17 אפריל 2019 | מערכת StartIsrael
5 נקודות חשובות שעליכם לקחת בחשבון כשהעסק שלכם מתרחב לשווקים בינלאומיים

מעוניינים להתרחב לשווקים חדשים? מצוין. בואו ללמוד איך לעשות את זה נכון

החוק פשוט: ככל שאתם רחוקים יותר מהבית, כך אתם צריכים לעבוד יותר קשה

לצאת אל העולם אף פעם לא הייתה החלטה קלה. יש לה פוטנציאל עצום להשפיע על הפעולות הנוכחיות בעסק שלכם, ולכן עליכם לקבוע האם התוצאות החיוביות גוברות על הסיכונים הצפויים, ובהתאם לכך לפעול בצורה שקולה.

כאשר מדובר בעסקים קטנים, קשה מאוד להכריע מתי כדאי לבצע את המעבר לשוק הגלובאלי. לכן, נשאלת השאלה – מה צריך לקחת בחשבון לפני שמקימים שלוחה של העסק במדינה זרה? זוהי אחת השאלות הנפוצות ביותר שבעלי עסקים הנמצאים בצמיחה שואלים. לכן, צירפנו לכם 5 נקודות עיקריות שעליכם לבחון כדי למקסם את סיכויי ההצלחה שלכם בחו"ל.

בצעו סקירה לגבי נתוני הרווח וההפסד שלכם

עליכם להבין שהתרחבות גלובאלית היא תהליך שעולה כסף: ישנן עלויות חדשות ונוספות כמו שכירות של משרד חדש, הקמה וגיוס של משאבי אנוש, השקעה בקמפיינים שיווקיים כדי לבשר על בואכם, וזוהי רק ההתחלה. לכן, חשוב לדעת כמה כסף כרוך בפעולה כזו.

במידה ואתם תוהים, מהי העלות הממוצעת של מהלך כזה, הרי שהתשובה מתבססת על טבע העסק שלכם, בנוסף לחוקים, הרגולציות והתרבותיות של המדינה אליה אתם מגיעים. במהלך המחקר המקדים שלכם, כדאי לכם לבדוק את תזרים החברה והרווחים שלה כדי לקבוע האם אתם יכולים לעמוד בגובה התשלומים הנחוצים כדי להגשים את מטרתכם.

למדו את השוק החדש

השוק הזר יכול להיות שונה לחלוטין מזה שאתם רגילים אליו בארץ (לעתים ישנו שינוי ניכר גם בין אזורים ומחוזות שונים באותה המדינה). בנוסף, יכולים להיות חסמים וקשיים שונים המבוססים על שפות ותרבויות שונות, בנוסף ישנם כמובן שינויים ברמת, סוג וכמות המיסים השונים, וכמובן גם תחרות מעסקים אחרים באותה הזירה. עליכם להכיר את השוק החדש לפני שאתם מגיעים אליו - הנה כמה מהדברים שחובה עליכם לבדוק:

  • האם המוצרים או השירותים שאתם מציעים יעניינו קונים בארץ זו?
  • אלו שחקנים מקומיים יתנו לכם פייט רציני?
  • איך תוכלו למצוא את השותפים/צוותים הנכונים?
  • איך תוכלו לבנות שרשרת אספקה יציבה וחזקה?
  • איך הלקוחות הזרים יקבלו את הרעיונות שלכם?

ככל שתבינו את שוק המטרה שלכם לעומק, כך תתמודדו עם פחות חיכוכים ובעיות בכל הנוגע לבניית המותג ודריסת הרגל שלכם.

צרו תכנית עסקית מוצקה

כדי שיהיה לכם כיוון נכון וחכם, אתם צריכים לבנות תכנית עסקית המיועדת למיקום החדש. ביצוע מהלך חשוב כזה ללא תכנית עסקית משולה לנהיגה בכביש מהיר עם עיניים עצומות ולקוות שתגיעו ליעד בשלום.

תכנית עסקית שנכתבה בצורה חכמה כוללת תמונת מצב של העסק שלכם, סיכום שלו תכנית פעולה, ניתוח שוק, ניתוח מתחרים, תכנית פיננסית ופריסה של הפעולות העסקיות הצפויות.

טעות נפוצה בקרב עסקים היא לאמץ תכנית עסקית זהה לזו הנוכחית: אתם צריכים לבצע שינויים לפי ההיצע והביקוש של השוק בו אתם מעוניינים. ככל שתבינו יותר טוב את הצרכן והעסקים הזרים, כך סיכויי ההצלחה שלכם יגדלו משמעותית. יחד עם זאת, יצירה של אסטרטגיה ייחודית לכל שוק זר היא עניין שיכול לעלות כסף רב ויכול ליצור לא מעט כאבי ראש – לכן כדאי למצוא את דרך האמצע.

הפיקו אסטרטגיה שיווקית אגרסיבית

יכול להיות שיש לכם את המוצר או השירות הכי טוב שיש, אבל לצערנו, אף אחד לא הולך לקנות אותו אם הוא לא יידע למה הוא כל כך טוב, או אפילו לא יידע שהוא קיים מלכתחילה. כשאתם מגיעים לשוק שבו אף אחד לא מכיר אתכם, אתם חייבים שיווק, ואתם חייבים שהוא יהיה אגרסיבי.

זה לא משנה באיזה ערוץ בחרתם – תוכן, רשתות חברתיות או כל סוג שהוא, העיקר הוא שהערוץ יותאם אישית לאסטרטגיה שלכם. בנוסף, אתם צריכים להבין את התרבות המקומית או לשכור את שירותיו של מומחה בנושא זה, כדי למנוע פאשלות שיכולות לקרות כתוצאה מאי הבנה של אותה תרבות מקומית.

הכינו מראש תכנית להלוואה

מיותר לציין שהליך זה הוא הליך יקר. העלויות גבוהות ודורשות מכם לא מעט התחייבות, זמן ומשאבים. חשוב לזכור שאתם לא יכולים לשרוף הכל או ליצור מצב שבו אין לכם כסף נזיל, בטח ובטח אם אתם רוצים שהעסק המקורי שלכם ימשיך לגדול, להצליח ולהתפתח. יכול מאוד להיות שתצטרכו להלוות סכומי כסף מסוימים למען כך, ועליכם להיות מוכנים מראש.

כדי לעשות זאת חכם, אתם צריכים מספיק כסף נזיל כדי שתוכלו להתקיים לפחות ממנו במשך לפחות 6-12 חודשים (המספר המדויק תלוי בעסק עצמו). תמיד מומלץ להיות מוכנים מראש עם תכנית לגיוס כספים במקרה ונתקלתם בבעיה כלשהי. ההיסטוריה מכילה מקרים רבים בהם ההתרחבות הגלובאלית גרמה לכשל בקרב החברה המקורית עקב בעיות תזרים מזומנים.

לסיכום

הקמה של עסק במדינה זרה היא צעד גדול שיכול להוביל לדרכים ותוצאות שמעולם לא צפיתם. לכן, עליכם לעבוד קשה ולהכין את עצמכם כדי למנוע כשלים עתידיים. אם תתכננו את המשאבים ואת הכסף בצורה נבונה, הרי שאתם כבר נמצאים בנקודה טובה מאוד להתרחבות גאוגרפית. בהצלחה!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.