Photo by ALIAKSEI LEPIK on Unsplash
5 ספטמבר 2019 | נתן לייבזון
מיומנו של יזם: ברוכים הבאים לעידן האלטרואיזם (זה בחינם)

בסופו של יום, אנחנו בעולם היזמות כי אנחנו רוצים להרוויח כסף, אבל מה עם חיבוק חינם?

בספרו "צופן העתיד", פרופ' דוד פסיג מספר שהעתיד צפוי להציף אותנו בגל של אלטרואיזם שיבוא מלמטה ויכה בחוזקה בחיים שלנו. ההשפעה תהיה כל כך חזקה עד ששירותים שעולים היום כסף – ימכרו ב"חינם", כי אנשים פשוט יספקו אותם בחינם אחד לשני. בעולם שבו ככל שהחברה מפותחת היא גם חברה יותר אנוכית, הדבר יכול להישמע לנו מופרך. אבל האמת היא, שמצפה לנו הפתעה.

מה זה אלטרואיזם?

כדי להבין למה אנשים בוחרים להיות אלטרואיסטיים נבין תחילה את ההגדרה לאלטרואיסט:

זוּלָתָנוּת (בלועזית: אלטרואיזם) היא נטייה, רצון או תכונה של עזרה לזולת, המתבטאת בהתנהגות המסבה טוב למישהו אחר ללא תמורה. זולתנות מתבטאת באמצעות הדגשת רווחת אחרים, תוך צמצום או התעלמות מרווחה פרטית. (ויקיפדיה)

המילים שמסומנות הן מילים שכביכול אמורות להיות השורה התחתונה בלהיות אלטרואיסט, אבל באותה נשימה, הן גם לא מתקיימות. למה?

ללא תמורה(?)- הרגשה טובה שאדם מקבל ממעשה טוב היא תמורה שאינה רק מספקת, אלא גם הרבה פעמים שווה יותר מכסף.

התעלמות מרווחה פרטית(?)- אולי אנחנו במודע מתעלמים מהרווחה הפרטית שלנו ברגע שאנחנו עוזרים למישהו אחר, אבל התת מודע שלנו מושך את הטוב אלינו בחזרה, כך שהרווחה הפרטית שלנו רק עולה.

מה שיוצא בפועל הוא שאדם שהוא אלטרואיסט, עם כל הטוב שהוא עושה – מקבל את כל הטוב הזה בחזרה. קארמה, מזל, גורל או השגחה עליונה - תקראו לזה איך שאתם רוצים. אבל בשורה התחתונה, המשפט: "תעשו טוב - יהיה לכם טוב" מתקיים.

התפוצצות האלטרואיזם

פרופ' פסיג מציין תנועות שונות של אלטרואיזם שכבר קיימות בימינו ופועלות כדי להטיב עם האנשים. מכיוון שככל שחברה יותר מפותחת – היא נהפכת ליותר אנוכית, יוצא שככל שהחברה יותר אנוכית - היא הופכת ליותר אלימה. במיוחד בגלל סיבות אלו קמים להם ארגונים שכל המטרה שלהם הוא להפיץ "טוב" בעולם.

(RAoK (Random acts of kindness -. תנועה חברתית חובקת עולם, אשר שמה לה במטרה להגדיל "מעשי אדיבות אקראיים".

Dream weaver foundation – אגודה ששמה לה למטרה להגשים את החלומות של כל האנשים ללא האמצעים והיכולות.

(Join–me (to be nice – תנועה שמקדמת מעשים קטנים טובים לאנשים זרים בכל רחבי אירופה.

Staged kindness – ארגון שמקדם פעולות של נדיבות מבויימות. הם מאמינים שגם מעשים מבוימים ישפיעו על הסובבים, ויגדילו את המעשים הטובים מסביב.

Humboldt Uni, Altruism course – אוניברסיטה שלקחה את הנושא צעד קדימה ומעבירה קורס אקדמי על אלטרואיזם.

Freecycle, Agora – ארגונים שמביאים מוצרים בחינם.

Free-hugs – תנועה שמארגנת חיבוקים חינם. אנשים מסתובבים ומחלקים חיבוקים בחינם לעוברים ושבים, על מנת לשפר את ההרגשה של האנשים ולגרום להם לחייך.

בתור יזם, גם אני זכיתי להשתתף במחווה אלטרואיסטית ולהביא קצת טוב לעולם. זה התחיל מסרטון שחבר שלי פרסם בפייסבוק על חיבוקים חינם: מאוד אהבתי את הרעיון, והעובדה שמעשה קטן כזה יכול לעשות שינוי גדול אצל כל כך הרבה אנשים אחרים משכה אותי. חברי אמר שהוא הולך על החיבוקים ושאל מי מצטרף אליו - אני ישר אמרתי שאני מצטרף וארגנתי את צוות הצילום, שהיה מורכב מ-3 ידידות שהצטרפו אלינו.

הידידות שלנו בהתחלה לא התכוונו להשתתף בכל החיבוקים, אבל ככל שהיום התקדם, הן פשוט נשאבו לזה - הייתה שם אווירה של שטות, של כיף ושל חופש. אנשים שהיו מבואסים התחילו לחייך, אמרו לנו שאנחנו מחזירים להם את הבריאות, ובכלל נדמה היה שכל מי שמחבק אותנו נהיה מאושר. אחר כך גם בפייסבוק מישהי הודיעה לנו שלאמא שלה היה יום ממש רע, עד שחיבקנו אותה והיא לא מורידה את החיוך מהפנים מאז.

