Photo by Austin Distel on Unsplash
4 אוגוסט 2019 | מור סגמון
מדוע עסקים קטנים צריכים תוכנה לניהול העסק שלהם?

כ-80% מהעסקים בישראל נסגרים תוך שנתיים. אם אתם לא רוצים להיות חלק מהסטטיסטיקה, מומלץ לכם לקרוא את המאמר הבא.

כ-80% מהעסקים הקטנים בישראל נסגרים בתוך שנתיים. אחת מנקודות התורפה של עסקים אלו, הוא היעדר כלי ניהול ומעקב, כמו שעומדים לרשותן של חברות גדולות: מבחינת כלי ניהול, עסקים קטנים נופלים "בין הכיסאות".

מערכות מידע לניהול עסקים מיועדות בד"כ לחברות גדולות, ולכן הן מאד יקרות עבור עסק קטן. מערכות ERP לעסקים קטנים ובינוניים עולות אלפי ש"ח ויותר, הרבה מעבר למה שעסק קטן יכול להרשות לעצמו.

הסיבה שחסרים פתרונות מתאימים לעסקים קטנים נובעת, קודם כל, מהיעדר ביקוש: בעלי עסקים קטנים לא מבינים עד כמה הם זקוקים, גם הם, לנהל את העסק שלהם בצורה ממוחשבת, ויש לכך מספר סיבות:

  • סדרי עדיפויות: בעל עסק קטן צריך לעשות הרבה דברים, כמעט בעצמו: לתכנן, לייצר, לשווק, למכור, לנהל, להפיק חשבוניות וקבלות. מאחר והתועלת בניהול העסק בעזרת מערכת מידע איננה מוחשית, או מובנת דיה, צורך זה נדחק לסוף הרשימה, אם בכלל עולה
  • היעדר כישורים וחשש מהתעסקות עם מחשב/טכנולוגיה: בניגוד לחברות גדולות, להן מחלקות ואנשי מקצוע היודעים לתווך בין העולם הטכנולוגי לתהליכי העבודה ולאנשי המקצוע, מרבית בעלי העסקים הקטנים מתקשים להבין את הקשר בין מערכות מידע לתועלות עסקיות. מרביתם לא למדו מנהל עסקים או מערכות מידע ולכן לא יודעים לבחון, לבחור, ליישם ולמנף כלי ניהול לתועלות עסקיות. חלקם אפילו פוחד משימוש בטכנולוגיה, כך שאפילו לא פתוח ללמוד על זה
  • היעדר תקציב: מערכות מידע לניהול עסקים עולות אלפי ש"ח בד"כ, ואף יותר, ומשום היעדר הבנה עסקית באשר לתועלת שלהם, בעלי עסקים קטנים כלל לא בוחנים את כדאיות ההשקעה הזו. זה בהחלט מובן לאור האתגרים הכלכליים והפיננסים עימם מתמודדים בעלי עסקים קטנים.

איך יכולה תוכנה לניהול עסק לעזור לכם?

התועלות הגלומות בניהול העסק בעזרת מערכת מידע רבות ומגוונות, והן משתנות מעסק לעסק ומתוכנה אחת לשנייה. האם קרה לכם פעם ש:

  • שכחת לחזור ללקוח לאחר ששלחתם לו הצעת מחיר (ואז המתחרה שלכם "תפס" אותו לפנייך)?
  • שכחתם שהגיע מועד פירעון ההמחאה ולא הפקדת אותה לבנק?
  • שכחתם שהגיע מועד הגביה של חשבונית ששלחתם לפני חודש ללקוח, ולא הזכרתם לו להעביר את התשלום?
  • טעיתם ברישום הכנסה שלכם לרואה החשבון?
  • התקשיתם להציג לביקורת מס הכנסה את התיעוד על ההכנסות שלכם?
  • התקשיתם למלא את שובר תשלום המקדמות למס הכנסה?



אלו הן רק חלק קטן מהאירועים שמערכת מידע טובה אמורה לחסוך לכם. בנוסף, יתרונות נוספים שאולי כלל לא חשבת עליהם:

  • נראות בפני הלקוחות שלכם: איך נראית הצעת המחיר שלכם? החשבונית שלכם? האם אתם משדר רצינות, עסק מבוסס המתנהל במקצועיות?
  • מיקוד משאבים למקסימום עסקים: האם אתם יודעים מיהם הלקוחות הכי טובים שלכם, בהם כדאי לכם להשקיע משאבים כדי להמשיך למכור להם עוד? אולי אתם מטפח לקוחות שכלל לא תורמים לכם להכנסות באופן משמעותי.
  • מדידה בהשוואה ליעדים שלכם: אם לא הצבתם יעדים עסקיים – לא תגיעו אליהם. אם אתם לא מודדים את הביצועים שלכם כנגד היעדים – הסיכוי שתגיע ליעדים אלו, קטן. כמה מכרתם בחודשיים האחרונים? כמה כסף נכנס לכם בחודש האחרון? בשנה האחרונה? כמה כסף צפוי להיכנס לכם בחודשים הקרובים?
  • ניתוח המכירות לטובת דיוק המוצר/שירות שלכם: כמה מכרת מכל סוג של מוצר / שירות? לדוגמא: האם עגילים נמכרים יותר משרשראות? האם ייעוץ לפי שעה נמכר טוב יותר בהשוואה לפרויקטים של ייעוץ? אולי כדאי לוותר על קו מוצרים אחד ולחזק או לפתח קו מוצרים אחר, כי זה מה שהלקוחות באמת מבקשים לקנות?
  • דיווח מדויק על ההכנסות שלכם: האם הדיווח לרואה החשבון שלכם משקף באופן מדויק את ההכנסות? האם הצגתם לנציג רשויות המס את ההכנסות שלכם בצורה מלאה ומדויקת לפי החוק?



לסיכום: אם אתם בעל עסק קטן או בינוני, ועד היום לא חשבתם על תוכנה לניהול העסק, אני מציע לכם לחשוב על זה פעם נוספת. בהשקעה השווה לפספוס עסקה אחת וכמה פנקסי קבלות מבית הדפוס, אתם יכולים להתחיל להתנהל "כמו הגדולים": לדייק את העסק שלכם, למכור יותר ולהתמקד במה שאתם עושים הכי טוב.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.