Photo by Zoltan Tasi on Unsplash
30 מאי 2019 | נתן לייבזון
מיומנו של יזם: האם עולם היזמות מוכן לרובין הוד? כנראה שלא

האם יש אגדות במציאות? תלוי את מי שואלים. הכירו את הסיפור שהתחיל בטוב, אבל מהר מאוד קיבל תפנית אחרת לחלוטין.

בעולם שבו הקפיטליזם הוא קפיטליזים חזירי, האם יכול לקום רובין הוד שידאג לרווחת האדם הקטן? במקום שבו מדינות וממשלות רבות נכשלות בגלל מדיניות כושלת (או מכוונת), האם מהפכה ששמה את האדם הקטן במרכז - מבחינה כלכלית, יכולה להגיע בזכות הרצון "לשנות את העולם" של היזמים?

יורד אל העם

"מנכ"ל קיצץ בשכרו ב-90% על מנת שעובדיו יכפילו את שכרם". זו הייתה הכותרת שעיטרה עשרות כתבות לגבי המהלך הדרסטי, הדרמטי והתמוהה של מנכ"ל ומייסד "גרביטי פיימנטס" – דן פרייס.

פרייס הסביר את ההחלטה שלו בגלל שתי סיבות עקריות: הראשונה - הוא קרא מחקר הטוען כי  אנשים המשתכרים 75 אלף דולר בשנה נוטים להיות יותר מאושרים, ואם אנשים יותר מאושרים אז הם אפקטיביים יותר בעבודה. השניה - שיחות בקרב עובדים כי הם מתקשים לשכור דירות ולשלם תשלומים בסיסיים. מכאן ההחלטה לא בוששה לבוא, ופרייס החליט שאין סיבה שהפרשי השכר בינו ובין עובדיו יהיו כה גדולים, וקיצץ בשכרו שהתקרב למיליון דולר.

דן קיבל שבחים מכ-100 מנכ"לים שונים על המהלך, מלקוחות שהופתעו לטובה, ונדמה היה כי מהלך זה יביא גם מנכ"לים ובעלים אחרים לעשות מעשה דומה לטובת העובדים. אבל מהלך זה בושש לבוא. למה? כי לפעמים, Karma is a bitch.

תעשה טוב – יהיה טוב?

קיימת דעה רווחת בעולם: "תעשה טוב לאחרים – ויהיה טוב לך". בין אם זה בהרגשה שזה יתן, או בקארמה טובה שזה יביא, או כי פשוט דברים טובים קורים לאנשים טובים. אבל את התגלגלות האירועים הבאים, כנראה שרק הציניקנים ביותר יכלו לחזות.

במקום שדן פרייס ייהפך להיות מוערך על ידי עובדיו, ולהיות דוגמה ומופת למנכ"לים אחרים, המצב השתנה פתאום בכיוון הפוך לגמרי. העובדים הבכירים שלו התפטרו עקב העלאות השכר לכלל העובדים – הם הרגישו שלא מעריכים יותר את מה שהם עושים בחברה, היות והתנאים שלהם הושוו לעובדים שלא שווים ברמתם אליהם, ובאים "רק להחתים כרטיס". פרייס עצמו ראה לפתע שהוא צריך להשכיר את דירתו על מנת לגמור את החודש, בעקבות הקיצוץ הכספי המשמעותי שהוא עשה במשכורתו. ואם כל זה לא מספיק, אז גם הלקוחות שבהתחלה פירגנו למהלך- היפנו את הגב. הלקוחות חששו שמהלך זה יוביל להעלאת מחירים ולכן מיהרו לעזוב, לפני שהם כביכול יצטרכו לממן את העלאת השכר של שאר העובדים.

את הסיפור העצוב הזה אפשר היה לסיים ולהגיד שגם הכלב של פרייס מת, ובכך להפוך את האירוע לטראגי. אבל זה לא קרה. מה שכן קרה, שאח של דן שיש לו מניות בחברה - תבע אותו, כי עקב הקיצוץ הצטמצמו רווחי החברה, מבלי יכולת לשלם לבעלי המניות דבידנדים.

