(צילום: Andrew*, רשיון Flickr, CC BY-NC-SA 2.0)
31 יולי 2013 | מערכת StartIsrael
רובי און ריילס: שפת האפקליציות האופנתית

היכן לומדים רובי און ריילס בחינם ברשת ועם מי נפגשים כדי לתקן קוד?

 

שפות תכנות לא נוטות להיות מקוטלגות תחת הכינוי "אופנתיות" אך רובי און ריילס הצליחה להיות כזאת. שפת התכנות הפשוטה והמהירה הצליחה לכבוש לה לא מעט מעריצים בזכות הקלות היחסית שניתן ללמוד אותה והמהירות שניתן לכתוב בה. רובי און ריילס (RoR) היא תשתית לכתיבת קוד חדשה יחסית, שנוצרה ב-2004 בידי הדני דיוויד היינמאייר האנסון.


רובי היא שפת תוכנה הפועלת על תשתית ריילס, ומפותחת בקהילת הקוד הפתוח האיכותית והמתקדמת מכל שפות הקוד הפתוח. אולי אותה קהילתיות היא זו שתרמה לכינוי שדבק בשפה: RoR is optimized for programmer happiness.


רובי נוחה מאוד לפיתוח מהיר של אפליקציות. צורת הכתיבה שלה כמעט אינטואיטיבית ומצמצמת באופן נרחב את הצורך באפיונים ובהגדרות נרחבות. בין האתרים הגדולים שמשתמשים ברובי ניתן למצוא את גרופון, shopify ו-GitHub כשמספר האתרים המשתמשים ברובי לבניית אתרם הולך ועולה וכבר חצה את רף 200 אלף האתרים. בארץ פועל האתר רובי און ריילס בישראל, שמרכז את החברות בארץ שמשתמשות ברובי און ריילס, ומאפשר למועמדים לשלוח קורות חיים למשרות רלוונטיות.

 

ההצלחה של RoR נתמכת בפריחת שוק האפליקציות וגם בשיטת הסטארט-אפ הרזה, התומכת ברעיון של הגעה מהירה לשוק וקבלת משובים מהירים. פיתוח באמצעות רובי מאפשר להגיע לתוצר בסיסי במהירות, לנסות אותו על משתמשים, לחזור לשולחן העבודה ולבצע תיקונים.


היתרונות של רובי נובעים בין היתר מצורת הכתיבה המקוצרת, שבה כל דבר נכתב ומוגדר פעם אחת (כפי ששואפות שפות אחרות לעשות), וכך ניתן למצוא בקלות את המשתנים בתוך הקוד, לשנות אותו ולתקן תקלות במהירות רבה יותר. רובי נכתבת בקוד פתוח וכל הזמן מתווספים לה תוספים, המכונים Gems.


החסרונות של רובי און ריילס נובעים בחלקם מהשימוש בתשתית הריילס שמשתמשת בזכרון רב והופכת חלק מהמשימות לפחות יעילות, לעומת יצירתן על תשתית אחרת.


איך מתחילים ועם מי נפגשים?


מי שרוצה לחוות ברמה הבסיסית את הפשטות שכתיבת קוד ברובי, מומלץ להיכנס לקורס ב-Code Academy ולהתנסות בעצמכם בחינם. מקום נוסף להתחיל ממנו, אך באופן מקיף יותר, הוא ב- netTuts+. מי שרוצה לצלול לעומק יכול להתחיל לנבור במדריך המלא לרובי און ריילס. דרך משעשעת יותר ללמוד רובי היא דרך האתר "ריילס לזומבים". מקום נוסף הכולל הרצאות ארוכות מפורטות הוא "רובי קיקסטארט".


אם אתם מתחילים את דרככם בכתיבת קוד ב-RoR, יכול להיות שתשמחו להיפגש עם כותבי רובי נוספים ולהתייעץ איתם בנושא. באתר meetup יש כמה קבוצות למתכנתים ברובי, כמו למשל Ruby Newbie ו-Ruby Underground Israel.

 

אילן פרח, מפתח אפליקציות ברובי מוסיף: "כשהחלטתי שאני מעוניין להיות מפתח אפליקציות ווב בחנתי את מגוון האפשרויות בשוק והגעתי למסקנה שהבחירה הכי פרקטית כיום היא ללמוד רובי און ריילס. הסיבות לכך הם שבארה"ב כמעט כל סטארט-אפ בוחר בטכנולוגיה הזו, קהילת הריילס מקצועית מאוד ויש הרבה ספריות קוד איכותיות בקוד פתוח. נוסף לכל זה, רובי הינה שפה מאוד 'מילולית', נקייה ובלי הרבה סינטקס - סוגריים ופסיקים מיותרים" .

 

אדם קליין, שותף בחברת 500Tech, העוסקת ביצירת אפליקציות לרשת ולמובייל, מספר על הבחירה להתחיל לפתח ב-RoR: "לאחר שהתנסינו במגוון פלטפורמות, כגון PHP, django, ASP.NET, בחרנו לפתח רק ברובי און ריילס, והבחירה הייתה ברורה וחד משמעית. הקהילה בארץ גדלה בקצב מסחרר, ואנחנו שואפים לעזור לקדם את הטכנולוגיה בארץ ואת תרבות הקוד הפתוח בכלל. אנחנו עושים זאת באמצעות הכשרת מפתחים חדשים, ייעוץ לחברות וארגון כנסים וקורסים".

 

תגובות

1. קונפנה | 16 נובמבר 2013

יש תשתיות נוספות דומות ואף טובות יותר

אכן התלות בספריות יכולה להיות מסורבלת. הפיתוח המהיר הוא יתרון, אבל גם חסרון שגורם לפתח עם יד על הדופק. הרי זו שאלה של זמן עד שסביבת הפיתוח תצטרך להתעדכן, וכך צוות הפיתוח צריך כל הזמן לעדכן גרסאות. במקום להשתמש באותו קוד שוב ושוב, ממחזרים רק את הדרך, שגם זה משהו.


2. שלמה שוורץ | 6 אוגוסט 2013

יש הרבה דברים שלא מנגנים כמו שצריך בריילס

הגרסאות מתחלפות חדשות לבקרים ואין תאימות אחורה. קוד כתוב בגרסה אחרת לא רץ בגרסה אחרת. בלגאן שלם בכל מה שקשור להרמה והרצה של שרת (אמיתי, לא השרת פיתוח הקטן שמגיע עם הסביבה). כל ניהול התלויות והספריות שאמור להיות קל דרך gem הולך ומסתבך ובסוף אתה מוצא את עצמך שעות מוריד ומחליף קבצים ידנית.


3. ירדן | 6 אוגוסט 2013

טעות

"רובי היא שפת תוכנה הפועלת על תשתית ריילס"
פשוט בדיחה מה שכתבתם


4. נדב | 5 אוגוסט 2013

מה עם החסרונות

שכחתם להתייחס לביצועים הלא טובים, ולזה שחברות רבות צריכות לעבור לשפות מתקדמות יותר כשהן מגיעות לסדרי גודל גדולים. גם את עקומת הלימוד של השפה, שאינה מן השפות המסודרות ביותר.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.