המטרה שלנו ביום חיבוקים הזה הייתה פשוטה - Spread the kindness. רצינו להראות שאם רוצים לעשות משהו טוב, צריך פשוט לקום ולעשות אותו. עשינו טוב וקיבלנו עוד יותר טוב בחזרה, גם בהרגשה וגם בהייפ המטורף שנוצר סביב החיבוקים.

פרסמו עלינו בפייסבוק של כפר סבא, אחר כך באתר של YNET, ברדיו 103 בתוכנית של דנה ספקטור ורן שריג, בדף הפייסבוק של מעשים טובים, וגם בדף סטטוסים מצייצים (עד שהורידו אותו שוב). החיבוקים יצרו גלים הרבה יותר גדולים ממה שחשבנו, והתהילה הרגעית הזו עשתה טוב - זו לא בושה להודות: זה גורם להרגיש טוב, כי זה מראה שגם אנשים אחרים מתחברים לטוב הזה. המטרה שלנו הייתה שהמעשים שלנו ישמיעו את עצמם למרחקים. בעולם שאחרי 5 דקות כל אחד הופך להיסטוריה, זה לא את עצמכם שאתם צריכים לדחוף, אלא את המעשים שלכם - שהם מחזיקים הרבה יותר זמן.

אמרתי שיצרנו גלים? ממש אחרינו היו עוד שני סשנים של חיבוקים על ידי קבוצות שונות של אנשים.  שוב... תעשו טוב ויהיה טוב (כדי לראות כמה חיוכים העלנו - אפשר לראות כאן)

רשמים למעשים טובים

הספר שנותן הסבר לאמרה "תעשו טוב – יהיה טוב" הוא "להב היהלום". ספר זה מספר ומתאר את החכמה הבודהיסטית ומפשט אותה. בספר זה מוזכר הביטוי "רשמים". מה זה "רשמים"? כל החוויות שלנו בחיים שנחרטות ושוקעות בתת מודע שלנו.

אם אמרתי בודהיזם וישר חשבתם על "דת", אז תת מודע זה "מדעי"- לגמרי. אז התת מודע אוגר את הרשמים האלו עוד ועוד, וככל שאנחנו עושים יותר מעשים טובים, התת מודע מבין "טוב" "טוב" "טוב". כשעושים מעשים רעים אז התת מודע אוגר "רע" "רע" "רע". אנחנו לא שולטים על מה שהתת מודע מושך - אנחנו יכולים לעשות מעשה טוב היום ולצפות שיקרה לנו מחר משהו טוב. וכשזה לא קורה אז אנחנו אומרים: "מה, אבל למה?! הייתי כל כך טוב, מגיע לי לקבל טוב!".

העניין הוא, שתת המודע לא פועל בצורה סימטרית. אין דבר כזה תעשה טוב היום - תקבל טוב מחר. דברים טובים שקורים היום מגיעים מרשמים שהתחילו להיצבר מתקופה אחרת בכלל. לכן המסקנה היא לעשות כמה שיותר טוב - כמה שיותר. כי אין לנו שליטה איזה מעשה טוב יביא לנו את הדבר הטוב שנקבל בעתיד.

גם בפן הלא רוחני, יש הוכחה לעובדה "תעשו טוב - יהיה טוב". העולם שלנו מורכב ממעשים - יש מעשים טובים ומעשים רעים. ברגע שאתם מוסיפים מעשה טוב, אנחנו מטים את העולם שיהיו בתוכו עוד מעשים טובים. המעשה הטוב שלכם משפיע על אדם אחר, שכנראה יעשה גם מעשה טוב וכן הלאה. לכן הסיכוי שלכם לקבל את הטוב מאדם אחר שאתם בכלל לא מכירים - גדל.

למה כל השיחה הזו סביב אלטרואיזם?

בתקופה שבה אנשים תוקפים את דרור שיסגור את BLINDSPOT מצד אחד, ומצד שני יש סיפורים כמו של דן פרייס ושל המייסדים של Kickstarter שעשו מעשים אלטרואיסטיים (בכתבה שפורסמה כאן). קשה שלא לשאול – האם היזמים צריכים להיות אלטרואיסטים ובאמת לרצות "לשנות את העולם לטובה?". האם הדאגה לעשיית הטוב צריכה להניע את כלל היזמים, ולא רק את היזמים החברתיים? האם יזמים צריכים להתרכז במודל ההכנסות או במודל האפקט שלהם על הסביבה? לפי הספר "להב היהלום", לא רק שהיזמים צריכים להיות אלטרואיסטיים, אלא הם חייבים להיות - כי על ידי האלטרואיזם – הם יקבלו את כל הטוב בחזרה.  גם לאביאל סימן- טוב, מייסד ומנכ"ל FairFly , אין ספקות בנושא: "אתה חי פעם אחת, תשקיע את עצמך בלעשות טוב בעולם".

אז למי אתם בתור יזמים, יכולים לעזור היום?

למי אתם בתור יזמים, יכולים להפוך את היום ליותר מחוייך?

למי אתם בתור יזמים, יכולים לשנות את העולם?

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.