אז איך קרה שאדם שרצה להטיב עם עובדיו, כל עולמו התהפך עליו? האם זו עובדה שאין ברירה וחברה על מנת להתנהל בצורה יעילה, חייבת את הפרשי שכר בין המנכ"ל לעובדים? בין העובדים הבכירים יותר והבכירים פחות? האם חברה צריכה לעמוד מן הצד כאשר עובדיה לא יכולים לגמור את החודש? או בקיצור, האם חברה צריכה להיות קפיטליסטית חזירית על מנת לפרוח?

לא לומדים לקח?

חודש לאחר בשורות אלו על דן פרייס, באו החבר'ה מקיקסטארטר והודיע: "אנחנו מתאגדים מחדש והופכים לחברה לתועלת הציבור". למה זה בעייתי? כי חברות לתועלת הציבור הן יישות משפטית שפועלות על מנת לשרת מטרות ציבוריות ולא את בעלי המניות שלהן.

המייסדים המשיכו ואמרו שהם לא מתכננים אקזיט ולא להיות חברת "חד קרן", הם מתכננים לפעול לטובת תועלת הציבור. מהלך כזה מחייב אותם להגדיר "מטרה חברתית" ולהשתמש בכספים כאמצעי להגיע למטרה זו, ולא להוות מטרה בפני עצמה. כידוע זה עומד בסתירה של כל חברה או חברת סטארטאפ – שהן תמיד שואפות למקסם את הרווחים שלהן ושל בעלי המניות שלהם.

משקיעים אומרים בכל הזדמנות שהם יכולים, שהמטרה שלהם בחברות סטארטאפ היא ממש לא להביא לתועלת ציבורית. גם אם הסטארטאפ עצמו הוא בעל מטרות ראויות, עדיין מה שעומד בבסיס של כל השקעה של אנג'ל או קרן הוא סיכון זה - מקסום רווחים. המשקיעים מודים ואומרים שהלקוחות שמשקיעים בקרנות שלהם, תורמים את הכספים שלהם במקומות אחרים, אך כשזה מושקע בקרן זה בעל מטרה אחת – כסף, והרבה ממנו.

נוצר פה דיסוננס קטן שבנתיים לא מתפוצץ כי קיקסטארטר חברה רווחית. אבל מה יקרה אם מקרה דן פרייס לפתע יכה גם בקיקסטארטר? האם המשקיעים יחליטו למשוך השקעתם, עקב המהלך של החברה שנעשה ללא שיתופם? האם שוב הכסף יעמוד בראש מעיינהם של הקרנות? ימים יגידו.

סוף טוב הכל טוב?

מומחים טענו שזו התאבדות עסקית. אז טענו.

אם נדמה היה לפני כמה חודשים שמעשיו הטובים של פרייס יהוו את הגורם שיפרק את חברתו – קרה ההיפך בדיוק. רווחי החברה זינקו כמעט ב-100%, עובדים מבקשים להצטרף ללא הרף, העובדים הקיימים נותנים את הנשמה לחברה ואפילו עובדת מוערכת מחברה כמו Yahoo מבקשת להצטרף לחברה, כאשר היא מצמצמת ביותר מ- 80% משכרה. על זה בדיוק חשב דן כשהוא התחיל את המהלך הנועז הזה, ולאחר מהמורה קטנה שהייתה באמצע וגרמה להרבה דפיקות לב, טוב לראות שבאמת - דברים טובים קורים לאנשים שעושים טוב.

השאלה שמגיעה בעקבות הניצוץ החברתי של יזמים אלו, היא: "האם עוד יזמים ילכו בעקבותיהם?" האם גם הפעם היזמים ירימו את הכפפה וינווטו את השוק למקום הנכון שבו הוא צריך להיות - למקום שבו הקפיטליזם תמיד ניסה להצדיק את קיומו כשהוא חזר ואמר:"כולם מרוויחים". אם באמת גם הפעם היזמים יובילו את המהפכה, נוכל להוריד את הכובע בפני דן פרייס, פרי צ'ין ,יאנסי סטריקלר וצ'ארלס אדלר, ולהצדיע להם על המהפכה האמיתית של המאה ה-21 (עם כל הכבוד לאייפון) – המהפכה שיוצרת שוויון בחברה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.