19 מרץ 2014 | יפתח גרינברג
מסודרים מסודרים, אבל מה עושים עם הכסף?

איך שומרים על הכסף, איך ממנפים אותו – וממה כדאי להיזהר בימים שאחרי הבוננזה

גם סטארט-אפיסטים שעשו אקזיט או מכרו אופציות תמורת מאות אלפי דולרים צריכים ייעוץ בנושא השקעות: איך שומרים על הכסף, איך ממנפים אותו – וממה כדאי להיזהר בימים שאחרי הבוננזה

 

כל אחד מכיר את הרגע שבו הוא מוכר את הסטרט-אפ שלו ומתיישב על מיליונים, קונה וילה בהרצליה פיתוח, מחנה את היאכטה בחנייה של ההורים ונוסע לחופשת סקי של שנתיים.

 

טוב, אולי לא כל אחד, למרות שמדובר בחלום ישראלי מוכר. ועדיין, עשרות יזמים ישראלים מגיעים מדי שנה לרגע המיוחל שבו מרופד חשבון הבנק שלהם בשכבה עבה במיוחד. הם מלווים במאות – לפעמים אפילו אלפי – עובדים שהאופציות שלהם מבשילות או שאחזקותיהם נמכרות עם החברה, ושגם הם רושמים רווחים נאים, לא פעם בהיקף של מאות אלפי דולרים.

 

אוקיי, שיחקתם אותה! עשיתם את זה! ומה אז? מה עושים עם הכסף? איך מנהלים את החיים הפיננסיים אחרי שמסתדרים? שאלנו את שי ירון, סמנכ"ל המכירות של אלטשולר שחם, מניסיונו, איך מתנהגים סטרט-אפיסטים ביום שאחרי.

 

לכסף שלך מגיע ניהול של מומחים. לפרטים נוספים, לחץ כאן

 

ירון: "יש מגוון רחב מאוד של תגובות, שתלוי מאוד בסגנון האישי של כל יזם. ראינו מקרים של קפיצה חדה ברמת החיים ויצירת הוצאות קבועות גבוהות, כמו רכישות של בתים מפוארים ומכוניות חדשות. אחרים בוחרים פינוק חד פעמי כמו טיול גדול או אפילו מתנה כספית לקרובים.

מה שקורה עם הרבה מאוד יזמים זה התמכרות לאדרנלין של ההצלחה, ומהר מאוד רואים אותם מגבשים את הקבוצה שמטרתה להגיע לאקזיט הבא."

 

ומה בנוגע לניהול הכסף?

 

"קודם כל, ניתן לראות כי הם לוקחים את העניין ברצינות, למרות שרבים מהם מעידים על עצמם שהם לא מבינים בזה שום דבר. יש כאלה שנוטים לבחירות קיצוניות מבחינת אופי ההשקעות: מתיישבים על פיקדונות של שנים 'כדי לא להפסיד', או חושבים שמכירת הסטרט-אפ היא דוגמא למשהו, ובוחרים במסלולים מסוכנים מוטי אופציות ומניות, כי 'עכשיו הם במגרש של הגדולים ובלי להכפיל את הכסף כל כמה שנים אין שום טעם בכל העניין".

 

הם מקבלים יחס שונה ממשקיעים אחרים בבתי השקעות?

 

"כלל האצבע הוא שהרבה פעמים אין להם ניסיון או ידע, ולכן חשוב מאוד לשבת איתם ולעבור תהליך של הבנה ושל תכנון פיננסי לטווח ארוך. התפקיד של בית ההשקעות בין השאר הוא להסביר ללקוחותיו, בהתבסס על צרכיו ונתוניו האישיים של אותו לקוח את אפשרויות ההשקעה השונות ואת המשמעויות שלהן, כמו גם לאיזה טווח כל תוכנית מתאימה. חשוב לעבור על מושגים שהלקוח צפוי להיתקל בהם ולסכם את שיגרת הקשר עם מנהל התיקים מעתה והלאה. מניסיוני, לליווי השוטף יש משמעות עצומה על יכולת ההתמדה ומכאן על התשואה המצטברת."

 

קשה להם עם שוק ההון? הם מבינים אותו?

 

"להערכתי, זה לא שהם לא מבינים כמו שלפעמים נדרש תהליך של התאמת פרופורציות. לכאורה, אפשר לחשוב שהתגובה לכספי האקזיט תהיה דומה לתגובה בזכייה בלוטו. אבל יש הבדל: בלוטו זה מזל טהור. כאן מדובר על אנשים שיודעים שהיה להם חלק של ממש בהצלחה, והם עלולים לצפות שהצלחות כאלה יחזרו בעתיד – גם בניהול התיק. את סוג הלך המחשבה הזה צריך לאזן, ולהסביר את מערך הסיכויים והסיכונים של השוק.

 

באופן מוזר, למרות שמדובר באנשים משכילים, לעיתים יש להם נטייה לפתח ביטחון עצמי מופרז בהשקעות ותחושה שהם יכולים לשחזר את ההצלחה. תחושה זו עלולה לגרום להם להגדיל את ההוצאות ולהניח שגם בעתיד הם ירשמו רווחים כאלה. מנהל תיקים  צריך להיות ער לעניין ולנסות להבהיר אותו ללקוח.

