6 יולי 2013 | עמית אדלר
קידום אתרים: ארבעה צעדים הכרחיים כדי לא להיעלם

קידום אתר הוא פעולה שיווקית הדורשת מעקב מתמשך אחר הביצועים. כדי לעשות זאת נכון עליכם לפעול בארבעה מישורים

תעשיית קידום האתרים במנועי חיפוש (SEO) השתנתה בשנים האחרונות והיא ממשיכה להשתנות בכל יום. מה שהיה נכון עד לפני שנה, הספיק לאבד את משמעותו במרוצת הזמן ואף יותר מכך – אם נמשיך לפעול לפי אמיתות העבר, אנו עלולים לחולל נזקים. נגמרו הימים בהם דוחפים מילות מפתח בעמוד או מפזרים כמה מאמרים דלוחים באתרים שאף אחד לא מכיר. השינויים המתמידים בתעשייה הם הסיבה העיקרית לכך שקידום אתרים, למרות שהוא סוג של שיווק באינטרנט, שונה מכל תחום שיווקי אחר.

 

אם אינכם יודעים בדיוק כיצד לפעול ואינכם מתעדכנים תדיר במתרחש בתעשייה, אתם עלולים לדרדר את האתר שלכם לאבדון. בעלי-עסקים רבים נוטים להתלהב ממדריכים קלים בנוסח "קידום אתרים מוצלח תוך 30 יום", או "כיצד תביאו לקוחות לאתר בלי מאמץ", אבל כמו בכל שיטת שיווק אחרת, כאשר מחפשים את הדרך הקלה – היא עלולה להתגלות כדרך השגויה. אל תתפתו להבטחות קלות. קידום אתר הוא תהליך מתמשך: מלחמה בלתי פוסקת במתחרים שלכם לצד שמירה על הנחיות האיכות של גוגל (שמשתנות גם הן כל רבעון).

 

מה נדרש מבעל-עסק לקידום אתרו?

 

קידום אתר הוא רצף של פעולות מתמשכות, שתכליתן למלא שתי מטרות: להבטיח שהאתר שלכם יהיה רלוונטי ואיכותי מזה של המתחרים, ולהימנע מעונשים אפשריים מצדו של מנוע החיפוש הגדול בעולם, גוגל.

 

בטרם מתחילים לעבוד יש לוודא שאתר העסק אכן ניתן לקידום במנועי חיפוש: האם ניתן להוסיף עמודים לאתר ללא הגבלה? האם ניתן לשנות את תגיות המטא בכל עמוד – כותרת ותיאור? האם ניתן להוסיף קודי מעקב? ועוד. כל אלו בדרך כלל נכללים במערכת CMS(Content Management System), המאפשרת ניהול התכנים באתר בצורה קלה ונוחה.

 

לאחר שבדקנו שהתנאים המקדימים מתקיימים, הנה ארבעה כללים חשובים כשמתחילים לפעול בתחום קידום אתרים:

 

1. צרו תוכן מקורי, מעניין ואיכותי

 

כיצד נייצר תוכן מצוין לאתר העסק, כזה שיספק ערך מוסף לגולשים ובמקביל יגרום להם לפנות לעסק? בכדי להגיע לתוצאה הזאת אתם נדרשים לחשיבה שיווקית מהודקת. מכיוון שתוכן איננו רק טקסט אלא כל דבר שאתם מפרסמים באתר, יש אינספור דרכים לעשות זאת. החוכמה היא לדעת איך.

אם תצליחו לייצר תכנים ויראליים – כבר עשיתם חצי עבודה. החצי השני תלוי בשאלה כמה שיווקי התוכן, וכמה הוא ממיר את הגולש לרוכש. ידיעה והבנה בכתיבה שיווקית יכולים לסייע בכך.

 

כלל מהותי שחשוב לזכור בנושא תוכן: לא להעתיק תכנים מאתרים אחרים. זו גם עבירה על החוק וגם פוגע באתר שלכם. אלגוריתם "פנדה" של גוגל מסנן מהתוצאות אתרים מועתקים.


יצירת תוכן לאתר צריכה להיות מבוססת על התנהגות גולשים.  כאשר יוצרים תוכן מקורי לאתר כדאי לבצע קודם מחקר מילים לאתר. המחקר מבוצע בדרך-כלל באמצעות כלי מילות המפתח של גוגל, אבל יש גם כלים אחרים בתחום, כמו Wordtracker. מחקר מילות מפתח מאפשר לנו לדעת מה אנשים באמת מחפשים באינטרנט, למקד את התוכן שלנו בהתאם, ואף למצוא נישות חדשות שלא ידענו על קיומן.

 

2. עקבו אחר ביצועי האתר

 

הכלים הקיימים כיום ברשת מאפשרים לכם לדעת האם האתר שלכם נקי מתקלות וכיצד התנהגו הגולשים שהגיעו לאתר שלכם. כמה כלים חשובים שמומלץ לא לוותר עליהם הם כלי ניהול אתר של גוגל, של בינג או של ספק אחר, המאפשרים לדעת האם האתר "בריא", ואילו שגיאות ובעיות דורשות את תשומת לבנו.
 

