18 מרץ 2019 | עו"ד יוסי סיוון
8 נקודות חשובות ליזמים בהסכם לפיתוח אפליקציה

בחרתם חברה שתפתח לכם אפליקציה? כדאי שתגנו על האינטרסים שלכם בחוזה מולה

פיתחתם רעיון לאפליקציית מובייל מדהימה, ערכתם את כל הבדיקות המקדימות, הכנתם מודל עסקי מתקדם ואפילו הצלחתם לגייס משקיע או שניים. אפשר לומר שהשלב הראשון בפיתוח האפליקציה  - שלב תכנון ופיתוח הקונספט, הסתיים בהצלחה.

 

אתם ניגשים כעת לשלב השני – פיתוח ועיצוב האפליקציה. ליזמים מביניכם, שאינם מפתחי אפליקציות בעצמם, ככל הנראה תצטרכו להתקשר בהסכם עם חברה מקצועית לפיתוח אפליקציות.

 

בטרם תבחרו בחברה כלשהי לפיתוח האפליקציה שלכם, חשוב מאוד לערוך סקר שוק ולבדוק היטב את איכותה ומקצועיותה של החברה ולא להתרשם אך ורק מאתר האינטרנט שלה. כך למשל, רצוי לעיין ולבדוק היטב את תיק העבודות של החברה, ליצור קשר עם לקוחות קודמים של החברה ולהתייעץ עמם ולוודא כי מדובר בחברה שיש לה ניסיון בפועל בפיתוח אפליקציות.

 

בקשו לראות אפליקציות שפותחו בעבר על ידי החברה, הורידו את האפליקציות ובדקו בעצמכם את אופן התפעול שלהן, הגרפיקה והאם הן ידידותיות למשתמש. שאלו שאלות וגלו כמה שיותר פרטים אודות החברה, כגון עמידה בלוח זמנים, מקצועיות, זמינות, שירות לקוחות, תמיכה.

 

לאחר שהגעתם להחלטה באיזו חברה לבחור, מגיע שלב החתימה על הסכם לפיתוח אפליקציה. בדרך כלל תידרשו לחתום על הסכם לפיתוח אפליקציה שנוסח על ידי עורכי הדין של החברה.

 

ההסכם נועד בראש ובראשונה להגן על האינטרסים של החברה לפיתוח אפליקציות ולא על האינטרסים שלכם, כיזמים וכמי שמממן את פיתוח האפליקציה מכיסו ונושא במרבית הסיכונים.

 

במאמר זה נפרט עבורכם כמה מהנקודות החשובות שראוי לזכור אותן כאשר אתם מנהלים משא ומתן עם חברה לפיתוח אפליקציה.

 

1. הגדרת היקף העבודה

 

רצוי לנסח באופן מדויק ככל האפשר את היקף העבודה הנדרשת מהחברה. מומלץ לצרף לחוזה נספח טכני ובו רשימה מפורטת של כל מאפייני האפליקציה.

 

רשימת האפיונים חייבת לכלול לפחות את הפרטים הבאים:

 

תיאור ויזואלי של תצוגת כל המסכים, החל מהמסך הראשון הכולל התחברות לממשק האפליקציה ועד למסך האחרון.

 

מומלץ לצרףתצוגה ויזואלית ערוכה בפאוור-פוינט או בוורד של כל מסך בנפרד; פירוט כל הלחצנים והאייקונים; חיבורים לרשתות חברתיות; תרשים זרימה לאיזה מסך מוביל כל לחצן, תיאור טכני של עבודת החברה בצד הקליינט ובצד השרת, הגדרות עיצוב ספציפיות, ליווי בכל תהליך האחסון לרבות העלאת האפליקציה לאישור באפסטור.

 

ככל שנספח ההגדרות יהיה מדויק יותר, כך יהיו פחות אי הבנות לגבי היקף העבודה.

 

2. הגדרת התמורה ותנאי התשלום

 

בדקו שבהתאם להסכם התמורה היא סופית ומוחלטת עבור כל שלבי בניית האפליקציה, כדי שלא תהיינה הפתעות.

 

מומלץ לקבוע מנגנון תשלום המורכב מאבני-דרך לכל אורך בניית האפליקציה. דאגו לצרף לחוזה נספח תשלומים ולהתאים את התשלומים להתקדמות הפרויקט ולא לשלם את מרבית התמורה בטרם תחילת העבודה.

