22 מרץ 2014 | יובל מעוז
עוד אין מוצר אבל הפעילות במדיה החברתית יוצאת לדרך

מתי כדאי להתחיל בפעילות מדיה חברתית בחודשים שלפני השקת המיזם?

דמיינו שבעוד ארבעה חודשים אתם הולכים להשיק את האפליקציה המהפכנית שלכם. עבודת הפיתוח נעשית במרץ, הסימנים מהמשקיע הפוטנציאלי מבשרים טובות, ונדמה שהכל מתנהל בכיוון הרצוי. מתי כדאי להתחיל לבשר לעולם על הפיתוח שלכם? מתי עליכם להתחיל לבנות קהילה ראשונית של משתמשים, כאשר מוצר ממשי לתת להם, אין עדיין בידיכם?


פעילות ברשתות החברתיות ובאפיקי ניו-מדיה נעשית לרוב עוד לפני השקת המיזם. כדי לא להגיע ליום ההשקה ללא קהל תומכים, מרבים להתחיל בפעילות ההפצה עוד קודם לכן. כיצד יש לעשות זאת?
 

לגרום לאנשים לשתף פעולה ממוטיבציה פנימית

 

יזם הנמצא כמה חודשים לפני השקת המוצר. מתי כדאי לו לפתוח עמוד פייסבוק ולהתחיל לבנות קהילה?

נטע דורון, מנהלת השיווק והניו-מדיה של PrivatEquity ומרצה בתחום, מסבירה: "לפרסונה של חברי הסטארט-אפ יש כח. כל אחד מחברי הצוות הוא נכס לחברה, וככל שהם יגדילו את הנוכחות הדיגיטלית האישית שלהם ברשתות החברתיות וימנפו את עצמם, זה ייצור השפעה גדולה יותר לאחר מכן עבור המיזם".


"לפני פתיחת עמוד הפייסבוק צריך לערוך תחקיר מסודר: היכן כדאי לפעול, היכן לרכז את מירב המאמצים כדי שההחזר על השקעת הזמן יהיה משתלם, כיצד לרתום אנשים להשתתף. צריך לבחור את הרשת הנכונה בהתאם למוצר וגם בתוכה למצוא את הקבוצות המתאימות".

 

"את העלייה לאוויר צריך לעשות לאחר שאנחנו יודעים מה המסרים שאנחנו רוצים להעביר, מה המיתוג שלנו, מי הקהל אליו אנחנו מכוונים. לא מומלץ להתחיל לפני שיודעים את כל זה. כמובן שיש מקום לשינויים דינאמיים וספונטניים, אבל כדאי להכין את הכל מראש".


"את פעילות טרום-ההשקעה אפשר להתחיל במעגלים הקרובים – משפחה, חברים, קרובים ומכרים. המטרה היא לצבור הפצה ראשונית לעמודים ולרעיון של המוצר, כדי שהעמודים לא יהיו ריקים וגם כדי לקבל פידבקים".
 

"כלי נוסף שיכול לעזור בהפצה הוא מציאת משפיענים (influencers). אלה יכולים להיות בלוגרים, אנשים עם הרבה עוקבים בטוויטר או בפייסבוק. המשפיענים הם מדיה חינמית חזקה מאוד. אפשר למצוא אותם באמצעות מנועי החיפוש של טוויטר ולינקדאין, בפורומים ובקהילות רלוונטיות".
 

"צריך לדעת איך לפנות לאותם משפיענים, לחדד את הפיץ' ולגשת אליהם בחוכמה. אם נציג בפניהם סיפור מעניין, ייתכן שהם ירצו לשתף איתנו פעולה. חשוב לבוא מזווית של שיתוף והענקת ידע, ולא של מכירה. אנשים לא אוהבים שמוכרים להם, אבל הם מוכנים להקשיב אם המסר מעניין ונותן להם איזשהו ערך. בסוף, השאיפה שלנו במדיה החברתית היא שאנשים ישתפו איתנו פעולה מתוך מוטיבציה פנימית".


האם כדאי לפעול גם באפיקים נוספים מלבד ברשתות החברתיות?


"בלוג הוא כלי חשוב מאוד ואף חובה. זה כמובן תלוי ברמת הסודיות של המיזם ובהחלטה האסטרטגית של מידת חשיפת התכנים. בלוג הוא חלק מכלי הניו-מדיה והוא עוזר ביחסי ציבור, ובהבאת תכנים לקהל בגובה העיניים, והוא כלי חשוב בהבאת טראפיק לאפליקציה או לאתר דרך גוגל, שכידוע אוהבת בלוגים".


לרגל אחרי פעילות הניו-מדיה של המתחרים


"סדר הפעולות ליזם המתחיל הוא לעשות ניתוח של שוק המדיה בנושא שלו, לבדוק מיהן החברות המתחרות וכיצד הן פועלות ברשת", אומר רעי דישון, יזם תרבות עם נגיעות טכנולוגיות.
 

"לפני תחילת ההפצה כדאי ליצור בנק תכנים ואז לתזמן את הפרסום לזמנים קבועים. כך מרגילים את הקהל שבזמן קבוע מגיע אליו סוג תוכן מסוים".
 

דישון: "אחת האפשרויות לשיתוף תכנים היא לאצור מדיה שכבר מופיעה במקומות אחרים – לינקים, ולשתף אותם עם נקודת המבט של היזם. אפשר לסקר מה קורה בתעשייה הרלוונטית. התהליך הזה גורם ליזמים לחקור כל הזמן מה קורה סביבם, גם אצל המתחרים וגם אצל לקוחות פוטנציאלים".
 

"תוכן נוסף שאפשר לשתף הוא כזה שנולד מהצורך שלשמו נולד המיזם. היזם מספר על הקושי ועל הפתרון שהוא מצא לו".
 

מהם סוגי התוכן שאפשר לשתף?
 

"יש הרבה סוגי תוכן. יש תוכן שמספר לנו סיפור, יש כזה שמהווה השראה לפעולה, תוכן שמאתגר הנחות יסוד, תוכן שמבסס הנחות יסוד, תוכן מצחיק, תוכן עם טוויסט בסוף, תוכן שחושף סודות, סיפור שבו החלש מנצח את החזק (כמו "דוד וגוליית"), תוכן ששם אותנו במרכז ("סלפי"), סיפורי חלומות מתגשמים".
 

מה התוכן המועדף כרגע?
 

"הכיוון הוא וידאו. סרטון וידאו הוא התוכן הדחוס ביותר".

תגובות

1. קוסטא | 19 מרץ 2015

מסכים עם כל מילה, גם אני...

אני התחלתי לכתוב יומן לפני ההשקה
יומנו של יזם מתחיל…
https://costamuammar.wordpress.com/


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.