5 מרץ 2014 | ברק גולדשטיין
האינטרנט של הדברים: השמירה על הסביבה עוברת דרך הנוחות של הצרכן

הטכנולוגיה העתידית להתייעלות אנרגטית חייבת לעבור דרך הנוחות של הצרכן. שם ההזדמנות העסקית

הרבה גבות הורמו כאשר נודע שגוגל רכשה את חברת Nest תמורת לא פחות מ-3.2 מיליארד דולר. הרי Nest לא פיתחה תרופה לסרטן או פתרון לרעב העולמי אלא בסך הכל ייצרה תרמוסטט המנתב אוטומטית את הטמפרטורה הרצויה על יושבי הבית וגלאי עשן המפעיל אזעקה בקול אנושי.

 

אז האם לארי פייג' וסרגיי ברין ירדו מהפסים? כמובן שלא. ההיפך – מייסדי גוגל הוכיחו פעם נוספת שהם מזהים היטב את המגמות בתעשייה ומבינים בדיוק לאן היא צועדת.

 

מוצריה של Nest משתלבים באחד התחומים ה"חמים" ביותר כיום בתעשייה - זהו התחום המכונה "הבית החכם" או "האינטרנט של הדברים" (IoT). בתמצית, מדובר במוצרים המאפשרים לייעל את השימוש בדברים הבסיסיים ביותר בבית כגון המקרר, התנור והמקלחת על-ידי חיבורם לרשת והפעלתם באמצעות האינטרנט בטלפון הסלולרי, בטאבלט או במחשב.

 

 

 

בישראל, לדוגמא, מאפשרת חברת Smartap להוריד אפליקציה דרכה ניתן לשלוט על טמפרטורת המים החמים במקלחת. כך חוסכים גם את ההמתנה מורטת העצבים בבוקר למים החמים וגם מונעים בזבוז מים ואנרגיה.

 

כצפוי, החברות המובילות בעולם כגון סמסונג ו-LG נכנסו זה מכבר לתחום, ולפי כל הסימנים גם אפל בדרך לשם. פרוסט אנד סאליבן העריכו לאחרונה, ש-2014 תעמוד בסימן האינטרנט של הדברים, וגוגל - כמו גוגל - לא מתכוונת להישאר מאחור.

 

רכישת Nest מציבה את ענקית התוכנה על המפה גם בתחום הזה והופכת רשמית את טרנד ה"אינטרנט של הדברים (IoT)" לדבר הבא.

 

אך האקזיט המרשים של Nest מלמד את כולנו לקח נוסף. הלקח הזה קשור לא רק לתעשיית האקזיטים אלא לכיוון בו פוסע ענף הקלינטק לקראת אמצע העשור השני של המילניום השני.

 

הצלחתו של תחום ה-IoT מלמדת, כי כדי לייעל באמת את השימוש באנרגיה וליצור סביבה ירוקה יותר אין די בפיתוח טכנולוגיות משוכללות אלא חייבים לפלס את הדרך ללבו של הצרכן. במילים אחרות, חייבים להציע לצרכן מוצרים המשפרים את איכות החיים כאן ועכשיו.

 

רובכם בוודאי לא שמעתם מעולם על חברת Opower, אחד השמות החמים היום בעולם הקלינווב. לפני שבוע הגישה החברה תשקיף להנפקה. החברה מגבירה את השקיפות ומשפרת את החיסכון האנרגטי עבור הצרכן מול חברות החשמל, על ידי מספר מוצרים.

 

באמצעות אפליקציה לצרכן הסופי, שלומדת את דפוסי השימוש שלנו בחשמל ומייעצת לנו כיצד לחסוך - מיליוני בתים בארה"ב, אירופה ואסיה כבר מזהמים פחות, ומשלמים פחות. היתרון לצרכן הוא ברור - וגם חברות החשמל נהנות ממידע רב ערך על דפוסי ההתנהגות של הצרכנים ויכולות לייעל את תהליך הייצור.

 

 

עד השנים האחרונות הרבה מהטכנולוגיות בתחום ההתייעלות האנרגטית לא כוונו לצרכן הסופי מתוך מחשבה שהשינוי יגיע מהמגזר העסקי ומצרכני האנרגיה הגדולים. המציאות מוכיחה שהדרך לשינוי עוברת מהפרט אל הכלל, ולא להיפך.

 

המגמה הזו ניכרת בכל העולם. השימוש באנרגיות מתחדשות להפקת אנרגיה אמנם הולך וגדל משנה לשנה, אך עדיין לא הפך לנחלת הכלל.

 

לעומת זאת, "אינטרנט של הדברים" מציע  פתרונות מידיים לבעיות בחיי היום-יום. החל ממקרר חכם שמתריע כאשר נגמר החלב ומכוון באופן אוטומטי את הטמפרטורה הרצויה, דרך מכונת כביסה שניתן לתזמן באמצעות האפליקציה ומשתמשת בחישת מצב הכביסה לניקיון אופטימלי.  כל אלה הופכים את החיים לנוחים יותר ועל הדרך חוסכים בחשמל, מים ואנרגיה.   

 

המסקנה: פיתוח טכנולוגיות להתייעלות אנרגטית חייב לעבור דרך הנוחות של הצרכן. טכנולוגיה שתשאף לשנות את העולם בעוד 25 שנה אך לא תספק פתרונות ריאליים לבני אדם  מחר בבוקר – לא תחזיק מעמד.

 

המסקנה הזו איננה בהכרח דבר רע - היא פשוט מחייבת את כולנו, יזמים ומשקיעים, לחשוב קודם כל על הצרכן הסופי. אם נשכיל להתאים את עצמנו לכיוון החדש, נרוויח כולנו הזדמנויות עסקיות וגם סביבה ירוקה יותר בטווח הארוך.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.