 

כשמכינים תוכנית פיננסית לטווח ארוך, לניסיון יש משמעות עצומה. כולם רוצים תשואות גבוהות, אבל בלי לחוות הפסד או תנודתיות. קשה מאוד לאדם צעיר להבין את התחושות שילוו אותו בתקופות של הפסד או תנודתיות ולצפות מה תהיה יכולת ההתמדה שלו. היות שהם לא מכירים תחושות אלה, מנהל התיקים צריך להיות שם כדי להעביר את כל המידע, ולבצע תכנון ארוך טווח על בסיס מאוזן יותר."

 

יש עניין שקשה להם במיוחד?

 

"לפעמים הם סבורים שפיזור של תיק ההשקעות הוא לא רציונלי. שוב, מדובר על אנשים שריכזו מאמץ בחזית אחת והצליחו מאוד ועלולים להאמין שזה יעבוד ככה עם נייר ערך בודד, למשל. לעומת זאת, תיק השקעות מאוזן כולל פיזור השקעות, וגם אם יש בו נייר שהסטרט-אפיסט מאמין בו מאוד, המשקל של הנייר הזה בתיק יהיה מוגבל. הפער בין העולם של ההתמקדות העסקית מול פיזור ההשקעות יכול לייצר אפילו תחושת אנטי ולשלוח יזמים לחפש את מה שהם הצליחו בו בעבר, כמו השקעה גדולה מדי במעט נכסים או ניסיון להצלחות קצרות טווח. אלה דברים שעלולים לדעתי לגרום נזק של ממש לתיק ההשקעות."

 

הם משקיעים גם בנדל"ן? מה העצות שלכם לגבי השקעות מהסוג הזה?

 

"להערכתי, מנהל השקעות לא צריך להסתכל רק על תיק ניירות הערך של לקוח, אלא על סך כל הנכסים וההתחייבויות שלו ולבחון את צרכיו ומאפייניו. כולנו צרכנים של נדל"ן, ואם יש לך את היקף הנכסים המספיק, אפשר לשקול גם את האפשרות לרכוש נכסים למגורים או להשקעה.

 

יחד עם זאת, בנדל"ן, כמו בניירות ערך, צריך להסתכל גם על מרכיב המחיר, השווי הריאלי והמגמות בשוק, בוודאי אם המשקיע ממנף את השקעות הנדל"ן שלו בהלוואות משכנתא. במקרים כאלה, במיוחד מול משקיעים לא מנוסים, צריך לשבת ולהסביר את כל היבטי הסיכוי והסיכון בהשקעה ובמנוף הפיננסי, ולהתאים אותה ליכולת הכספית של משקיע."

 

גם אם הוא עשה מיליונים באקזיט?

 

"יש הבדל בין להשקיע בתיק מבוזר לבין לבוא ולקנות משהו עם כל ההון שקיבלת ולמנף אותו ולחשוב שזה לא מסוכן. בדיוק בשביל זה יש מנהלי השקעות. לא רק כדי להמליץ מה כן ומה לא, אלא גם כדי לתת לך תמונה מלאה של המשמעויות של המהלכים הפיננסיים שלך".

 

וכשיש להם כל כך הרבה כסף, מה הם עוד רוצים בחיים?

 

"ממה שראיתי, הרוב רוצים להמשיך לעשות את מה שהם טובים בו, אבל רבים מוצאים גם זמן לחפש דרכים חדשות למימוש עצמי".

 

ולסיום, נראה שאפילו הדברים הכי טובים שיכולים לקרות לאדם מביאים איתם שורה של קשיים ואי ודאויות. הדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות עם כל הכסף הזה – לפני שקונים נדל"ן, ניירות ערך, או כל נכס אחר – הוא להתייעץ עם אנשים שעושים את זה כל יום. ולא לשכוח ביטוח לפני שנוסעים לסקי!

 

סטארטאפיסט, האקזיט הוא רק ההתחלה: לתיאום פגישת היכרות באלטשולר שחם, לחץ כאן

 

הכתבה בשיתוף אלטשולר שחם

 

אין באמור כדי להוות הבטחה להשגת תשואה עתידית

 

אלטשולר שחם עוסקת בשיווק השקעות ובניהול תיקים ולא בייעוץ השקעות. אין באמור כדי להוות תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

תגובות

1. יגאל | 13 מאי 2015

רוב "אנשי ההיטק" שאני מכיר פשוט משקיעים ישירות בבורסה בארה"ב. הסוכנים למיניהם ירוויחו איתכם ויעלמו בנפילה


2. [email protected] | 25 מרץ 2015

בלה בלה אחד גדול

מה שאתם מציעים זה לרכוש את תעודות הסל שלכם בתי ההשקעות . אתם פשוט תרוצו לקנות בארצות הברית, אז אני מציע למשקיעים תלמדו בעצמכם איך לבחור את התעודות ETF ותשקיעו באותם נכסים בעמלות עד רבע אחוז. אל תקנו דגים תקנו חכה. עזבו אותכם מכל הגופים שכל כוונתם היא לעשות עליכם אקזיט. בהצלחה


3. רונן | 28 אוקטובר 2014

אני משקיע בקרן - S.L.C

אני משקיע בקרן ההשקעה של - S.L.C כבר שנה ומרוצה מאוד מהריבית והיחס, תענוג


4. OK | 24 ספטמבר 2014

בכסף תשתמשו להנאתכם רק אל תתנו אותו לחברות בטוח ובנקים כי הוט יעלם לנצח


5. משה | 10 יולי 2014

כולם מכירים

כל עובדי ההייטק בפנסיה בגיל 40 כמו אנשי הקבע


6. איש | 5 יולי 2014

למי "הכתבה" מיועדת

כל אחד מכיר את הרגע - הלו !


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.