7 אוגוסט 2019 |
המדריך לאקזיט הראשון שלכם

הדרך להגשמת החלום ומימוש הפוטנציאל עוברת בזיהוי הרגע הנכון להנפקה ובהתמקדות במוצר במקום באקזיט. לא יודעים מאיפה להתחיל? הנה כמה טיפים שיעזרו

לפי דוח IVC-Meitar שהתפרסם בינואר 2019, לאורך 2018 עמד מספר עסקאות האקזיט בישראל על 103 – לעומת 133 בשנת 2017. על אף הירידה, הסכום שבו בוצעו העסקאות הגיע ל-12.6 מיליארד דולר וארבעת האקזיטים הגדולים היוו 65% מסך האקזיטים הכולל. כתוצאה מהשווי המצרפי הגבוה, ניתן לומר שכיום מתבצעים פחות אקזיטים אבל ביותר כסף.

השאלה המתבקשת היא איך מצטרפים להצלחה. מאותו רגע הכל הופך להיות פשוט יותר, כי ניתן להשתמש בתשואה וברווחים כדי להמשיך להשקיע בסייבר ובהייטק, לפתח סטארטאפים חדשים ואולי אפילו לצאת לפנסיה. מבחינה פרקטית, המשמעות של אקזיט מוצלח הוא שיפור באיכות החיים ואצל רבים הוא מעניק הזדמנות פז לבצע מיחזור משכנתא ולהעביר את הדירה לבעלותם המלאה.

כך תדעו מתי הגיע הזמן להנפקה

בין השנים 2003-2013 בוצעו בישראל 772 אקזיטים שהגיעו יחד לסך עסקאות של 41.6 מיליארד דולר. אמנם קשה למצוא מאפיינים משותפים לכל האקזיטים כי לכל תעשייה תכונות אחרות משלה, אבל אפשר בהחלט לומר שהצעד הראשון הוא לזהות שהגיע הזמן להנפקה.

התנאים הנכונים לאקזיט הם השגת רווחיות ושמירה על קו צמיחה. אם מקבלים אפשרות לחזות את הצמיחה, אפשר לדעת שהגיע הזמן להנפיק. במידה ולא רואים אופק וגידול ברווחים, ייתכן וכדאי לחכות עם ההנפקה. מבחינה פרקטית, אפשר גם לדעת שהגיע הזמן להנפיק כשלחברה יש הכנסות של 50-100 מיליון דולר בשנה וכשמצליחים לחזות בצורה טובה את הגידול בכל רבעון בפרט ובשנה הבאה בכלל.

הנפקה מאפשרת לסטארטאפ לגייס כסף ובמקרים מסוימים להפוך למובילה בתחומה. זה גם הרגע שבו משקיעים שנכנסו לפני הרבה שנים בוחרים לעשות את האקזיט שלהם ולקחת כסף הביתה, או להמשיך להשקיע כדי להגדיל את הרווחים. כמו כן, מומלץ לבדוק מה קורה בתעשייה, לבוא ממקום של כוח, לוודא שהעובדים נשארים עם מסגרת מתאימה ולנצל את היתרונות של הנפקה ואקזיט כאשר מבינים שכבר אי אפשר להמשיך להיות תחרותיים לבד אלא רק בהצטרפות לחברה גדולה יותר.

אל תתמקדו באקזיט אלא במוצר ובחברה

מוצר טוב עם בסיס לקוחות שנמצא בגדילה ושוק גדול ויציב יביאו איתם הצעות רכישה. בזמן שהצעות כאלה כבר על השולחן, מומלץ לנצל אותן על מנת ליצור תחרות בין הקונים ולהגדיל את גובה העסקה. כמובן שברגעים כאלה חשוב מאוד לדעת מתי ולמי לסרב, על מנת לנצל את הזמן והאנרגיה בבניית חברה עוד יותר גדולה ומשמעותית.

במילים אחרות, הדרך לאקזיט הראשון לא צריכה להתמקד במועד החתימה המרגש והרווחי אלא בדברים הקטנים שבונים את החברה ומבססים אותה. הגישה הזו גם מסתדרת עם העיקרון שקובע שאי אפשר לבנות חברה למכירה או להתכונן למכירה – אלא רק לבנות חברה מצוינת עם לקוחות מרוצים ומוצר מעולה. בפועל, בניית חברה שתייצר ערך היא תהליך ארוך והיא גם מחייבת התנהלות נכונה.

ההתנהלות שמגדילה את הסיכוי לעשות את האקזיט הראשון כוללת בירוקרטיה, ראיית חשבון, טיפול בנושא המשפטי וייעוץ עסקי. כמו כן, צריך לדאוג שכל המסמכים של החברה יהיו מסודרים ולעקוב אחר דוחות, חוזים ותיעוד טכני של המוצרים על מנת לחסוך זמן בשלב של בדיקת וגילוי הנאותות.

ביום של האקזיט ובימים שיגיעו אחריו הכל מגיע לשיא וכולם ממתינים לחתימה. אם הכל קורה כשורה, מה שיישאר הוא רק לארגן את מבנה החברה ליום שאחרי ולדאוג לעובדים ולתנאים מסביב.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.