Photo by Tony Ross on Unsplash
29 אפריל 2019 | ליטל שושן אידל
יזם "היברידי" בעולם בהשתנות - חלק בלתי נפרד מהמשחק

בואו להכיר את הפרקטיקה החשובה שתשדרג לכם את החיים ותוסיף להם צבע!

מהי בעצם היברידיות, ואיך היום ההיברידי משתלב במודל העסקי בעולם שמתפתח דיגיטלית, טכנולוגית ושיווקית? ולמה כל יזם חייב לפגוש את העולם ההיברידי?

 

הפירוש הפשוט למילה 'היברידי' הוא שילוב של משהו ישן עם משהו חדש. היברידי נכנס ללקסיקון שלנו לא לפני הרבה שנים, ומאז אנו בעצם משתמשים בו בכל מיני הזדמנויות. אבל מהי משמעות המונח, ומאין הוא הגיע? אז המשמעות המילונית פשוטה היא שהיברידי הוא "בן-כלאיים", כלומר: הכלאה של שני זנים זה עם זה.


בינה מלאכותית פוגשת אומנות

עם השנים, המונח היברידי הורחב, והוא הושאל בעצם לתיאור מוצרים שבהם מתמזגים או משולבים שני זנים, מונחים או אפילו מושגים שונים לחלוטין. בתוצרים ההיברידיים הללו משולבים יתרונותיהם של שני החלקים המרכיבים אותם ומייצרים יתרון והזדמנות חדשה. אחד המונחים הכי מוכרים לנו הוא המנוע ההיברידי שפועל גם באמצעות חשמל וגם באמצעות בנזין, אבל היתרון החדש והמפתיע שלו הוא דווקא החיסכון בדלק.

העולם העסקי משתנה, ואנחנו כמשפיענים ומבצעי שינויים צריכים ללמוד את השינוי הנ"ל בדיוק כמו המים - עלינו לחלחל לתוכם ולהשתנות איתם, להתקדם, להתפתח, להטמיע את השינויים ולצמוח מהם. הכוונה היא לא להשתנות במי ומה שאנחנו מציעים לעולם, אלא באופן שבו נשלב את המוכר והישן עם החדש והמתפתח, כי זהו המקום שבו ההזדמנויות החדשות נולדות.

אנו כיזמים ומשפיענים, בהכרח מייצגים שינויים ותורמים להשתנות: אם לא נלמד היום איך להיות יזמים או משפיענים היברידיים, אנו עלולים לאבד חלק מהקסם או אפילו "הכוח" היזמי שלנו ולהישאר מחוץ למשחק.

האתגר העיקר בלהיות היברידי הוא בעצם היציאה מאזור הנוחות המוכר והידוע לנו על ידי השלמת כישורים שלא בהכרח נמצאים בברירת המחדל של ה-DNA הפרטי שלנו. יש להבין שהעולם המשתנה בהכרח מאתגר אותנו להשתנות ולרכוש כישורים נוספים שבהכרח עתידים לקדם אותנו.

אם ניקח לדוגמא את עולם השיווק שכל כך קרוב לליבי, אז יש את השלב שאף משווק טוב לא יפסח עליו - שלב האסטרטגיה. אנחנו תמיד מדברים עליו והוא הגרעין של כל תהליך עסקי. האסטרטגיה היא המרכיב העיקרי וה-DNA של כל פעילות עסקית בשלביה הראשונים - אבל את זה כולנו כבר יודעים. אבל בכדי לקפוץ לשלב הבא - ניאלץ להצטרף ל"משחק החדש" והמשחק החדש מגיע עם כללים חדשים שיש ללמוד ולהתמחות בהם כמה שיותר מהר. גם אני מהר מאוד הבנתי שאסטרטגיה היא הדרך הנכונה, אבל זוהי רק ההתחלה והיא כבר מזמן לא "יציבה" ורלוונטית למרחקים ארוכים, אלא משתנה ומתאימה את עצמה למצבים באופן מהיר יותר, חזק יותר ומשמעותי יותר.

אז איך בעצם הופכים להיות היברידים, או לפחות מבינים מה המשמעות של להיות היברידי? ואיך בכלל נוכל להבטיח לעצמינו כביכול שנוכל בעצם להפוך לכאלה בכדי להישאר במשחק?

