של היום. אם אתם לא מוכנים לכך, קל מאוד לאבד את האנרגיה והמוטיבציה שאתם צריכים כדי להתקדם ואפילו את הרצון לעבוד.

מייסדים שבאים עם ציפיות גבוהות כנראה ייפלו בצורה קשה יותר מאלו שלוקחים ציפיות נמוכות יותר. כאשר תוכלו לשמר את האנרגיה והמוטיבציה שלכם כשאתם נמצאים גם בזמנים טובים יותר וכאלו שפחות, היא מצרך חיוני. לכן, ציפיות ריאליות יעזרו לכם לשמור את המומנטום בדרך לפסגה.

לא להתמקד על קהל המשתמשים שלכם

קל מאוד לדמיין בניה והקמה של חברה או מוצר שפועל בסקאלה רחבה עם המון פיצ'רים ויתרונות. יחד עם זאת, הצעד הראשון שרוב המייסדים מפספסים הוא פשוט פתרון של בעיה עבור מספר גדול של אנשים שיגרום לחייהם להשתפר משמעותית הודות לכך. מייסדים לרוב מייצרים מוצרים, מקבלים ביקורת שלילית ואז מאשימים את קהל המשתמשים בטעויות שלהם עצמם. ככל שתבינו שהמשתמשים שלכם הם חלק אינטגרלי בהצלחה שלכם לטווח הארוך, כך תצליחו למצוא התאמה מדויקת של המוצר שלכם לצרכים של שוק וקהל מסוים.

לא להיות כנים עם עצמכם או עם העובדים שלכם

כמו שיש ציפיות, כך גם יש את התוצאות, והן צריכות להיות שקופות. אם דברים לא מסתדרים (הכסף אוזל, המוצר לא עובד לפי התחזית או כל סיבה אחרת), קל מאוד לבחור באופציה לשקר לעצמכם ולצוות שלכם. אנחנו לרוב מאמינים שהרעיונות שלנו משפיעים ושווים יותר ממה שהם באמת. אנחנו משקרים לעצמנו ולעובדים שלנו כאשר אנחנו מתעלמים מהנתונים ופשוט סומכים על תחושת הבטן שלנו.

זהו אחד מהדברים הנוראיים ביותר שאתם יכולים לעשות מפני שהוא מבזבז לא רק את הזמן והאנרגיה של המייסד, אלא גם את זה של הצוות, התומכים וגם של המשקיעים עצמם. למרות שיכול להיות שאתם חושבים אחרת, כנות טוטאלית היא המפתח להצלחה שלכם.

ניהול משקיעים רע

אין כמו סיקור מפרגן באתר טכנולוגי מוביל על גיוס מוצלח של החברה שלכם. למרות שלעתים יש בכך צורך, חברות רבות מגייסות כסף מהסיבות הלא נכונות. הן עושות את זה עבור הפרסום והעושר או בגלל שהם רוצים תשומת לב. כל זאת יכול להוביל לכל מיני סוגי בעיות במהלך הדרך, שיכולה להפוך מהר לבעייתית. כאשר אתם מגייסים כסף מוקדם מדי, אתם יכולים לעורר תשומת לב לעסק שלכם בזמן שפחות מתאים.

מצד שני, חלק מהמייסדים לא מצליחים לגייס כסף, וכתגובה הם יעשו כל דבר שהמשקיע הפוטנציאלי שלהם דורש מהם. גישה כזו יכולה לעשות לא מעט נזק. חשוב להקשיב למשקיע הפוטנציאלי ויש לא מעט כאלו שיוכלו לתת ביקורת חכמה ובונה וברור שחשוב לתת מקום לדעות, החששות והדאגות שלהם, אבל לא ניתן להחליט פתאום שהם הגורם הקובע, רק בגלל שיש להם כסף. מדובר בטעות גדולה שיכולה לגרום למייסדים להתמקד ביצירת רווח או גידול מהיר בניגוד להשקעה במשתמשי הקצה.

לחכות זמן רב להשקה

מייסדים לרוב בטוחים שהם חייבים את 'המוצר המושלם' לפני שהם שולחים אותו לאוויר העולם. לרוב יש לא מעט בעיות עם הגישה הזו. ה"מאמצים הראשוניים" לרוב לא יוטרדו מכך שיש בעיות מינוריות, כל עוד הם מקבלים את הערך אותו הם מחפשים.

בנוסף, קבלת פידבק וביצוע טסטים היא חלק חשוב שצריך להיעשות בהקדם. חברה יכולה להניח שקהל המשתמשים שלה ירצה לשלם 10$ לחודש עבור המוצר שלהם, אבל הרעיון הזה עלול לגרום לאותו קהל משתמשים לברוח. ביצוע של סקרים יכול לעזור, אבל אין דרך ודאית לדעת. הדבר היחיד שאתם יכולים לעשות הוא פשוט להוציא את המוצר שלכם לאור. בדרך הזו, תוכלו לקבל פידבק בצורה מהירה ולשפר את הרעיון שלכם.

אם זה לא מספיק, יש כל כך הרבה אספקטים הקשורים לממשק UI/UX שיכולים להשתפר משמעותית ובקלות באמצעות בדיקות חוזרות ונשנות. לקיחת סיכון בכדי לקבל אישור אמיתי צריך להיות הדרך היחידה שבה תבחרו לפעול - גם אם זה נראה לכם מפחיד.

יצירת בועות ואשליות

יש כאן 7 טעויות, אבל יש מאות אחרות שמייסדים צעירים עושים בלי לשים לב. מייסדים שמקיפים את עצמם בקרבת אנשים שהיו במקום דומה לשלהם יכול להיות שווה במיוחד – זה יכול לעזור להם בנושאי קבלת החלטות והדרכה מוקדמת.

אם תמצאו מנטורים שהם לא רק חזקים ומנוסים, אבל כאלו שבאים מרקע שונה משלכם או רקע מגוון, הרי שזהו המפתח האמיתי. אנשים שמציעים פרספקטיבות שונות ומוסיפים ערך בקונטקסט שונה יעזרו לכם ליצור מבחר של דעות ופידבק שאותו תקבלו בתור המייסדים. רק זה לבד שווה יותר מאשר להסתמך על מנטור אחד שהעצה שלו יכולה להיות רלוונטית אך ורק למצב ולזמן שבו הוא היה דאז.

זה אולי נראה כמו רשימה שקל שלא ליפול בה, אך בפועל – רבים וטובים יכולים לסמן כאן לא מעט טעויות שהם נקטו בהן בעצמם. עכשיו, אתם יכולים לקבל יתרון עצום על פניהם ולפעול בצורה חכמה יותר – והכל בדרך אל ההצלחה. קחו את הרשימה איתכם – זה ישתלם לכם!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.