Photo by Nahel Abdul Hadi on Unsplash
18 יולי 2019 |
יזמות בתחום הסייבר – כל מה שרציתם לדעת

יזמים? הגיע הזמן שתכירו את הטרנדים באחד מהעולמות החמים ביותר בעולם

תחום הסייבר בישראל ובעולם התפתח בזכות כניסה של טכנולוגיות ישראליות – עוד משנות התשעים ועד היום. אם נבחן את המיזמים השונים שהתפתחו בישראל נגלה כי שתי החברות המובילות בוולסטריט עוסקות בתחום אבטחת המידע – חברת צ'ק פוינט הוותיקה של גיל שוויד וחברת פאלו אלטו נטוורקס של ניר צוק. היום אנו רואים את העולם מתקדם מאבטחת המידע הארגוני לסטארטאפים בתחום הסייבר לאחר רכישות של חברות סייבר שפיתחו מוצרי אבטחה וטכנולוגיות חדשניות בתחום הגנה על המידע או אימון מומחי סייבר.

רכישות בולטות של חברות סייבר ישראליות

בשנת 2017 חברת מייקרוסופט רכשה את חברת הסייבר הקסהדייט בסכום של תשעים מיליון דולר שלוש שנים בלבד לאחר הקמתה. החברה הוקמה על ידי שלושה יזמים (ערן ברק, ברק קלינגהופר ועידן לוין) שהגיעו מיחידות המודיעין הצבאיות והמשיכו בפיתוח מערכות המסייעות לאמן חוקרי סייבר בחברת אלביט.

שנתיים מוקדם יותר, חברת סייבר מוכרת נרכשה על ידי מייקרוסופט בסכום גדול בהרבה – 320 מיליון דולר. גם חברה זו הוקמה על ידי שלושה יוצאי מערך המודיעין (תלפיות ויחידת 8200) אסף רפפורט, עמי לוטבאק ורועי רזניק. לאחר האקזיט, במקום לנפוש או להקים חברה נוספת, כבר בגיל 34 מונה רפפורט למנכ"ל מייקרוסופט ישראל בזכות פעילותו אבטחת מוצרי הענן של החברה שהובילה למכירות ללקחות מוסדיים ועסקיים רבים.

לצד מייקרוסופט גם חברות גדולות אחרות השקיעו בסטארטאפים בתחום הסייבר. לדוגמה חברת סימנטק שיצאה ל"מסע קניות" ורכשה בשבוע אחד את החברות "פיירגלאס וסקייקיור" בסכום כולל של כחצי מיליארד דולרים וחברת פאלו אלטו נטוורקס שרכשה את חברה לייטסייבר בתמורה ל-130 מיליון דולר.

המסלול של יזמי ההייטק השונים שבעבר פיתחו תוכנות לשימוש הצרכן הפרטי והעסקי (כמו התרגום של בבילון או אפליקציות וויז) עובר היום לתחום הסייבר. אך האם כולם רוצים להשאר יזמים?

בין יזמות פרטית להגנה על מדינה

באמצע חודש יוני האחרון הודיעה המחלקה לבטחון המולדת (Department of Homeland Security) כי היא מקימה צוות סייבר מיוחד שיסייע לחברות ציבוריות, פרטיות וממשלתיות להתמודד עם התקפות סייבר קיצוניות. הנשיא טראמפ חתם על חוק שיאפשר לממשל להלחם בהתקפות סייבר תוך הקצאת המשאבים המתאימים. גם בישראל, מערך הסייבר נלחם במגוון רחב של התקפות שחלקן מגיעות מאיראן וממדינות אחרות.

מומחי הסייבר, שעברו קורס סייבר במכללות אזרחיות או שירתו ביחידות הסייבר במהלך השירות הצבאי מגלים כי נפתחו עבורם שתי אפשרויות קורצות. עבודה במחלקות הסייבר של המדינה (אם בישראל, בארה"ב או במדינות אירופאיות) או יזמות פרטית בתחום הסייבר.

מה נראה בעתיד?

חברות התוכנה הגדולות מגלות כי תחום אבטחת המידע דורש לא רק התמחות מיוחדת אלא גם חשיבה מחוץ לקופסה. במהלך קורס סייבר לומדים את הבסיס ומשם המוכשרים ביותר יכולים ליזום מערכות הגנה מתקדמות לארגונים ופתרונות ניטור בזמן אמת של התקפות הסייבר.

יזמים מגייסים כסף בקלות מחברות הון סיכון עם מילת קסם אחת

עם התגברות איומי הסייבר הקיימים סביר להניח שנראה סטארטאפים רבים נמכרים לחברות מובילות וקבוצות קטנות של שלושה עד חמישה יזמים שמתחילים חברה שנמכרת במאות מיליוני שקלים. חברות ההון סיכון אף הן מהמרות בכיוון הזה ואם ננסה לראות את המתכון להצלחה של החברה שבחנו נגלה כי חלק מהיזמים מגיעים מתחום המודיעין בצבא (יחידות כמו 8200 ותלפיות) ומומחי סייבר שלמדו את התחום באזרחות והצטרפו לחברה קטנה המפתחת מוצר נקודתי שמתאים ככפפה לאחת מהחברות הגדולות. משם, גיוס הכספים על מנת לגדול כבר הופך להיות קל יותר כל עוד המוצרים הייחודיים קשורים בצורה זו או אחת למילת הקסת בתעשיית ההייטק של היום – "סייבר".  

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.