22 אפריל 2014 | גיל קריים
כיצד לבחור את ערוץ המדיה הנכון לסטארט-אפ

באיזה ערוצי מדיה כדאי להשקיע את המאמצים כדי לקבל חשיפה תקשורתית?

אחד הדילמות שמלוות חברות ואנשי מקצוע היא מהם ערוצי המדיה בהם כדאי להשקיע את מירב המאמצים ליצירת חשיפה תקשורתית אפקטיבית לחברת הסטארט-אפ?  

 

חשיפה תקשורתית אפקטיבית חייבת להיבחן ולאחר מכן להימדד לאור המטרות העסקיות. אמנם יש רבים הסבורים כי חשיפה היא מטרה בפני עצמה ונוהגים "לספור אינצ'ים" של הכתבות על החברה. אך אם בשורה התחתונה יחסי הציבור לא ישכילו ליצור ערך עסקי הרי שהיא לא ממלאת את ייעודה.

 

חברות סטארט-אפ צריכות לבחון זאת על פי שני פרמטרים מרכזיים הקשורים אחד לשני:

 

הפרמטר הראשון הוא מהן המטרות של הפעילות התקשורתית של החברה.

 

כדי לענות על כך עלינו לשאול מה אנו רוצים להשיג: לגייס משקיעים, להגדיל את מספר ההורדות של האפליקציה, למשוך עובדים פוטנציאליים איכותיים?

 

הפרמטר השני הוא מיהם קהלי המטרה שלנו.

 

למשל, אם אנו רוצים להגדיל את מספר ההורדות של האפליקציה החדשה שפיתחנו, אז השאלה היא מיהם אותם משתמשים פוטנציאליים: האם כדאי לפנות לקהל הצעירים? לנשים? לבעלי מעמד סוציו-אקונומי גבוה? או למשל אנו מעוניינים לבצע גיוס הון אז השאלה היא איזה משקיעים – קרנות הון סיכון, משקיעים פרטיים, הציבור הרחב (באמצעות גיוס המונים)? יכול להיות כי בכלל המטרה שלנו לגייס עובדים חדשים לחברה אך מיהם אותם עובדים – סטודנטים? עובדים עם ניסיון בעלי וותק של מספר שנים בתחום?

 

כל אחד מקהלי היעד נחשף מטבע הדברים לערוצי מדיה שונים ולכן חשוב להכיר את מעגלי המדיה שמהווים את "הסביבה הטבעית" של הסטארטאפים.

 

"לילה כלכלי" או בלוג באנגלית?

 

נתחיל דווקא בערוצי הרדיו והטלוויזיה. למרבה הצער, בהיעדר ערוצים כלכליים, דוגמת CNBC האמריקאית, אין כמעט בארץ תוכניות שעוסקות בצורה ישירה בתחום הטכנולוגיה וחברות הסטארט-אפ.

 

תוכניות כלכליות שצצו בשנים האחרונות - כמו לילה כלכלי בערוץ 10 או רשת כלכלית בערוץ 2 - נוטות לסקר נושאים הפונים לקהלים רחבים יותר כמו נדל"ן או צרכנות ואילו הטכנולוגיה נדחקת רק במקרה של אירועים בסדר גודל של רכישות ענק או אירוע מהפכני.

 

יוצאת דופן היא "הצינור" הוותיקה בערוץ 10 שמדי פעם עורכת כתבה על חברה כזו אחרת וגם כדאי לנסות בתוכניות הבוקר של ערוץ 2 ו-10 שמדי פעם נוטות להעלות אייטם המציג טכנולוגיה חדשנית. יחד עם זאת, בגלל שמדובר במדיה טלוויזיונית, מערכות אלה יחפשו תמיד מרכיבים שמתאימים לצילום ו"עוברים מסך".

 

המעגל השני הם כמובן מדורי הטכנולוגיה בעיתונות הכלכלית שעוסקים בהרחבה בנושא הסטארטאפים. כל אחד מהעיתונים הכלכליים (TheMarker, גלובס וכלכליסט) מפעיל דסק כתבים המתמקד בתחום ועוסק בו על בסיס יום-יומי. גם אתרי חדשות, דוגמת ynet, וואלה, נענע 10 ו-mako, כוללים אתרי טכנולוגיה טובים אלא שהמיקוד באתרים אלה הוא טכנולוגיות ואפליקציות שרלוונטיות לציבור המשתמשים הרחב יותר.

