25 מרץ 2014 | רונן מונוסביץ
שמור על הקוד: 10 טיפים להסדר קוד מקור מוצלח

קוד המקור הוא לב התוכנה. האם הוא מוגן במקרה שיוצריה כבר לא יוכלו לתמוך בה?

דמיינו ספק תוכנה המעניק לחברה אחרת רישיון לתוכנה. לרוב הוא מספק לחברה גם שירותי תחזוקה ותמיכה. ככל שללקוחה תלות רבה יותר בתוכנה, וככל שהספק פחות יציב ואיתן, כך גובר הסיכון כי הספק לא יוכל בעתיד לתחזק ולתמוך בתוכנה.

 

התוכנה מושתת על קוד מקור, שהוא לב ליבה של התוכנה. קוד המקור נחוץ לצורך התחזוקה והתמיכה בתוכנה. בלא אחיזה בקוד המקור, לא תוכל החברה לתחזק או לתמוך בתוכנה במקרה בו הספק לא יוכל עוד לעשות כן.

 

היות וקוד המקור של התוכנה מהווה לרוב מעיקרי עסקו של הספק, סביר להניח כי הוא לא יסכים להעניק את הקוד לשימושה של החברה הלקוחה מלכתחילה. מאותה סיבה , ובמקרים מסוימים עקב שעבודים שכבר מוטלים על התוכנה לטובת גורמים מממנים בחברה (כגון בנקים), לא תוכל החברה לקבל שעבוד על התוכנה.

 

הפתרון המקובל למצב הוא הסכם משולש בין החברה, הספק ונאמן, לפיו יוחזק קוד המקור בידיו של נאמן עבור החברה והספק. זאת, עד לשחרור של קוד המקור במקרים בהם עלולה החברה להיוותר ללא תחזוקה ותמיכה מהספק, כפי שיפורט בהסכם הנאמנות.

 

פתרון זה מונע חשיפה מוגזמת של קוד המקור, ובמקביל מעניק לחברה הגנה מסוימת מפני החשיפה. עם זאת, פתרון זה עלול לעורר סוגיות משפטיות סבוכות במקרה של הליכי פירוק של הספק ושהנאמן יהיה בדרך כלל מוגן במידה רבה מפני אחריות כלפי הצדדים האחרים.

 

פתרון זה עשוי להתאים אף במצבים נוספים, כגון פרויקט מחקר ופיתוח בו יש חשש שהפרויקט ייפסק בטרם עת, וכן עבור טכנולוגיות שאינן תוכנה.

 

10 טיפים להסדר קוד מקור טוב

 

לפניכם רשימת נושאים עליהם חשוב להקפיד בהסדרי נאמנות קוד מקור:

 

1. כדאי לבחור בנאמן מוכר ובעל ניסיון.

 

2. התנאים לשחרור חומרי הנאמנות עשויים לכלול, בין היתר, הליכי פירוק של החברה, הפסקת פעילות של החברה, שינוי שליטה בספק, הפסקת מתן שירותים ביחס לתוכנה (End of service) והפרה של הסכם השירותים בין החברה לספק. חשוב להגדיר את התנאים בצורה מדויקת ככל הניתן.

 

 

3. יש להגדיר מנגנון שחרור ברור ומדויק ככל הניתן.

 

בדרך כלל ייקבע ההסדר, בין היתר, כי היה והנאמן לא יקבל מהספק התנגדות תוך פרק זמן מוגדר לבקשה של החברה לשחרר את חומרי הנאמנות, בשל התקיימות התנאי לשחרור, יהיה על הנאמן לשחרר את חומרי הנאמנות לחברה; וכי אם תוגש התנגדות כזו, ימשיך להחזיק בחומרי הנאמנות עד לקבלת הוראות אחרות לפי מנגנון פתרון הסכסוכים בהסכם. מכאן החשיבות הרבה שיש לייחס אף להגדרה מדויקת של מנגנון זה.

 

4. יש להגדיר בצורה ברורה ככל הניתן את הרישיון שניתן לחברה במקרה שתקבל את חומרי הנאמנות.

 

רישיון כזה עשוי להשתרע למשל על שימוש לצורכי תיקון באגים, לכל צרכי התחזוקה והתמיכה או לצרכי פיתוח.

 

5. חשוב להגדיר את תקופת הנאמנות וכן את המנגנון להחלפת הנאמן במקרים בהם לא יוכל להמשיך בתפקידו.

 

6. יש להגדיר את שכרו של הנאמן וכן מי יישא בו.

 

7. מבחינת החברה חשוב להקפיד על הסכם נאמנות מפורט כבר בחתימה על ההסכם לרישוי התוכנה.

 

8. מבחינת החברה, חשוב להגדיר היטב את חומרי הנאמנות, בין היתר, כך שיכללו עדכונים ושדרוגים של התוכנה וכן את כל המסמכים שלה וכל פריט אחר הנדרש לצורך השימוש בקוד המקור.

 

9. רצוי כי החברה תקפיד על הפקדה של התוכנה ושל כל עדכון ושדרוג שלה בהקדם האפשרי.

 

10. על החברה להקפיד על מנגנון ברור שיאפשר לנאמן או לצד שלישי לבצע בדיקה של חומרי הנאמנות ומילויים אחר הגדרתם, מעת לעת לפי בקשת החברה.

תגובות

1. טדי | 9 אוגוסט 2017

קוד מקור - שאלה

שלום רב,
במידה ואין הסכם בנושא אלא רק שהספק מקבל תשלום לפי שעות פיתוח או תחזוקה על תכנה שהוא מייצר לחברה,
האם יש לחברה את הזכות לתבוע קבלת קוד המקור במידה והיא לא מרוצה מאיכות השירות?


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.