4 פברואר 2014 | מערכת
גם עובדי היי-טק צריכים ביטוח אחריות מקצועית

מה נכלל בפוליסת ביטוח אחריות מקצועית?

ביטוח אחריות מקצועית הוא ביטוח המיועד בדרך כלל לבעלי מקצועות חופשים כגון עורכי דין, רואי חשבון, טכנאים, נותני שירותים, ובכלל זאת עובדי היי-טק עצמאיים ובעלי חברות. המשותף לכל בעלי המקצועות הללו מלבד השתייכותם למגזר העצמאיים הוא שהם עלולים להיות חשופים לתביעות המוגשות על ידי צד ג' בגין רשלנות מקצועית שמקורה בתום לב או טעות.

 

מה נכלל בפוליסת ביטוח אחריות מקצועית?

 

בפוליסת ביטוח אחריות מקצועית נכללים בדרך כלל הסעיפים הבאים:

 

1. כיסוי הוצאות הגנה משפטית לתביעות שהוגשו כנגד המבוטח או מי שביצע מטעמו את העבודה (לדוגמה, עובד המועסק בחברה כשכיר).

 

2. כיסוי רטרואקטיבי לתביעות אשר הוגשו בנוגע לרשלנות אשר התרחשה לפני שהחלה תקופת הביטוח, אך רק אם המבוטח עצמו לא היה מודע למקרה לפני כן.

 

בתחום הרשלנות לא נכללים מעשים של מרמה או גנבה, ולכן כל מעשה שנעשה במזיד ולא בתום לב, לא יכוסה  על ידי הפוליסה.

 

התאמת ביטוח אחריות מקצועית לעובדי היי-טק

 

לא כל ביטוח אחריות מקצועית מתאים בהכרח לחברות היי-טק. לדוגמה, ישנן פוליסות בהן חדירה של וירוס מחשב, גורם עוין או אפילו תקלה שהמקור שלה בהקלדת כתובת אתר אינטרנט שגויה מוגדרים כחריגים אשר לא מכוסים על ידי חברת הביטוח.

 

לצורך העניין, חשוב להבין כי לעולם לא ניתן יהיה להגן באופן הרמטי לחלוטין על מערכת ממוחשבת כנגד איומי אבטחה כאלו ואחרים, בין אם מדובר במתקפה ממוקדת שבוצעה על ידי אדם יחיד (לעיתים מדובר בעובד ממורמר שהחליט לפגוע במעסיקו לשעבר) ובין אם מדובר במתקפה בהיקף גדול יותר שאורגנה על ידי מספר גדול במיוחד של האקרים.

 

 

הנה כמה תרחישים נוספים שעשויים להיות רלוונטיים לעובדי היי-טק:

 

1. פעילות בשוק הבינלאומי

 

מרבית חברות ההיי-טק והסטארט-אפ פועלות בשוק הבינלאומי ולכן אין די בכיסוי לתביעות שהוגשו בארץ, אלא יש לכסות גם תביעות שהוגשו מעבר לים.

 

2. נזקי גוף עקב שימוש בחומרה

 

מכיוון שלא מעט חברות היי-טק בארץ עוסקות בפיתוח חומרה מורכבת אשר עלולה להתנהג באופן לא צפוי גם לאחר עריכת מבחני בטיחות ובדיקות מעבדה קפדניות הפוליסה חייבת לכסות גם תביעות עקב נזקי גוף ולא רק נזקים כספיים.

 

3. חדירה לפרטיות

 

חלק גדול מתעשיית הפרסום באינטרנט כיום מושתת על איסוף נתונים כאלו ואחרים אודות הגולשים.

 

למרות שמרבית החברות בתחום דואגות לבטח את עצמן מבחינה משפטית על ידי הצבה של תנאי שימוש באתר שלהם או במסמכים הנלווים למוצרים שהם משווקות, הרי שלעיתים קרובות תנאי השימוש האלו מנוסחים בצורה מעורפלת המותירה מקום רב לפרשנות.

 

לפיכך, חברות ביטוח רבות כיום פונות אל שוק מתפתח זה ומציעות פוליסות המכסות גם מקרים של הגשת תביעה עקב טענה לחדירה לפרטיות מצד הגולשים.

 

הרחבת הביטוח לנזקים שנגרמו על ידי עובדי החברה במסגרת "מעשה שלא כדין"

 

מספר חברות ביטוח מציעות כיום פוליסות מורחבות ייעודיות לעובדי היי-טק המכסות לא רק מקרים של תביעות בגין רשלנות מקצועית, אלא גם תביעות שהוגשו בגין "מעשה שלא כדין" אשר בוצע על ידי מי מעובדי החברה המבוטחת.

 

מעשה שלא כדין עשוי להיות אי-יושר, אובדן מסמכים, הוצאת דיבה והשמצה, כמו גם הפרת זכויות יוצרים וקניין רוחני. במיוחד יש לשים לב לשני הסעיפים האחרונים אשר נועדו לספק מענה למקרים נפוצים בהם אחד מעובדי החברה החליט לשלב במוצר תוכנה או אתר אינטרנט קטעי קוד, גרפיקה או מדיה שנלקחו ממקור אחר ללא ידיעת הממונים עליו.

תגובות

1. As | 4 אפריל 2014

עלויות ביטוח אחריות מקצועית

כמי שנדרש בעבר להציג ביטוח כזה במענה למכרז ממשלתי המחייב קיום הביטוח ושיעבדו לטובת המזמין, העלויות הן אסטרונומיות.
מעל 12000 שקל בשנה. קיום הביטוח מטיל חובות תיעוד ושמירת מסמכים המסרבלים העבודה ומייקרים את מערכות המידע מאד.
צריך לשקול טוב טוב האם באמת צריך ביטוח כזה ולבצע מכרז בין החברות.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.