20 נובמבר 2019 |
לא רק הייטק: מה עושה מדינת ישראל בכדי להפוך לאומת חדשנות בתחום האנרגיה?

ב- 2050 הצפי הוא שאוכלוסיית ישראל תוכפל וב- 2065 אף תגיע ל- 20 מיליון, כאשר אחד האתגרים הגדולים בגידול האוכלוסייה הוא השימוש באנרגיה. אז איך מדינת ישראל נערכת לעתיד?

ב- 2050 הצפי הוא שאוכלוסיית ישראל תוכפל וב- 2065 אף תגיע ל- 20 מיליון, אחד האתגרים הגדולים בגידול האוכלוסייה הוא השימוש באנרגיה. מצד אחד היכולת לספק ומצד שני אופן ייצור והטיפול בשיירי האנרגיה.  

נכון שישראל מתמודדת עם נתון חדש שנקרא מקורות טבעיים שלא היה בלקסיקון הישראלי, אנחנו הורגלנו על יצירה ''יש מאין'' בתחומי החיים החל מביטחון ועד לחקלאות. תגליות הגז שינו את ההרגל ונכון שהרבה מים זרמו בים התיכון מאז אישור מתווה הגז. עכשיו, בעקבות המכרז השני לרישוי במים הכלכליים של ישראל, יתכנסו בחדרה בכירי האנרגיה והכלכלה לדון איך מתקדמים מכאן. 

הגז בהחלט שם את ישראל חזק על מפת האנרגיה, עם זאת יש לעודד ולקדם יוזמות חדשות בתחומי האנרגיה המגוונים ולתמוך בקידום יוזמות ליצירת אנרגיה. העיר חדרה נחשבת לחלוצה בתחום וחרטה על דגלה קידום חדשנות בתחום האנרגיה. לשם כך נולד NEES, מרכז חדשנות, שעוסק בקידום יוזמות אנרגיה והטמעתן בעיר לטובת התושבים ולטובת בחינת המיזמים צעד אחד לפני השוק הבינ''ל. בתחילת 2020 תושק תכנית עם שותפויות בינ''ל שיאפשרו ליזמים החברים ב NEES גישה לשווקים בינ''ל להטמעת המוצרים שלהם. שי ארנט כהן מנכ''ל החברה הכלכלית המקדמת את היוזמה עם חברת OTWOI מדגיש כי ''הדרך לקידום חדשנות ארוכה, עם זאת אנחנו פה לרוץ למרחקים ולתמוך במיזמים ככל שניתן, אנו מזמינים יזמים לפנות אלינו''.

לכנס הארגיה שיתקיים בחדרה זו השנה הראשונה יגיעו בכירי התעשיה, בניהם ח"כ אלי כהן- שר הכלכלה והתעשייה,  יפעת ביטון שאשא- שרת השיכון, מר אודי אדירי - מנכ"ל משרד האנרגיה, ד"ר יוסי וירצבורגר - ראש מנהל אוצרות הטבע במשרד האנרגיה, מר אלכסנדר ורשבסקי - יו"ר רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה, הגב' יעל רביא צדוק -  סמנכ"ל כלכלה במשרד החוץ, מר יגאל לנדאו - מנכ"ל רציו, מר חן הרצוג - כלכלן ראשי ושותף ב- BDO, ועוד משפיעים רבים אחרים

כנס חדרה לאנרגיה הפך לאחד הכנסים המובילים בתחום, והוא מושך משתתפים מישראל ומחו"ל, בהם מעצבי מדיניות, חברות אנרגיה, סטרטאפים, יזמים, אנשי אקדמיה, נציגי ממשל ובכירי התעשייה המקומית והגלובלית. הכנס הרביעי יתקיים השנה לראשונה במקומו הטבעי, בעיר האנרגיה של ישראל - חדרה. הכנס הוא מוקד לכל העוסקים בתחום, כולל נציגי הרשויות המקומיות, לבחון ולדון בחידושים האחרונים בתחום הן בארץ והן בעולם. אומר תת אלוף מיל' צביקה גנדלמן, ראש העיר חדרה: "אני רואה בהגעת בכירי משק האנרגיה לחדרה, הצדעה לעיר שלקחה על עצמה את המשימה לקדם את ענף האנרגיה בישראל."

אגירת אנרגיה, מדוע ישראל משתרכת מאחור? 

