Photo by Austin Distel on Unsplash
12 מאי 2019 | נתן לייבזון
איך סטארטאפ נולד?

לפעמים הדברים הגדולים ביותר נולדים מהסיבות הכי לא צפויות שיש. הנה כמה דוגמאות.

כשיזמים רוצים לחשוב על רעיון, רבים מהם לא יודעים מאיפה להתחיל. חלקם חושבים שאם אין "רעיון של מיליארד דולר", אין מה להשקיע בחשיבה, ואחרים אומרים שמוצר חייב לעשות מהפכה על מנת להצליח. אך מאיפה באמת מגיעים הרעיונות? איך פתאום קם יזם בבוקר כשהוא מחזיק Unicorn או Rabbit ביד?

בעולמנו כמעט ואין מהפכות, יש התפתחויות - There is no revolution, there is evolution. לא כל יום יזמים מייצרים מוצרים כמו פייסבוק, אייפון, או מדפסת תלת מימד שעתידים לשנות את האנושות. העשייה הגדולה של יזמים היא למצוא מוצר או שירות שעובד או לא עובד מספיק טוב, ולספק פתרון. הפתרון יכול להיות קטן אך מאוד משמעותי, וכאשר מסתכלים בספקטרום רחב - מגלים ששיפור קטן יכול להביא לשינוי גדול.

אם לי כואב, גם לאחרים כואב

הדרך הכי טובה להתחיל מיזם, היא לחפש איפה החיים קשים עבורכם. הרי אדם בתוך עצמו הוא גר, והכי קל להתחיל מעצמכם, לכן השאלה שצריכה להיות: "איך אני יכול לשפר את החיים שלי עכשיו?" "איך הדברים שאני עושה נתקלים בבעיות ואיך הייתי יכול לשפר אותם?". ברגע שחושבים בצורה הזו, מתחילים לגלות את כל הבעיות שצצות לנו בחיים ועל דרכים יצירתיות שאנחנו יכולים להמציא לבעיות פתרונות.

Similarweb

אור עופר הקים את סימילארווב כאשר עזר להורים שלו בעסקי התכשיטים. הוריו הקימו עסק משפחתי בתחום, אולם העסקים והמכירות לא התקדמו. עופר רצה לראות איך למכור תכשיטים טוב, ולכן חשב על רעיון על להיכנס לאתרים אחרים, לנתח את מה שהם עושים ומה גורם לאנשים לקנות - זה היה הצעד הראשון בדרך להקמת סימילארווב.

Waze

אצל וויז הסיפור התחיל כי אוהד המייסד, היה ממש לא טוב בלנווט את דרכו לבד. היו לו רעינות איך לשפר את מערכת ה-GPS הקיימת, והוא פתח את האתר FreeMap Israel - פרויקט המיפוי החופשי של ישראל. כעבור שנתיים, וויז הוקמה.

Airbnb

בשנת 2007, בריאן וג'ו עברו לסן פרנסיסקו. לצערם, שכר הדירה הגבוה והעובדה שלא יכלו להביא מספיק כסף השאירו אותם בברירה של לחזור הביתה או להתחיל לארח אנשים בביתם. ארגון המעצבים התעשייתיים של אמריקה ערך את כנס העיצוב השנתי באותו הזמן, וכל המלונות היו בתפוסה מלאה. בריאן וג'ו אמרו לעצמם שזו הזדמנות לייצר הכנסה. לאחר שהם צלחו עם הכנס הזה, הם שאלו את עצמם - למה לא להפיץ את זה בכל העולם?

Dropbox

האוסטון בכלל עבד באותה תקופה על סטארט-אפ אחר. הוא נהג לקחת איתו בנסיעות כונן פלאש, כדי להמשיך ולעבוד. יום אחד, בזמן שחיכה לאוטובוס מבוסטון לניו יורק, פתח האוסטון את התיק וגילה ששכח לקחת את הדיסק-און-קי, מה שהוביל לתסכול עמוק. האוסטן הבטיח לעצמו שדבר כזה לא יקרה לו שוב - ובעצם זה מה שגרם לו ליצור את דרופבוקס.

WIX

ויקס נוסדה בשנת 2006 על ידי אבישי אברהמי, נדב אברהמי, וגיורא קפלן. השלושה עבדו על סטארטאפ אחר, ובמהלך העבודה הם רצו לפתוח אתר אינטרנט. הם נתקלו בקשיים וכשהבינו שתהליך ההקמה מסובך ויקר, הם הגו את הרעיון ליצירת פלטפורמה לבניית אתרים ללא צורך בידע קודם. מאז, אבישי חוזר ואומר: אם לך יש בעיה, כנראה ויש את אותה הבעיה גם לאחרים".

אז מה אפשר לקחת מכאן? האם יש דרכים נוספות להתחיל מיזם חוץ מהכאב האישי של היזם? בהחלט יש. אבל ברגע שמתחילים מהמקום שהוא הכי קרוב אליכם, קל למצוא פתרונות – ובעיקר למצוא בעיות. כי לפעמים כדי לבנות מיזם מצליח צריך פשוט להתאהב בבעיה ולא בפתרון (אורי לוין).

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.