Photo by Jonah Pettrich on Unsplash
30 ספטמבר 2019 | אהרונה משכיל
לנשק או לא לנשק, זאת השאלה

תמיד אומרים שביזנס ביפור פלז'ר - אבל אחרי המאמר הזה תבינו שלפעמים מה שחשבתם שהוא פלז'ר - הוא לגמרי חלק מהביזנס

מנהל שיווק של חברה יבואנית גדולה, קבע פגישה עם נציגה של חברה ברזילאית היושבת בסן פאולו. הוא פנה אליי ושאל אם הוא אמור לנשקה על הלחי, כפי שהברזילאים נוהגים לנשק זה את זה לשלום.

 

השאלה שלו גרמה לי לחשוב על איך תרבויות שונות מתייחסות לנושא נגיעה/נשיקה - יש תרבויות שיותר פיזיות ויש כאלו, בקצה השני של הספקטרום, שם חל איסור לגעת אחד בשני ובטח לא באיש זר.

 

אמרו לי מה המדינה שלכם ואומר לכם מי אתם

 

במדינות דרום אמריקאיות ובמדינות כמו פורטוגל וספרד, הגברים יחבקו זה את זה לשלום. לעומתם, במדינות אסיאתיות המוגדרות כתרבות של ״אי נגיעה״ במקור נמנעו אפילו מלחיצת ידיים. היום, כשהמזרח נפתח למערב, אם כמערבי תושיט יד לעמית היפני שלך, סביר להניח שהוא ילחץ את ידך.

 

נוסיף למורכבות גם את נושא המגדריות. מה קורה בפגישה בין גבר לאישה לעומת אישה לאישה? האם נגיעה נתפסת לדבר מיני? התשובה טמונה בהגדרות מגדריות ואיך תרבויות רואות את תפקידי המגדר.

 

בישראל ובתרבויות דרום אירופאיות בהן תרבות ה"מאצ'ו הגברי" נוכח, נשים וגברים נוגעים הרבה יותר בלי שהדבר יתפרש כהזמנה למין. לעומת זאת, האמריקאים רגישים יותר לקרבה פיזית, ונגיעה עלולה להיתפס כאקט מיני ואפילו להיחשב כהטרדה מינית.

 

חזרה לשאלה של איש השיווק - בסן פאולו נהוג לתת שתי נשיקות, בריו שלוש נשיקות אוויר, ויש אפילו חלקים בברזיל שם נהוג לנשק רווק או רווקה ארבע פעמים, הנשיקה האחרונה לאות מזל למצוא זיווג.

 

אם איש השיווק היה נוסע לאמסטרדם, הוא היה צריך לזרוק לאוויר שלוש נשיקות אבל בצפון הולנד עדיף שיחסוך את הנשיקות, וכשיגיע לפריז ואיטליה הוא יצטרך שתיים עד שלוש - תלוי באזור וברמת ההיכרות. בנוסף, וכדי למנוע תאונת אפים, בדרך כלל מתחילים את סדרת הנשיקות מלחי שמאל ועוברים לימין.

 

בכל מצב, חשוב ללמוד את רמת הפורמליות באותה תרבות כדי להבין האם נשיקה בפגישה עסקית ראשונה מקובלת. אולי היא מקובלת רק מפגישה שנייה ומעלה, והאם היא כלל מקובלת בין המגדרים. ביפן, למשל כשהגברים יוצאים בסוף יום של עסקים לבילוי משותף יש הרבה יותר נגיעה בין הגברים (במיוחד כשהם שיכורים וצריכים לתמוך אחד בשני) אבל לא בין הגברים והנשים. כנ"ל במדינות קרות כמו אוקראינה.

 

בקוויבק, קנדה נהוג לתת שתי נשיקות אוויר. אם יוצא לכם לעשות עסקים עם הקטארים והאומנים, הימנעו מלחיצת ידיים או נשיקה, שם תקרבו את האף שלכם לאף של העמית ללחיצות קצרות, אך לא מומלץ לעשות זאת בפגישה בין זכר לנקבה.

 

לסיכום

 

העצה שלי, כשאתם עושים עסקים בתרבות שאתם לא מכירים, תהיו יותר בעמדת צופה ותתבוננו סביבכם. פשוט העתיקו את התנהגות העמית כדי לא להביך או לעבור את גבולות הנורמות באותה תרבות. וכנהוג בישראל, קחו נשיקה ממני. אפילו שתיים, כי אני במצב רוח טוב היום...

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.