בנוסף לנושאי הגז, אחד התחומים המרכזיים אשר יוצגו וייבחנו בכנס, הוא תחום אגירת האנרגיה. חשיבות הנושא נובעת מהעובדה שרשת ההולכה של ישראל "פקוקה", מה שמקשה על שילוב אנרגיה מתחדשת ועמידה ביעדי הממשלה. משום מה, הפתרון האולטימטיבי של אגירת חשמל וחום בסוללות ייעודיות בישראל "פקוק" גם הוא. בכנס ינסו המומחים להבין מדוע ישראל מפגרת אחרי יתר מדינות העולם בזירה זו, ואיך ניתן ליישם את החידושים בתחום גם בארץ. הרגולטורים יציגו בפני המשתתפים כיצד יתבצע בפועל שילוב של אנרגיה סולארית עם אגירה ומה המודל שהם רואים לנגד עיניהם.

בכנס יוצגו חידושים בתחום אגירות האנרגיה, כמו  Elestor ההולנדית, שפיתחה סוללת אחסון חשמל בעלות נמוכה במיוחד, ,Sylfen אשר מציעה פתרון משולב של ייצור ואחסון אנרגיה ו-Wattsun , אשר פיתחה מערכת אחסון אנרגיה ידידותי למשתמש, המחליף את הגנרטורים, המצברים והכבלים הפרוסים בשטח.

שימוש דואלי בסוגי אנרגיה מתחדשת - האם זה פתרון אפשרי?

למרות שמרבית החידושים כיום בתחום האנרגיה הם בחזית אגירת החשמל ואגירת חום, יזמים רבים טוענים שהפתרון לרשת הולכה העמוסה, מצוי דווקא בשימוש דואלי בסוגים השונים של אנרגיה מתחדשת. כלומר, שילוב של PV (אנרגיית סולארית, תא פוטו-וולטאי) ורוח, עשוי לאפשר כוח ייצור חשמל משמעותי באותו מקום, עם ניצול זריחת השמש כשהרוח לא נושבת, ולהיפך. מדובר בשילוב מעניין של ייצור חשמל ושימוש דואלי במשאבי טבע בזמנים שונים. בכנס חדרה לאנרגיה ייערך דיון אשר ייבחן האם שימוש דואלי שכזה אפשרי בישראל, וכיצד הרגולטור מתייחס לרעיון. 

הרצאה מסקרנת במיוחד בכנס, שכדאי לא לפספס, היא הרצאתו של נועם אילן, סמנכ"ל פיתוח עסקי של חברת Electroen, המפתחת כבישים המטעינים באופן אלחוטי כלי רכב חשמליים. החברה חתמה לאחרונה על הסכם עם ממשלת שבדיה להקמת מקטע כביש לבחינת הטכנולוגיה החדשנית.

מה עוד צפוי בכנס?

    • כאמור, דיון בתוצאות המכרז השני לפתיחת המים הכלכליים של ישראל - לראשונה בישראל הוקם קונסורציום המורכב מחברות בינלאומיות שחברו לשותפות הישראלית, רציו. בכנס ייבחנו השפעות המכרז על האקספלורציה הבינלאומית במים הכלכליים של ישראל והאם שיתופי הפעולה הבינלאומיים ישפיעו על ייצוא הגז מישראל.
    • "עידן הלוויתן" - מסיום פיתוח המאגר למימוש שיתופי פעולה בינלאומיים - אסדת לוויתן הגיעה לישראל וסיום פיתוח המאגר הוא בטווח הנראה לעין. האם יש מקום לפיתוח מאגר נוסף בישראל, ומה גורל הסכמי הגז עם ירדן ומצרים? 
    • רפורמת החשמל בישראל - אתגר אתר רמת חובב - ההצלחה של מכרז אלון תבור בו השתתפו שבע חברות מגוונות, הובילה להקדמת ההליכים הנוגעים לרמת חובב. בכנס נשמע את ארכיטקט הרפורמה מר אמיר ליבנה, ראש אגף אסטרטגיה בחח"י ונלמד ממנו אילו לקחים הופקו בעקבות מכרז אלון תבור ומה צפוי במכרז הבא.
    • מומחית האנרגיה מיכל פרנקו קדמי תנחה פאנל בתחום בהשתתפות: מר עמוס לסקר, יו"ר, פורום יצרני החשמל הפרטיים, מר אלי אסולין, מנכ"ל, דוראד, מר מלאכי  אלפר, מנכ"ל פז, בית זיקוק אשדוד, ומר יוסי סוקולור, ראש אגף הסדרה, רשות החשמל.
    • אנרגיה חכמה בערים חכמות - איך מיישמים בפועל? ערים חכמות הוא נושא חם. מרכיב האנרגיה הוא אחד המשמעותיים בהפיכת העיר לחכמה. כנס חדרה יקצה מקום נרחב לנושא זה. שר הפנים לשעבר, אופיר פינס, מייסד וראש המכון לשלטון המקומי וראש מסלול לימודי שלטון מקומי באוניברסיטת תל-אביב, ינחו פאנל נרחב בנושא זה, מה שהופך את הכנס לאטרקטיבי לכל הגורמים העירוניים העוסקים בתחום.