בעזרת גוגל אנליטיקס החינמי תוכלו לעקוב אחר סטטיסטיקות האתר. הסטטיסטיקות שצריך לבחון הן את מספר הגולשים שנכנסו לאתר, מהיכן הגיעו, כמה זמן הם שהו באתר, אילו פעולות הם ביצעו ועוד. כלים נוספים מאפשרים לבדוק את הקישורים המובילים לאתר שלכם, את אזכורי המותג באינטרנט וכן פרמטרים רבים אחרים. רצוי להכיר כמה שיותר אפשרויות בתחום זה בכדי למקסם את הפעילות באתר. הרחבה על גוגל אנליטיקס ניתן למצוא במצגת הבאה.

 

הנתונים הסטטיסטיים מאפשרים לנו לקבל החלטות מושכלות: אילו קטגוריות באתר אהובות על הגולשים? בהתאם לממצאים "נזיז" אותן לחלקים העליונים באתר, כדי שיהיו נגישות יותר לגולשים נוספים; האם גולשי האתר אכן מקבלים את מה שאחריו חיפשו מלכתחילה? אם לא, נבדוק האם ניתן לספק את מבוקשם.

 

3. השתמשו ברשתות חברתיות ובאתרים רלוונטיים

 

המחקרים בתחום המדיה החברתית ממשיכים להוכיח את מה שידוע כבר לכל: ככל שתוכן מקבל יותר שיתופים ברשתות החברתיות - כך גדלים סיכוייו להיות מופץ בין אנשים נוספים, מלבד המשתפים הראשונים.

 

מעבר להשפעה על מיתוג העסק ועל תדמיתו, יש לשימוש ברשתות החברתיות השפעה מסוימת גם על דירוגי האתר במנועי חיפוש. לכן, חלק משמעותי מקידומו של אתר נשען גם על פעילות שוטפת במדיה החברתית: בפייסבוק, טוויטר, גוגל פלוס, לינקדאין ורשתות נוספות. הקידום באמצעות המדיה החברתית דורשת הקמה וניהול שוטף של פרופילים במספר רשתות חברתיות, הפצת תוכן רלוונטי לקהל הגולשים ושמירה על רעננות הפרופילים הללו.

 

בנוסף לפעילות ברשתות החברתיות, חשוב ליצור קשרים עם האתרים הרלוונטיים לתחום העיסוק שלכם: כתיבת מאמרי-אורח באתרי תוכן ובבלוגים מובילים, הפצת הודעות לעיתונות, מאמרי יחסי-ציבור ועוד. כל אלו יסייעו לקידום העסק והאתר.

 

על השימוש בפייסבוק ובלינקדאין דובר רבות, אך מעבר לכך רצוי להשתמש באפשרויות שמציעה הרשת החברתית גוגל פלוס. גוגל פלוס היא לא רק רשת חברתית, אלא חלק מהניסיון של גוגל להבין טוב יותר את העולם: היא מאפשרת לגוגל להבין הֶקשֵרים סמנטיים, את טיבן של "ישויות"  - אנשים, עסקים, מוזיקה, תחביבים ועוד. גוגל פלוס מאפשרת להקים קהילות ולקבל חשיפה נוספת לעסק.

 

בנוסף ניתן לתייג תוכן שיקושר אליכם כבעלי העסק (Google Authorship). בצורה זו ניתן להוסיף את תמונתכם האישית בתוצאות החיפוש של גוגל, לצד דפים מסוימים באתר העסק. מידע נוסף המאפשר לחבר בין האתר לתמונת-מחבר ניתן למצוא כאן.

 

חשוב לדעת גם כיצד לבנות קישורים בצורה הנכונה. מי שמייצר קישורים נכנסים בצורה שגויה -יותר מדי קישורים, קישורים ממקורות מפוקפקים או קישורים הדומים אחד לשני – סופו להיות מסונן מהתוצאות של גוגל.

 

4. התעדכנו בתעשיית ה-SEO

 

קידום אתרים הוא תחום שיווקי שמשתנה כל הזמן, ומדובר בטווחי-זמן של חודשים ואף שבועות. גוגל מבצעת מספר שינויים ועדכונים באלגוריתם החיפוש שלה מדי יום, וחשוב להיות עם אצבע על הדופק.

 

מי שלא נשאר מעודכן במתרחש בתעשיית קידום האתרים, לא סתם מפספס חומר מקצועי חשוב - הוא עלול לפספס מידע שימנע מהאתר שלו להיעלם מגוגל.

 

לסיכום, אם אתם, כבעלי עסקים, מעוניינים לקדם בעצמכם את אתר העסק עליכם להתכונן לעבודה רבה ומאומצת. הדבר אינו בלתי-אפשרי, אבל הידע, המשאבים, הזמן והסבלנות הדרושים לכך עלולים להתיש אתכם ואף לגרום לתוצאות שלא תאהבו.

 

קידום אתר שונה מכל פעולה שיווקית אחרת. זו לא פעילות הדומה לעיצוב פלייר במו ידיכם והפצתו בתיבות הדואר בשיטת "שגר ושכח". קידום, שיווק ומיתוג של אתר צריך להתחשב בגורמים רבים, ומוטב לתת לאנשי מקצוע מנוסים לעשות את העבודה.

תגובות

1. עמית | 8 יולי 2013

תודה שיר, כיף לשמוע


2. שיר | 8 יוני 2013

מילים כדורבנות

מאמר מצוין, עם הרבה ערך לגולש (ובמידה הנכונה - גם לגוגל :)).
רואים שהוא נכתב על ידי איש שמבין משהו בתחום :).
שאפו ותודה!


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.