15 ינואר 2014 | שמואליק פניג'ל
מכוניות ידברו זו עם זו בעידן האינטרנט של הדברים

המכוניות הופכות לתחנות מידע שיאפשרו לחסוך בדלק ולייעל את התחבורה

המכוניות החדשות הופכות בהדרגה לתחנת מידע. ממש בקרוב, כל כלי הרכב יהיו מחוברים לרשת, ואנחנו, הנהגים או הנוסעים, נתחבר למידע שוטף המשודר אונליין על גבי המסך ברכב. אנחנו נשמע הודעות קוליות תוך כדי נסיעה וניהנה מחיבור חופשי ל-Wi-Fi.

 

התהליך הזה, שניצניו כבר נראים בבהירות בשוק הרכב העולמי, מעלה לסדר היום התלבטויות קשות, אתגרים ואילוצים. לדוגמא, המרחב המצומצם בתוך כלי הרכב עצמו מגביל מאוד ומאלץ את המפתחים לדאוג לכך שכל המכשירים שמתחברים לרשת, הצגים והמערכות החכמות, חייבים להיות קטנים וקלי משקל.

 

אין ויכוח כי בראש כל השאלות וההתלבטויות עומדות סוגיות של בטיחות ואבטחת מידע. בעידן של מתקפות סייבר, המשימה החשובה ביותר העומדת בפני המפתחים היא מניעה של מתקפות סייבר על חברות הסעה וכלי רכב.

 

הדרך להתמודד עם הסוגיה המהותית הזו היא שימוש במערכות הפעלה ותוכנה חכמות. אלה מספקות את השכבה החשובה העומדת בבסיס תהליך הפיתוח של רכיבים או מכשירים חכמים, ויכולות להבטיח קיומם של נושאים כמו בטיחות ושירות אמין, לצד שמירה על הכנסה משתלמת.

 

"האינטרנט של כלי הרכב" כבר כאן. הנה מספר יישומים מעוררי השראה:

 

1. ניטור ובקרה בזמן אמת

 

מערכות בקרה מרכזיות השוכנות בענן יאפשרו לעקוב אחר תקינות חלקי הרכב, רמת התפקוד שלהם, הצורך בטיפולים וכדומה. היכולת הזו תשפר את בטיחות הנסיעה וגם תקל על הנהג או על מנהל צי הרכב לדאוג לתחזוקה שוטפת ותקינה.

 

לדוגמא, Bosch Motorsport, אחת מספקיות חלקי הרכב הגדולות בעולם, משתמשת בפלטפורמת ה-VxWorks של ווינד ריבר במכוניות המרוץ Endurance. המערכות מאפשרות לצוותי המירוצים לנתח כמות עצומה של נתונים תוך כדי המירוץ, ובאמצעותם לתמוך בנהגים ולסייע להם להגיע לביצועים אופטימאליים

 

נקודת הפתיחה למירוץ 24Hours of Le Mans 2013  (באדיבות חברת הצילום FIA WEC)

 

2. כלי רכב ידברו בינם לבין עצמם

 

כלי רכב עירוניים יוכלו לדווח לרכבים אחרים על פקקי תנועה או תאונות. הרכבת תדע היכן היא נמצאת ביחס לכל רכבת אחרת הנוסעת באותה מערכת מסילות, וכך יפחתו הסיכויים להתנגשות. מטוסים או אוניות יוכלו להזהיר מטוסים אחרים ואוניות אחרות  מפני מערבולות, רוחות או שאר סכנות, ולאפשר להם לנקוט באמצעי הזהירות הנדרשים.

 

3. טיפולים מונעים

 

כלי הרכב ידלג על הנהג ויעביר אוטומטית מידע לגבי בעיות טכניות ברכב ישירות למוסך המרכזי. המערכת הממוחשבת במוסך תזהה באופן עצמאי רכיבים ברי-תיקון מרחוק או תעדכן את הנהג לגבי הצורך להביא את הרכב למוסך.

 

העברת המידע תוביל לניצול אופטימלי של הרכב והצורך בהשבתה מוחלטת של הרכב לשם בדיקות שגרתיות ותיקונים יצומצם למינימום ההכרחי.

 

4. שדרוגים מרחוק

 

חברת האוטובוסים, למשל, תוכל לשלוח שדרוגי תוכנה באופן וירטואלי, למאות ואלפי מכשירים המותקנים ברכבי החברה, באופן סימולטני.

 

5. חיסכון בדלק

 

מידע אודות הרגלי צריכת הדלק ויעילות הצריכה, יזכה לנראות ולתצוגה ידידותית למשתמש, ויוביל לחיסכון של מיליונים באופן צריכת הדלק.

 

6. שיפור חוויית הלקוח

 

חברות הנסיעה יציעו שירותי נוחות רבים יותר במהלך הנסיעה. כבר היום, אנחנו יכולים לראות, אפילו בישראל, מסכים המותקנים בתחנות האוטובוס ומציגים מידע לגבי מועד ההגעה של האוטובוס הבא. שירות אחר, ישלח התראה לטלפון הנייד לגבי עיכוב בטיסה, עוד בטרם יציאתכם לשדה התעופה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.