Photo by Craig Adderley on Pexels
30 ינואר 2020 |
כניסת טסלה לישראל

טסלה מגיעה לישראל וכדרכו של אילון מאסק היזם מאחוריה, החברה לא מחכה הרבה זמן כדי להתחיל למכור

למי יש סבלנות עד לפתיחת אולם תצוגה כמו שעושות יצרניות הרכב הגדולות? טסלה, במקום זאת, מכוונת לקהל המבוסס שמעוניין לרכוש את הרכב החשמלי של החברה אך לא לכתת את רגליו לסוכנויות רכב. במקום זאת, פתחה טסלה דוכן פופ-אפ בו יוכלו הצרכנים הישראלים לשלם מקדמה עבור הרכב ולהיות בין הראשונים שיקבלו את הדגמים השונים של החברה.

האם הצרכן הישראלי מוכן לרכוש את הרכב שלו און ליין?

במקומות אחרים בעולם טסלה בחרה לפתוח מרכזי חווית לקוח בהם הרכבים מוצגים לצרכן, אך במקום לעמוד מול נאום ארוך של איש מכירות, החברה דוגלת בהזמנה מקוונת של הרכב. עדיין לא ידוע אם זה יהיה המודל של טסלה גם בארץ. רמז לשינוי הכיוון ניתן למצוא במודעות שפרסמה החברה לגיוס מנהל חנות בישראל שתתמחה גם במכירות ובשירות לקוחות.

אחד החסמים, שמעריכים מומחי הרכב שיהיה לכניסת הרכבים הוא תחנות הטעינה הייחודיות שדורשים הדגמים השונים של רכבי טסלה. בניגוד לתחנות הטענה סטנדרטיות של יצרניות הרכבים החשמליים האחרים בארץ. בנוסף, הרכב עדיין נתפש בקרב הצרכן הישראלי כרכב יוקרה, גם אם בארה"ב מחירי הדגמים הזולים אינם גבוהים משמעותית מאלה המוצעים על ידי יצרניות הרכב האחרון.


הדגמים של טסלה

טסלה מייצרת כיום מספר דגמים אהובים ביניהם: מודל S, המשפחתית של טסלה שנחשבת היום לאחת המכוניות המהירות בעולם. מודל X, הקרוס אובר של החברה שעברה מספר גרסאות עד שהגיעה לזו שמשווקת ב- 2020. מודל 3, המשפחתית הסטנדרטית יותר שבארה"ב מגיעה עם תג מחיר של כמחצית מדגם S ומסוגלת לנסוע חמש מאות קילומטר בטעינה בודדת ומודל Y, ה-SUV הקומפקטית של החברה.


אילון מאסק כיזם

חלק בלתי נפרד מטסלה אינו קשור למכוניות כלל, אלא לאופי הייחודי של אילון מאסק מייסד ומנכ"ל החברה שידע עוד מצעירותו לזהות הזדמנויות. מאסק, שסיים תואר ראשון בכלכלה ובפיזיקה באוניברסיטת פנסילבניה, התקבל לסטנפורד היוקרתית ב-1995. אך, כבר לאחר ארבעים ושמונה שעות חש שנועד למשהו אחר. הוא הצטרף לחברה שהקים אחיו באותה שנה, "זיפ2" שעסקה בפיתוח פלטפורמות פרסום.

ארבע שנים מאוחר יותר מאסק זכה לאקזיט הראשון כאשר חברת קומפאק רכשה את החברה בסכום של שלוש מאות וחמישה מיליוני דולרים, על מנת לשלב את מערכות הפרסום במנוע החיפוש אלטה-ויסטה של החברה. לאחר המכירה שוויו של מאסק עלה לעשרים ושתיים מיליוני דולרים. סכום שהספיק להגשים כמה חלומות של היזם הסדרתי.


אילון מאסק נכנס לשוק הרכבים החשמליים

את טסלה הקים מאסק בהתחלה כשיתוף פעולה עם חברה נוספת שניסתה את כוחה בשיווק הרכבים החשמליים (בראשה מרטין אברהארד). החברה המשולבת שיווקה בהתחלה דגם שרכיביו יוצרו על ידי חברה בריטית בשם "לוטוס". ב-2008 החלה החברה למכור את דגם "רודסטר" ומכרה רק מאות בודדות של רכבים. העולם, כנראה, עדיין לא היה מוכן להחליף את הבנזין בחשמל.

בשנת 2010 המשיך אילון מסק את חזונו והנפיק חלק ממניות החברה בנסד"ק מטרת הנפקה זו הייתה להתחיל לייצר את הדגמים הבאים של רודסטר ובשנתיים הבאות נמכרו 2,250 יחידות מדגם זה. ב-2012 הפסיקה החברה לקבל הזמנות ל"רודסטר" והחלה למכור מראש את הדגם החדש של החברה – דגם "S" שיוצר בקליפורניה. החברה קיבלה הזמנות מוקדמות של 6,500 רכבים. מאז המשיכה החברה לשווק את הדגמים באופן ישיר לצרכן.


מניית טסלה

את האמון הרב שרוכשים המשקיעים בטסלה ניתן לראות בבירור בעליה המטאורית של מניית החברה החל מ-23 באוקטובר שנה שעברה בה עמדה על שווי של 254.68 דולרים ועד היום כאשר מנייתה (נכון ל-22 בינואר) עומדת על 569.56 דולרים. החודש נסקה החברה לשווי שוק של 91.7 מיליארד דולרים, כמעט פי שלושה משווי השוק של פורד (36.6 מיליארד) שמוכרת עשרות אלפי מכוניות בחודש ופי שתיים משווי השוק של BMW (42.71). לפני מספר ימים הודיעה החברה שתצמצם מעט את כוח האדם שלה וגרמה לירידה של שמונה מיליארדי דולרים בשווי השוק שלה, אך היא עדיין מככבת בראש רשימת חברות הרכב בעלות השווי הגבוה ביותר. מכאן ניתן לראות כי למרות שהעולם עדיין לא מוכן להחליף את מכוניות הבנזין ברכבים החשמליים – בהחלט ניתן לזהות מגמה חיובית אותה מניעים המשקיעים.


כיצד תשפיע כניסת טסלה על שוק הרכבים הישראלי?

העלויות של הרכבים החדשים עדיין לא פורסמו באופן רשמי. ההערכה היא שהמחיר הסופי ינוע בין 250,000 שקלים ל-300,000 שקלים. בטווח מחירים זה טסלה עדיין לא צפויה לשחוק את המכירות של המתחרות המשווקות רכבים עם תג מחיר זול יותר. מחיר ביטוח מקיף לרכב כזה יהיה אף הוא, מן הסתם, גבוה יותר מביטוח המתחרות. עם זאת, בשוק רכבי היוקרה החשמליים הפונה לבעלי הכיסים העמוקים יותר שאינם נבהלים מתג מחיר גבוה, אנו עשויים לראות תחרות של ממש.

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.