אז בינינו, המכנה המשותף של אנשים משפיענים ויזמים הוא שה-DNA שלהם, אם לומר בעדינות, הוא ייחודי ואחר - כזה שמחייב לאתגר את עצמו ללמוד ולהתאים את עצמו למצבים משתנים ולהשתנות בהתאם.

ההצטרפות למשחק תלויה לא מעט באותו ה-DNA ובמה שמניע אותנו בתוך הזירה העסקית הפרטית שלנו, ואם אתם יזמים, אתם מוזמנים להמשיך ולטפח את מיינדסט הצמיחה הזה ולהשתנות כל הזמן תוך כדי תנועה, כי שום דבר לא נשאר אותו הדבר.

אבל מה אם אתם בתחילת דרככם, או מרגישים מעט יותר מאותגרים בתוך ההשתנות הזו ולא מצליחים להבין או לראות את עצמכם כהיברידיים?

אני ממליצה לכם מאוד להתחיל ולהציב אתגרים קטנים עבורכם להתנסויות חדשות ומלמדות. לדוגמא, אם אתם לא מחשיבים את עצמכם "טכנולוגיים", אל תתנו להגדרה הזו שלכם למנוע מכם להסיר מחסומים - לכו תלמדו משהו חדש וחפשו קורס או הסמכה נגישה. עולם היזמות היום מציע אינספור כלים ופלטפורמות שבהכרח "מאלצים" אותנו ללמוד כישורים מחוץ לעולם הנוחות שלנו.

למשל, היום, כשאני בוחרת את צוות השיווק שעובד איתי או עבורי, אני אדרוש כישורים של עיצוב גרפי וידע בסיסי בשימוש או לפחות היכרות בפלטפורמות כמו Hubspot ו-MailChimp. למה? כי העולם השתנה, וישנם המון תחומים שממזגים בין עולמות שונים!  

הרעיון הוא לא לייצר עבורכם תחום התמחות חדש שלא מעניין אתכם, אלא להבין שטכנולוגיה ושיווק או טכנולוגיה ויזמות בהכרח נפגשים ולא רק בסטארט אפ זון, אלא במטלות היומיומיות שלנו, והמשמעות כפולה: קודם כל, היא מקדמת אותנו מקצועית ואף חוסכת המון כספים שבעבר היינו מקצים למיקור חוץ, ושנית, זה אחלה תרגיל יומיומי לפיתוח שריר המיינדסט שלנו, שריר היכולת והאפשרות שלנו לתרגל את ההתקדמות ולייצר ולפגוש הזדמנויות חדשות.

אני בעצמי פגשתי לא מעט בשנים האחרונות בדרכי המקצועית, את המפגש של "אני לא מכירה" או "מה זה לעזאזל הדבר הזה ואיך הוא מועיל לי", אבל בדיוק משם נולדו לי הזדמנויות. קחו לדוגמא את אחת הפעילויות המובילות שלי היום ב-OUTCERT - זה בהכרח מקום שהכניסה אליו הייתה לא מוכרת ומאיימת, והיא הצריכה ממני המון זמן, למידה ומפגש עם עולם טכנולוגי שלא הכרתי לפני, וההבדל הוא שלמרות הכל, העזתי לעשות את הצעד הזה - והשאר היסטוריה.

אז קדימה, אני מאתגרת אתכם לקחת השבוע כלי אחד שישב לכם בראש לא מעט זמן וחששתם להתקרב אליו, אז פשוט קחו את הצעד הראשון לקראתו. לכו תמצאו ותשלבו כישורים חדשים ונוספים שעלולים "בטעות לקדם אתכם (:

זהו הצעד הראשון הזעיר שלכם שעלול להוביל אתכם לצעד הגדול הבא שלכם וגם אם קצת מאתגר – אני מבטיחה לכם שתמיד יש יד שתהיה מוכנה להושיט לעזרה, אז תלמדו גם לבקש

 להישאר מאחור זו לא אופציה - תמצאו את הדרך שלכם להצטרף למשחק, כי רק התחלנו!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.