חדרה עיר עם אנרגיה, מה זה אומר?

העיר חדרה כאמור, לקחה על עצמה את קידום נושאי האנרגיה החכמה. ראש העיר חדרה צביקה גנדלמן: "חדרה מנהיגה מדיניות אנרגטית מפותחת, עם אנרגיה חדשנית, מתחדשת וירוקה. העירייה ושותפותיה מקדמות פרויקטים של מתקנים סולאריים, מערכות מים חכמות, ועידוד יזמות מגיל מוקדם. הקמנו בעיר את גן הילדים הראשון בעולם המאופס אנרגיה. הכנס שלנו מהווה הזדמנויות לחברות, יזמים וסטארטאפים בתחום האנרגיה להציע פעילות טכנולוגית בעיר האנרגטית ביותר בישראל. עיר אידיאלית להוות שדה ניסוי לחדשנות באנרגיה".

הכנס המתקיים לראשונה בחדרה במטרה לחזק את מעמדה בתחום. הסיסמא "חדרה עיר עם אנרגיה" היא הביטוי המותגי למגמה זו. מוסיף ראש העיר גנדלמן: "לכאורה נראה כי ההחלטה של מיתוג העיר נבעה מריכוז מתקני האנרגיה בשטחה: חברת החשמל, תחנת הכוח, מתקן התפלת המים הגדול ביותר במזרח התיכון, מתקני ההובלה של הגז הטבעי, תחנת כוח ייעודית לגז הטבעי. אבל זו רק חלק מהאמת. גילויי הגז של בישראל, הובילו אותנו להכרה כי זהו תחום בו צפויים להתחולל עוד חידושים דרמטיים ואנחנו רק בתחילתה של תקופה.  כחלק מהאסטרטגיה החלטנו על הקמת פארק העסקים וההיי-טק 'אנרג'י פארק' היחיד מסוגו בישראל, שצפוי להפוך לאבן שואבת לעסקים בתחום אנרגיה."

במשך היום נטענים באנרגיה ובסופו מתפרקים עם גורי אלפי 

עד היום התקיים כנס חדרה דווקא בתל אביב, מסיבה פשוטה: תושבי חדרה לא מצאו  מקום ראוי בעירם לאכלסו, אך עם פתיחת מלון רמדה על חוף ימה המרהיב של של העיר, הועתק הכנס לחדרה, מרחק נסיעה קצרה מתל אביב, נגד כיוון הפקקים. שי ארנט כהן, מנכ"ל החברה הכלכלית חדרה, מוסיף: "הכנס צפוי להיות מפגן ראווה שיציג את האנרגיה בחדרה וכיצד הפכה העיר לשחקן מרכזי בישראל. בהובלתה של החברה הכלכלית חדרה, פותחו וגובשו התכנים המגוונים בכנס, אשר שואפים בין היתר להראות כיצד ניתן להפיק אנרגיה מגלים ופאנלים סולאריים בעיר, הן ברמת העיר החוצה והן פנימה". בצד הדיונים "הרציניים" החליטו השנה מארגני הכנס לספק לא רק ביזנס אלא גם פלז'ר. את הכנס יסיימו המופע של גורי אלפי וחוקרת המוח ד"ר ליעד מודריק, בניסיון משעשע להבין איך המוח שלנו עובד. לסיכום, ה-21 בנובמבר מסתמן כיום טעון באנרגיה חיובית, שבשבילה כדאי להיכנס לרכב ולהקליד בוויז "מלון רמדה חדרה", על אחד החופים היפים בארץ.

לאתר הכנס, לסדר היום ולרשימת המרצים המלאה לחצו כאן

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.