25 יולי 2019 |
הסטארטאפ הישראלי מציל חיים

מובילאיי החלה את דרכה בשנת 1999 ומאז הספיקה לשכלל את נושא הבטיחות ברכבים, ליצור שיתופי פעולה עם חברות מובילות ולהימכר בעסקת ענק לאינטל. הנה כמה דברים שחשוב לדעת על המערכת וגם קצת על מה שמתוכנן לעתיד

חברת מובילאיי הפכה את נושא הבטיחות ברכבים לקו של מוצרים המשלבים חיישנים חכמים, מערכת התרעות ומצלמות רגישות. החברה החלה את דרכה בשנת 1999 בירושלים כפרויקט מחקר אקדמי של מייסדה אמנון שעשוע שפיתח מערכת לניטור תנועת רכבים באמצעות מצלמה ואלגוריתם ממוחשב על מעבד. לאחר ששעשוע קבל את הרישיון להשתמש בטכנולוגיה שהיתה שייכת ל"יישום" חבר לזיו אבירם והקים את מרכז הפיתוח בירושלים. הלקוחות הראשונים של החברה היו יצרניות הרכב BMW, ג'נרל מוטורס וולוו – משם הפכה מובילאיי להצלחה מסחררת בתחום מוצרי הנהיגה הבטוחה בארץ ובעולם ובשנת 2017 נמכרה החברה בעסקת ענק לאינטל בתמורה ל -15.3 מיליארדי דולרים.

כיצד עובדת מערכת ההתרעה של מובילאיי?

מובילאיי כבשה את העולם עם מוצרי הבטיחות שלה. המוצרים תוכננו במיוחד על מנת להוסיף לנהגים עוד זמן על מנת לבצע פעולה למניעת תאונה – אם מדובר בבלימה מהירה או בחזרה לנתיב שסטו ממנו. ידוע, כי מרבית התאונות נגרמות היום בשל "הגורם האנושי". רגעים ספורים שבהם הנהג לא היה מרוכז בנהיגה או שנהג אחר בצע פעולה לה לא ציפה – כמו עקיפה מימין מאזור בו קיים "שטח מת" והנהג הנעקף לא יכול לדעת שקיים רכב אחר מימינו. נעמיק קצת בדרך בה עובדת מערכה ההתרעה של מובילאיי.

  • המנעות מתאונה חזיתית

מערכת מובילאיי סורקת לאורך כל הנהיגה את הכביש באמצעות חיישנים ומצלמה. היא מתריעה הן באופן קולי והן באופן חזותי על תאונה שעומדת להתרחש ומסוגלת להעניק לנהג עוד 2.7 שניות לעצור את הרכב. נשמע זמן קצר מדי? מסתבר כי במהלך שניות אלה נהג הרכב יכול ללחוץ על הבלם ולמנוע את התאונה.

  • בקרת סטייה מנתיב

מערכת מובילאיי מסוגלת באמצעות חיישנים המנתחים את קווי ההפרדה על הכביש לזהות את נתיב הנסיעה של הרכב. היא בודקת האם יש מעבר בין נתיב אחד לשני ללא הפעלה של מחווני האיתות המערכת מפעילה באופן אוטומטי צפצוף המודיע לנהג כי סטה מנתיבו. בנוסף, מסך המערכת מציג בצורה ויזואלית איזה נתיב (מימין או משמאל) נחצה על ידי הנהג. כאשר הנהג חוזר לנתיב נפסק הצפצוף.

התרעה על אי שמירת מרחק

במהלך הנסיעה הרגילה קיימת חשיבות מהותית לשמירה המרחק בין הרכבים השונים. שניות ספורות יכולות להציל חיים אם הרכב שלפניכם עצר בפתאומיות. מערכת מובילאיי מנתחת את המרחק בין הרכב שלכם לרכבים שלפניו ומציינת זאת בצורה חזותית. אם המרחק קצר מיד היא מתריעה באמצעות צפצוף ותצוגת מסך המדגישה את הרכב לפניכם אליו התקרבתם יתר על המידה.

מתקינים את מערכת הבטיחות של מובילאיי וזוכים להנחות

רכבים שבהם מותקנות מערכות הבטיחות הללו מועדים פחות לתאונות. לכן, פוליסות ביטוח לרכב שמבוססות על הסיכוי הסטטיסטי לקיומה של תאונה ברכב המבוטח יהיו זולות יותר. מדינת ישראל מעניקה 10% הנחה בביטוח החובה לרכבים שיתקינו את המערכת וחברות הביטוח מוסיפות הנחה משלהן לביטוח המקיף. גם האגרה השנתית של הרכב תהיה מופחתת (כיום הסכום עומד על 1,500 שקלים ועשוי לעלות בעתיד). הנחות אלה הופכות את התקנת המערכת למשתלמת במיוחד – בראש ובראשונה לבטיחות המשפחה וכבונוס נלווה גם לכיס.

מבט לעתיד

לאחרונה, בכנס החדשנות והטכנולוגי  CES הכריזה מובילאיי על תוכניותיה לעתיד הקרוב. בעוד ארבע שנים, החברה תשיק מכונית אוטונומית שתתחרה בשוק העולמי מול פיתוחיהן של חברות כמו טסלה אלפאבית (גוגל) ואובר. בנוסף החברה הכריזה על שיתוף פעולה עם מדינות מעבר לים בהטמעת פתרונות חדשניים של החברה: חברת התחבורה של בייג'ין שתפתח בסיוע מובילאיי פתרונות תחבורה ציבורית מתקדמים וסוכנות  המיפוי הלאומית של בריטניה שתתחיל לסחור בנתוני מיקום מדויקים המתקבלים באמצעות מוצרי מובילאיי. לחברה ניסיון רב בתחום המיפוי וכבר בשנת 2016 החלה בשיתוף פעולה עם חברת Here תוך בניית שכבת מידע נוספת לרכבי אאודי, דיימלר ו-BMW.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.