Photo by Lucrezia Carnelos on Unsplash
8 ינואר 2020 | מערכת StartIsrael
10 התנהגויות של אנשים חכמים

ידע זה כוח, ובעולם היזמות אנחנו רואים שיש קורלציה ישירה בין חוכמה להצלחה בטווח הארוך. ריכזנו לכם 10 הרגלים של אנשים חכמים, אותם תוכלו ליישם כבר ממחר

כולנו מכירים את הביטוי "אין שכל, אין דאגות". למרות שאין ספק שחוסר בדאגות קוסם ללא מעט מאיתנו, עדיף בסופו של דבר לבחור בידע – איתו נוכל ללמוד לעומק על כל תחומי החיים, להבין איך להיות אנשים טובים יותר, עובדים מקצועיים יותר ולהיחשף לעולמות חדשים לחלוטין.

סביר להניח שכולנו רוצים להיות חכמים יותר, ואחת הדרכים לעשות זאת היא להבין מה אנשים חכמים עושים בחיי היום יום שלהם. למה? מפני שסביר להניח שאותו סדר יום, הוא מה שהביא אותם לנקודה בה הם נמצאים היום, או לכל הפחות שיפר את נתוני הפתיחה שלהם.

הם מבצעים החלטות חכמות

החלטה טובה היא החלטה שמתבצעת על סמך קריאה של המצב והבנה של התוצאות שלו. חז"ל כבר אמרו "סוף מעשה במחשבה תחילה", ובצדק. כדי לעשות זאת נכון, אתם צריכים לבחון את כל האפשרויות מנקודת מבט שקולה ורגועה, ולכן מומלץ שתלכו על החלטה אחת בכל פעם. זה ידרוש מכם להתמקד בכל בעיה או צורך בנפרד, ולשמור על עצמכם מהסחות דעת – אבל אין ספק שתתחילו לראות דברים בצורה אחרת שתועיל לכם.

אין להם את כל התשובות

חכמים לא יודעים הכל, ולרוב דווקא הטיפש הוא זה שיתנהג כאילו כל התשובות נמצאות בכף ידו. אם חכמים לא יודעים משהו, הם לא יתביישו להודות בעובדה. למה? כי הם מבינים שלייעץ על נושא שהם לא מבינים בו יכול להוביל לאסון. הם לא מפחדים להודות בטעות ומבחינתם – זו הזדמנות טובה ללמוד נושא חדש או להמליץ על מישהו שכן יודע. הם לא פועלים מאגו – הם רוצים שהכל יעבוד כמו שצריך.

הם לומדים מטעויות

כולם טועים, אבל מה שמבדיל את החכמים מהשאר הם הליכי הלימוד והסקת המסקנות מאותה הטעות. כאשר מנתחים את הטעות, מבינים את מקורה, מה גרם לה ואיך מונעים שהיא תחזור שוב וכך, הפעם הבאה לא תקרה, או לכל הפחות תעשה פחות נזק. ונחשו מה? אתם תהפכו למנוסים ומקצועיים יותר, והכל בזכות זה שראיתם בטעות אופציה להשתפר.

הם מקיפים את עצמם באנשים חכמים

אנשים חכמים הם אנשים שאוהבים ללמוד, והם מבינים שניתן לעשות זאת באמצעות אנשים חכמים אחרים. לכל אחד יש את היתרונות ואת נקודת המבט שלו, וגם שני אנשים שמתמחים באותם התחומים יכולים ללמד אחד את השני דברים חדשים לגמרי. גם סטיב ג'ובס, שנחשב לקונטרול פריק אמיתי, ידע שהוא צריך חברי צוות מוכשרים והוא דאג לכך – מה שהשתלם לו מאוד.

הם יודעים לקרוא את הסביבה ולהשתמש בה

בכל מצב נתון, יש לנו גישה למשאבים מסוימים. בני אדם חכמים יודעים להתאים את עצמם לסיטואציה בדרכים יצירתיות ולנצל את כל מה שעומד לרשותם בכדי להצליח במשימות העומדות לפניהם. מהיום, שימו לב לסביבה שלכם בכל פעם מחדש ובדקו כיצד היא יכולה לעזור לכם.

הם יכולים להתפשר

נכון, תמיד כיף להרגיש צודק – אבל התבצרות בעמדה שלכם וללכת על אסטרטגיית "ראש בקיר" לא תוביל אף אחד לשום מקום. אנשים חכמים יכולים להבין את הצד השני, להציג את הנושא בצורה אחרת ובהתאמה למי שעומד מולם, להביא טיעונים לוגיים ובסופו של יום, להגיע לנקודת הסכמה משותפת. כך, גם זמן רב נחסך, גם שני הצדדים יוצאים מרוצים ונוצרת התקדמות שלא הייתה מתאפשרת אילולא הפשרה.

הם לא מתרגשים מטרנדים

טרנדים תמיד יהיו כאן, אבל הם גם תמיד יחלפו. אנשים חכמים מעדיפים להתרכז במה שכבר קיים והוכח כעובד ורלוונטי, על פני דברים שגם ככה ישכחו מהם אחרי כמה ימים (על אחת כמה וכמה בימי תרבות האינסטנט). אחרי הכל, בית בונים על יסודות יציבים ולא על כרעי תרנגולת.

הם לא בזבזנים

אין ספק שאנחנו רוצים המון דברים ומוכנים להתגמש בעו"ש עבורם, אבל החכמים יודעים ומעריכים את הזמן והמשאבים שהוא השתמש בהם בכדי להגיע למטרה או לנכס המסוים, והם לא מתכוונים לתת להם להיעלם להם בין הידיים. אל תהיו פזיזים, ואל תמהרו להוציא את כרטיס האשראי – זכרו את משל הצרצר והנמלה.

הם האויב הכי גרוע של עצמם

כדי לצמוח, צריך התנגדות. אם תתאמנו במכון הכושר על משקל שקל לכם להרים, הרי שלא תהיה לכם כמעט התנגדות, ואתם תישארו ללא שינוי. בדיוק בגלל סיבה זו, חכמים תמיד מחפשים את מה שיגרום למוח שלהם להתאמץ ולחשוב, והרבה פעמים הם מפעילים מנגנונים של ביקורת עצמית שמעוררים את גלגלי השיניים במוח. חשוב לציין, שההבדל בין ביקורת עצמית לפסילה עצמית דק מאוד, ויש להיזהר בגישה זו.

הם יזמים שלא תמיד מצליחים

הצלחה עסקית דורשת ידע, אבל גם אנשים חכמים מבינים שהחוכמה שלהם לא בהכרח תבטיח שהם יצליחו בכל פרויקט: יש עוד פקטורים כמו מזל, תעוזה ועוד. מה שבטוח – הצלחה בטווח הארוך דורשת הפעלה מתמשכת של השכל. שיהיה בהצלחה!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.