27 ינואר 2014 | יובל מעוז
האם אפשר לחזות מראש הצלחה או כישלון של עסק?

חממה עסקית מקומית משתמשת במודל של מפתח גוגל אדוורדס

האם אפשר לנבא הצלחה של מיזמים לפני היציאה שלהם לדרך? חממה ישראלית המלווה מנהלים מנוסים בהיי-טק תיישם המודל של אלברטו סאבויה, מי שהוביל את הפיתוח וההשקה של Google AdWords.

 

את המודל של סאבויה מיישמת בארץ החממה העסקית של אורן גלנץ, יזם סדרתי ומייסד המיזם העסקי-חברתי By The People, המלווה מבוגרים בהיי טק בהקמת עסקים עצמאיים. גלנץ הקים חממה עסקית, המיועדת למנהלים מנוסים בהיי-טק ומתמקדת בהקמת חברות שירותים.

 

תהליך ההקמה של העסקים בחממה מיישם את מודל העבודה של אלברטו סאבויה, המשמש כיום כיועץ בנושאי חדשנות לתאגידי ענק, בהם  SAP, איקאה,  נייקי, מקדונלדס וגוגל עצמה. מודל ההיתכנות של סאבויה, הנקרא pretotyping , מנסה לנבא הצלחת מיזמים.

 

בספרו Pretotype It (המוצע בחינם באתרו), מסביר סאבויה את עקרונות השיטה.בתמצית, שיטתו של סאבויה נעוצה באיסוף מידע מירבי על המוצר עוד טרם הפיתוח. שלבי הפיתוח עוברים בין בחינה עד כמה שימושי המוצר ללוקח הפוטנציאלי, כיצד הוא ישתמש בו ובאיזו תדירות, תוך שימוש בכלים המינימליים ביותר. בראיונות עמו הסביר סאבויה שהשיטה מנסה לענות טרם הפיתוח על השאלות: "האם אנשים ירצו את המוצר?", "האם הם יהיו מוכנים לשלם עליו?", "האם הם ישתמשו בו כפי שאנו צופים?", "האם הם ימשיכו להשתמש בו?".

 

את שיטתו של סאבויה מאמצת החממה העסקית של אורן גלנץ המיועדת לסייע למי שצבר ניסיון של מעל עשר שנים בתפקידים בכירים בתעשיית ההיי-טק ומעוניין להקים חברה עסקית. תוכנית היזמות היא תכנית מעשית ואינטנסיבית, בת שלושהחודשים, שבמהלכה עובר כל משתתף תהליך מלא של הקמת חברה, החל מזיהוי הרעיון, דרך אימות הצורך בו ועד לבנייה והשקה של העסק.

 

תהליך הקמת החברות מתבצע בקבוצת עבודה מצומצמת, תוך ליווי אישי של כל אחד ואחד על ידי צוות מנחים מ- By The People.

 

 

במה שונה ה-pretotyping משיטת ה-lean?

 

 

"אמנם יש קווים מקבילים ל-lean, אך pretotyping לא ממוקד באנשי טכנולוגיה ובפיתוחים טכנולוגיים", אומר גלנץ. "בעוד שהמיקוד בשיטת ה-lean היא להגדיר מוצר ראשוני מצומצם ולפתח את הפיתוח הבסיסי, ב- pretotyping המיקוד הוא לבדוק באמצעות הכלים הקיימים כיום בשוק האם הנחות היסוד נכונות".


"ברגע שאתה מתחיל לפתח, אתה מתאהב במוצר ולא עוזב אותו. ב- pretotyping אנחנו חופשיים מהשאלה של המוצר ודנים בהתנהגות השוק, איך למדוד את ההתנהגות, ועסוקים במציאת הוכחות היסוד שלנו ובדיקה עד כמה הן נכונות".
 

"הגישה הזאת טובה לא רק למיזמים, אלא גם לחברות גדולות. כל ארגון נתקל האתגר קבלת ההחלטות, שבו מתווכחים איזה רעיון לפתח, במקום לבדוק איזה רעיון הכי נכון. פתאום יוצאים מ'ארץ המחשבות', כפי שמכנה זאת סאבויה, עושים ניסויים ובודקים".
 

"בהיי-טק יש הרבה מאד מנהלים מוכשרים ומנוסים בדרגי הביניים, שנפלטים מן החברות בגילאי ה-40 וה-50. כבר לא מעניין אותם לפתח תוכנה, והם חושבים על הדבר הבא שלהם", אמר אורן גלנץ.

 

"מדובר באנשים שיודעים להציב מטרות ולהניע את עצמם בכדי להשיג אותן. הם מודעים לכך שעולם העבודה השתנה, וחלקם בוחרים להקים עסקים משלהם. בעשר השנים האחרונות עלה כוח האדם העצמאי בארה"ב מ-10 מיליון ל-40 מיליון איש - כשליש מכוח העבודה האמריקאי. אני מאמין שגם בישראל נראה מגמה כזו, בטווח של מספר שנים". 

תגובות

1. אריק | 28 ינואר 2014

טוב, זה מה שנקרא "סוף מעשה במחשבה תחילה", לא?

הדבר המדהים באמת הוא שיש יזמים שחושבים באמת שהם ממציאים את הגלגל מחדש, ובמקום לעשות וויש מהיר של פיתוח מוצר קונספטואלי יושבים בבית שנתיים וכותבים תוכנה במקום לנתח ולהגדיר את הקונספט מראש.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.