 

 

מעגל נוסף הוא האתרים המקצועיים והבלוגים הטכנולוגיים כמו, "אנשים ומחשבים" הוותיקה בתחום שמסקרת את התחום ובהחלט ערוץ חשוב לאנשי התעשייה אם כי הפנייה היא בעיקר לתחום ה-IT.

 

בשנים האחרונות חלה התעוררות יפה בתחום הבלוגים הטכנולוגיים. אמנם אנו לא ארה"ב, על מאות הבלוגרים הפועלים שם, אך בהחלט אין לנו במה להתבייש. נזכיר את הבלוגים הגדולים בתחום דוגמת Feeder , גיקטיים, ו"חורים ברשת" של העיתונאי והעורך גל מור שמכסה את התרבות הדיגיטלית. המיקוד של אתרים אלה הוא פחות בסטארטאפים, אך בהחלט יכול להיות רלוונטי.

 

מגמה נוספת מעניינת היא בלוגים באנגלית אשר מסקרים את תעשיית הטכנולוגיה והיזמות בישראל וזוכים לחשיפה יפה גם בעולם. מדובר באתרים מקצועיים ואיכותיים המפעילים מערכת של כותבים בעלי רקע עיתונאי עשיר ובהחלט יכולים לשמש כאפשרות חשיפה חשובה כמו למשל  No Camels, Times of Israel ו-Israel 21 Century.

 

ערוץ חשוב נוסף, שלעיתים אינו עולה כלל כאפשרות אך מומלץ מאוד בשל האפקטיביות העצומה של החשיפה הם סוכנויות החדשות ובראשם בלומברג, רויטרס ו-AP.

 

סוכנויות אלה מחזיקות בישראל דסק גדול מאוד של כותבים. היתרון הגודל של אתרים הוא שכתבה בהם מופצת למאות ואלפי מערכות חדשות בעולם ויכולה להפוך בין רגע לחשיפה עולמית אדירה.

 

הכל אישי: ספרו את הסיפור האישי שלכם

 

עד כאן מדובר בערוצים ה"טבעיים" לסטארטאפים. כאלה שכמובן חשוב לכל אחד להופיע בהם ולהגיע לקהלים שונים. אך כדאי גם לחשוב גם על ערוצי מדיה נוספים ומדורים שיכולים לשרת את המטרות של החברה וליצור חשיפה לקהלים רלוונטיים. לשם כך כדאי להפעיל יצירתיות וגם היכרות טובה עם המדיה בישראל, לא תזיק.

 

למשל, אם מדובר בחברת סטארטאפ המפתחת פתרונות בתחום הגנה על ילדים מפני תכנים לא ראויים ולכן הורים הוא קהל יעד חשוב מבחינתה. האם מדורי הטכנולוגיה יהיו יעד עבורה? במידה רבה כמובן שהתשובה חיובית אך ניתן גם להגיע למדורים כמו משפחה והורות, תוכניות טלוויזיה העוסקות בנושא, בלוגים בתחום ההורות (סלונה למשל) ועוד.

 

כדאי גם לחשוב בהיבט האישי של החברה ולאו דווקא הקשורה ישירות לתחום הפיתוח של המוצר. העיתונות מאוד אוהבת את הסיפור האישי - את האנשים שמאחורי החברות. למשל, כידוע, תחום היזמות עדיין לצערנו חסר בנשים יזמיות ולכן אם בראש החברה עומדת אישה, יתכן כי מגזינים כמו ליידי גלובס או אפילו "לאישה" יהיו מעוניינים לכתוב על אותה מנכ"לית ודרך הכתבה אפשר יהיה גם לספר על החברה אותה היא מובילה.

 

המקום הטבעי לחברות סטארט אפ הוא לשאוף להגיע למדורים הטכנולוגיים-כלכליים והאתרים המקצועיים בתחום. אולם, ניתן ורצוי להרחיב את היריעה ולנסות להגיע לערוצים מקבילים שיכולים לשרת את המטרות העסקיות ולעיתים אף בצורה אפקטיבית הרבה יותר. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.