 

3. הגדרת תקופת ההתקשרות

 

הגדרה ברורה של תקופת ההתקשרות היא חיונית ביותר. מומלץ לוודא כי ההסכם יהיה בתוקף עד להשלמת פיתוח האפליקציה לשביעות רצון הלקוח בהתאם לאפיונים ולאבני הדרך או עד לסיום תקופת האחריות שנקבעה בהסכם. 

 

4. שירותי תמיכה ואחריות

 

הקפידו שעל החברה תוטל אחריות לתמיכה שוטפת הן במהלך הפיתוח והעלאת התכנים והקבצים והן לאחר העלאת האפליקציה על גבי השרתים.

 

מומלץ לקבוע כי החברה תהייה מחויבת בשירותי תמיכה ואחריות (באגים, תיקון תקלות ועדכונים) למשך לפחות 36 חודשים לאחר שלב העלאת האפליקציה. בכל הנוגע לעדכונים הגבילו מראש את עלותו של כל עדכון לאפליקציה. 

 

5. סעיפי סודיות ואי-תחרות

 

הקפידו כי בהתאם להסכם תוטל על החברה חובת סודיות מוחלטת להימנע מלחשוף את האפליקציה, הקונספט או איזה ממרכיביה ללא הסכמתכם בכתב ומראש.

 

מומלץ שלא להסכים לחשיפת האפליקציה עוד בטרם השלמתה, בתיק עבודות או בפרסום שיווקי כלשהו מטעם החברה.

 

בדקו שבהסכם ישנו סעיף המטיל חובה על החברה להימנע מלהתחרות באופן ישיר באמצעות פיתוח אפליקציה מתחרה עבור לקוח אחר.

 

6. לוחות זמנים ועיכובים

 

לוחות זמנים בפיתוח אפליקציה תלויות הן בחברה לפיתוח אפליקציה והן ביזם עצמו.

 

נושא זה הוא מקור קבוע לסכסוכים ואי-הבנות. הקפידו על קיומו של סעיף המגדיר כי כל עיכוב בפרויקט משמעותו הפרה יסודית של ההסכם, אלא אם כן מדובר בעיכוב צפוי הנובע מנסיבות התלויות ביזם בלבד.

 

7. זכויות הקניין הרוחני באפליקציה

 

ישנה הנחה רווחת בקרב יזמים רבים, לפיה זכויות היוצרים באפליקציה, בקוד המקור ובעיצובים המפותחים על-ידי החברה שייכות להם, שכן הם היזמים ובעלי הרעיון והם גם שילמו תמורה עבור פיתוח האפליקציה.

 

מדובר בהנחה מוטעית באופן כללי. ראשית, יש לזכור, כי חוק זכות יוצרים אינו מגן על רעיון לכשעצמו, אלא רק על אופן ביטויו, כלומר על אופן היישום של הרעיון כאפליקציה.

 

שנית, בהתאם לחוק זכות יוצרים, זכויות היוצרים ביצירה שחוברה לפי הזמנה שייכות בראש ובראשונה ליוצר, אלא אם כן הוסכם אחרת בין היוצר לבין המזמין, במפורש או במשתמע.

 

על כן, בכדי להבטיח את זכויותיכם ולמנוע טענות כאלו ואחרות מצד החברה במקרה של סכסוך כלשהו, מומלץ להקפיד כי בהסכם יהיה סעיף הקובע במפורש, כי כל זכויות הקניין הרוחני בכל מה שיפותח על ידי החברה במסגרת הפרויקט, ללא יוצא מן הכלל, יהיה בבעלותו הבלעדית של היזם.     

 

8. היעדר ניגוד אינטרסים

 

חשוב לבדוק היטב עם החברה בטרם חתימתכם על ההסכם, כי אין לחברה ניגוד אינטרסים.

 

ניגוד אינטרסים יכול להיווצר כאשר החברה מפתחת במקביל אפליקציה דומה ומתחרה ליזם אחר וייתכן מצב שבו היא תרכז את מירב מאמציה עבור האפליקציה המתחרה על חשבונכם, באופן שיביא לידי כך שהאפליקציה שלכם תהיה נחותה יותר משל המתחרה שלכם שפותחה גם היא על ידי אותה החברה. בקשו מהחברה לחשוף בפניכם כבר בשלב המשא ומתן, אם היא מפתחת אפליקציה מתחרה.   

 

יוסי סיוון הנו עו"ד המתמחה בקניין רוחני ומשפט מסחרי. המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד, אין להסתמך עליו ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.