Photo by Riccardo Annandale on Unsplash
24 אפריל 2019 | אילן קרן
איך להפוך רעיון לעסק מצליח

לכולנו יש רעיונות, אבל רק חלק מהם מצליחים לייצר כסף. איך עושים את זה?

שאלת מיליון הדולר

הרבה פעמים בשלבים הראשונים של המיזם (סטארטאפ), ישנו רעיון שאותו מקווים לפתח למוצר מצליח - עם הרבה דם, יזע ודמעות. לפעמים המוצר הזה הוא המצאה שאף אחד לא חשב עליה קודם!

אבל זה לא מספיק, כי השאלה היא  איך להפוך את המוצר/המצאה לעסק מצליח?

אלף כישלונות

פיתוח רעיון להמצאה דורש התמסרות רבה.  אדיסון, ממציא הנורה החשמלית אמר שהוא הגיע לתוצאה הרצויה אחרי 1,000 כישלונות.  כלומר, מדובר במאמץ כביר. גם כשסוף סוף סיימתם לפתח את המוצר, מישהו פשוט עלול לגנוב את ההמצאה ולקטוף את פרי העמל הרב ואת ההשקעה שלכם.  זהו מצב לא הוגן ומזיק - למעשה לגנב יש יתרון מכיוון שהוא לא נדרש להשקיע בפיתוח המוצר, ולכן מצבו התזרימי אמור להוות יתרון לעומת זה של הממציא.  הוגי רעיון הפטנט התייחסו לבעיה בכך שיצרו זכות משפטית שנועדה להגן על הממציא מפני תחרות לא הוגנת, ולתגמל אתו כדי להמריץ אותו לפתח עוד רעיונות להמצאות. כלומר, לדחוף את החברה להעדפת פיתוח חדשני על חשבון העתקה. 

מהו פטנט?

הפטנט הוא זכות הגנה משפטית האוסרת על ניצול ההמצאה ללא רשותו של הממציא למשך עשרים שנים.  מכאן, שהפטנט מהווה מנוף עסקי אדיר לפיתוח העסקי של מיזם שמתבסס על המצאה.

להשקיע מעט ולהשיג הרבה

לרוב, המיזם בשלביו הראשונים סובל ממגבלת משאבים קשה – על היזם לקבל החלטות לא פשוטות בנוגע לסדרי עדיפות. אחד המאפיינים של הפטנט הוא בכך שהזכות לפטנט ניתנת לפי "כל הקודם זוכה".  כלומר, הראשון שהגיש בקשה לפטנט על ההמצאה, הוא היחיד שיוכל לקבל את הפטנט שיגן עליה. יש הטועים לחשוב שפטנט זה "שגר ושכח", אך המצב בפועל שונה לחלוטין. מכאן ניתן להבין כי ישנה חשיבות כבר מתחילת הדרך לגבי גיבוש אסטרטגיה שמטרתה היא להשקיע מעט ולהשיג הרבה. הגשת בקשת הפטנט היא הצעד הראשון וההכרחי כדי להיות "הקודם שזכה", או בלשון המשפטית בעל "דין הקדימה". הגשת בקשת הפטנט מפחיתה את הסיכון לגניבת ההמצאה, מביאה לשיפור ביכולת להגיע לשיתופי פעולה עם משקיעים ושותפים ועוד. בקשת פטנט רשומה מהווה נכס שניתן לחלוק אותו עם שותפים משקיעים, אפשר לקבל תמלוגים, או למכור על ידי העברת בעלות את הבקשה כולה או חלקה. העברת בעלות מלאה יכולה להוות "אקזיט" מהיר של המיזם. לחילופין, ניתן לפנות לסיוע ממשלתי הכולל בין היתר מימון לרישום פטנט במסגרת מסלול "תנופה" של "הרשות לחדשנות":

https://innovationisrael.org.il/startup/programsrnd/tnufa.   

יתרה מכך, בקשת פטנט מקנה זכויות הגנה מותנות עוד בטרם התקבל הפטנט באופן שלאחר שהפטנט מאושר, ניתן לתבוע פיצויים ממעתיקים.

בהתאם לתזרים

אם יש בידכם המצאה בעלת ערך, פטנט הוא מכפיל כוח או הרוח הגבית שעוזרת לכם להרים את המיזם - אבל כפי שציינתי אין מדובר ב "שגר ושכח". אם אין צפי לתזרים חיובי וממילא יש צורך בגיוס משקיעים, שותפים או הון, רישום הפטנט יכול להיעשות בהתאם למצב המיזם. לדוגמא, אפשר להשהות את הליך הרישום וכאשר המצב מאפשר, ניתן לחדש את ההתקדמות ואפילו להאיץ אותה: למשל, כששותף אסטרטגי מתחיל לשאת בנטל מימון המיזם. בסופו של דבר, ההשקעה בפטנט במשך שלבי הרישום ואחריו יהיו זניחים לעומת ההכנסות שהפטנט מאפשר על ידי בלעדיות וביטול התחרות על המצאה בעלת ערך.

בספרו Burning the Ships, כותב הסופר Marshall Phelps בדרך אמריקאית משהו:

"כשם שגדר טובה לשכנות, שמירה על זכויות קניין רוחני יש בה כדי לעודד שיתוף פעולה פורה. במקרה של זכויות קניין רוחני, ה"גדר" יכולה להיהפך לגשר."

לסיכום

  1. פטנט הוא זכות קניין רוחני שיכולה לאפשר את השגת היעדים של המיזם
  2. אפשר להתאים את הליך הרישום למצב התזרים של המיזם
  3. השקעה זהירה ומתונה בהגשת בקשת פטנט מקנה יתרונות עוד בטרם הפטנט אושר ובכלל זה שיפור היכולת לפתח שיתופי פעולה ואף אפשרות "אקזיט" מהיר
תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.