3 מאי 2014 | עופר שושן
איך להקים סטארט-אפ ללא השקעה של הון חיצוני?

סטארט-אפ יכול לצמוח ללא גיוס השקעה ראשונית. היזם הסדרתי עופר שושן מסביר

אחת השאלות הראשונות שמציגים יזמים אותם אני פוגש היא "איך מגייסים כסף?". פעמים רבות אני אומר להם שהשאלה הנכונה צריכה להיות "האם לגייס כסף?" או "מתי לגייס?".

 

קיימים תחומים דוגמת פיתוח חומרה ומכשור רפואי בהם יהיה קשה עד כדי בלתי אפשרי להקים חברה מבלי לגייס השקעה כבר בשלב הסיד. אולם כיום יזמים רבים מפתחים אתר או אפליקציה ובמקרה זה הסיפור שונה לחלוטין.

 

חברת One Hour Translation קמה ללא השקעה. אנחנו ארבעה שותפים, עבדנו ללא שכר במשך שנה. אורן יגב, סמנכ"ל הפיתוח, פיתח את הגרסה הראשונית של האתר לבדו. למזלנו הרב, מהרגע שבו השקנו את השירות ועד היום ההכנסות צמחו בצורה מתמשכת, כך שהכסף מהלקוחות מימן את הצמיחה. בחברות הקודמות שבהן הייתי מעורב גייסתי כסף.

 

ב-Qlusters,שהתמחתה בשירותים ובטכנולוגיה למרכזי נתונים, גייסתי מעל 33 מיליון דולר. אין ספק שהרבה יותר קל להקים ולנהל חברה עם מיליונים בקופה. אולם חברה שמתכננת לפעול כעסק אמיתי שמוכר שירות או מוצר, מרוויח וצומח, תצמח באופן הרבה יותר נכון, חזק ומבוסס ללא השקעה או בהשקעה מינימלית. One Hour Translation היא ההוכחה וישנן כמובן דוגמאות נוספות.

 

יתר על כן, לאפליקציה או אתר אינטרנט כזה או אחר יהיה קשה יותר לגייס כסף בשלב הראשוני בעיקר מכיוון שבשלב זה צריך "להתרומם מעל הרעש". ישנן מיליוני אפליקציות ורובן כמובן לא מצליחות, קשה מאוד לקבוע מראש מי תצליח ומי לא. לכן, במקרים הרלוונטיים אני ממליץ להתמקד בפיתוח הרעיון עד לנקודה שבה אפשר לזרוק אותו למימי השוק ולראות "אם הוא שוחה".

 

בסופו של דבר אין תחליף למשוב מהשוק. ישנם מיזמים שכבר בימים הראשונים להשקתם מתגלים כלהיט. במידה וזה אינו המצב, ייתכן שלא היה שווה להשקיע בפיתוח המיזם מלכתחילה. במילים אחרות, כדאי ליזם שמאמין בהצלחת הרעיון שלו להשקיע את המשאבים הראשוניים על מנת להגיע עם המוצר הבסיסי לשוק. מוצר נחשב טוב כאשר הוא מגיע לשלב שבו לא ניתן להסיר ממנו דבר - ולא כאשר לא ניתן להוסיף לו דבר.

 

 

למהנדסים וליזמים יש נטיה להוסיף עוד ועוד פיצ'רים למוצר שלהם עוד לפני שהגיע לשוק. חוק ה-80/20 רלוונטי במיוחד כשמפתחים ללא השקעה חיצונית: יש להשקיע 20% מהמאמצים אשר מייצרים 80% מהפונקציונליות ואז לצאת לשטח. תמיד ניתן להוסיף למוצר או לשירות.

 

אין כוונתי לומר שיש לצאת לשוק עם מוצר חובבני או מעוצב בצורה לא מקצועית, אלא שיש להשקיע במה שחשוב. עלות הפיתוח של אתר או אפליקציה היא נמוכה יחסית כיום, בפרט אם משתמשים במיקור-חוץ. בהחלט ניתן לפתח מוצר, אפליקציה או אתר ראשוניים בכמה אלפי דולרים.

 

לגבי האופציות האחרות לגיוס הון, יש לזכור כי קרנות הון סיכון לא ישקיעו בדרך כלל בשלב הרעיון של יזם שזו החברה הראשונה שלו. אנג'לים ישקיעו בדרך כלל במידה וקיימת היכרות אישית כלשהי או בשלבים מתקדמים קצת יותר, כגון שלבי תחילת הפיתוח.

 

ניתן כמובן לגייס כסף מחברים וקרובים (Friends and Family) במקרים בהם הדבר רלוונטי. אפשרות נוספת היא גיוס הון מאתרי גיוס המונים כדוגמת Kickstarter. אתרים אלה טובים במיוחד למוצרים "מגניבים" הפונים לצרכני קצה שיכולים להזדהות עם המוצר, ופחות מתאימים לשירותים לעסקים, דוגמת One Hour Translation. לאחר שכבר נרשמה הצלחה ראשונית המצב שונה לחלוטין, ואז נפתחים אפיקי השקעה שונים.

 

אפשר להקים עסק מצליח ללא גיוס השקעה ראשונית. עסק כזה יהיה יציב וחזק יותר לאורך זמן מכיוון שהוא יהיה בנוי בצורה נכונה יותר. אפשר לפתח מיזמים רבים דוגמת אתרי אינטרנט ואפליקציות ללא גיוס הון, ונכון לשאוף לבצע פיתוח ראשוני ולבדוק בשטח אם המוצר "תופס" או לא.

 

פיתוח ראשוני צריך לכלול את המינימום הדרוש על מנת לתת ערך למשתמש. כשההצלחה מגיעה נפתחים אפיקי גיוס רבים.

תגובות

1. רענן | 4 אפריל 2017

הקמתם את החברה ללא השקעה?????

ארבעה שותפים שעובדים שנה ללא משכורת, מה שווי העבודה?
השקעתם הלכה למעשה מאות אלפי שקלים!!!

אז תגיד איך להקים חברה בהשקעה מהון עצמי של מאות אלפי שקלים.
ואז תדבר על הסיכונים שהיזמים לוקחים על עצמם ותדבר על אחוזי ההצלחה
ותראה כמה אנשים התרסקו כלכלית מהרפתקאות כאלו.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.