21 מאי 2014 | מערכת StartIsrael
החיסרון של הסטארטאפים הישראלים? חוסר עקביות

נציגי חברות רב-לאומיות שיתפו בתובנות על התעשייה המקומית בכנס Mix iii

מה מבדיל את סצינת ההיי-טק הישראלית מזו שבסיליקון ואלי, בעיני חברות הענק הפועלות בישראל? "אנחנו אוהבים את העובדה שהישראלים לא חוששים לערער על סמכות", טוען סגן נשיא בקודאק העולמית, ואילו סגן נשיא ב-Dell, רואה בזירה המקומית "קפסולה של עמק הסיליקון. ההיי-טק הישראלי נתפס כמותג פרימיום בעולם".

 

את הדברים אמרו נציגי חברות רב-לאומיות בפאנל מרכזי שהתקיים אתמול בוועידת החדשנות Mix iii.

 

נציגי החברות נשאלו על היתרון היחסי של ישראל לעומת מרכזים אחרים בעולם.

 

סטיב גוגנהיימר,  Chief evangelist של מיקרוסופט העולמית, ציין כי הסיבה שישראל נמצאת בין שלושת מרכזי הפיתוח האסטרטגיים היחידים שמפעילה מיקרוסופט מחוץ לארה"ב היא כפולה: כח אדם מלא מוטיבציה ושיתוף פעולה הדוק בין ממשלה לתעשייה.

 

בנוסף, ציין גוגנהיימר כי היתרון היחסי של ישראל היא בתחום המוצרים לתחום המסחרי ולכן יוצאים מכאן הרבה מוצרים בתחום הזה, למרות חוסר הפרופורציה לגודל האוכלוסיה המקומית.

 

דאג אדוארד, סגן נשיא מחברת קודאק העולמית, המפעילה בישראל מרכז בעל 300 עובדים, ציין: "בישראל יש מסורת ארוכת שנים של תעשיית הדפסה עוד מידי סאיטקס, ולקודאק, שעוברת בשנים האחרונות מהפך מתחום הפילם לתחום ההדפסה, אין מקום  טוב יותר לעשות את זה מאשר בישראל. יש לנו כיום  3 מרכזי פיתוח בעולם וישראל אחד מהם, והוא מעסיק כיום 300 איש שעובדים מכאן על החדשות החמות ביותר של הדפסה – החל מחומרי הגלם ועד להדפסת אריזות חכמות".

 

ראשיק פארמאר, נשיא האקדמיה לטכנולוגיה של IBMשתפקידו לאתר טכנולוגיות חדשות בעולם, ציין כי היתרון היחסי של ישראל בעיני IBM, שעובדת בישראל כבר 40 שנה, מתבטא ב- 3 פרמטרים:

 

1. היכולת של הישראלים לזהות את הנושא שחשוב באותה נקודת זמן לצרכן (דוגמת טראסטיר)

 

2. הכישרון של האנשים והיכולת שלהם לפתח משהו משלב הרעיון לשלב המוצר ולהתגבר על מכשולים.

 

3. מבנה ההשקעות בישראל מאפשר לחברות לגדול ולהתפתח לחברות מבוססות, הממוענות למיזוג על ידי ענקיות בינלאומיות.

 

יזהר שי ופאנל נציגי החברות הבינלאומיות (צילום: ביטון מורג)

 

החסרונות של הסטארטאפים הישראלים

 

על השאלה במה ישראל יכולה להשתפר בכדי למשוך אליה חברות רב-לאומיות נוספות שיפעלו או ירחיבו את פעילותן, ענה נציג Dell כי "החיסרון של הסטארטאפים הישראלים הוא בחוסר העקביות שלהם. מתחילים רעיון ובמקום להתמיד עם התכנית העסקית שלו מתחילים לזגזג ולשנות מודלים. בעמק הסיליקון מקימים חברות ומתמידים עם הרעיון שלהם".

 

אטקינסון הוסיף כי "עד היום הסיבה לפעול בישראל היתה חדשנות אבל אנו רואים חשיבות גדולה בכך שבעתיד תהיה תמיכה של הממשלה והשקעה גדולה בחינוך. זה מה שיאפשר את ההון האנושי ויצדיק את הפעילות שלנו בישראל".

 

ראשיק מIBM- ציין: "האתגר של ישראל הוא להבין מה מניע חדשנות במדינות אחרות. לדוגמא - באפריקה אין מספיק כבישים ולכן כשיש חוסר, אנשים נהפכים לפורצי דרך ומוצאים את התחום הבא לחדש בו. ההיי טק הישראלי צריך לנסות לדמיין את העתיד במדינות אחרות, לא מהחוויה של החיים בישראל, ולפי זה להבין היכן הוא יכול להיות פורץ דרך".
 

על השאלה עד כמה התלקחות של המצב המדיני יכולה לגרום להם לשקול מחדש את הפעילות בישראל, ענה נציג IBM כי "המצב הכלכלי-מדיני רק מעודד אנשים להיות חדשניים ויצירתיים יותר".

 

נציג דל ציין: "חברות רב לאומיות כבר פחות מודאגות מנושאים מדיניים ויותר מנושאים כגון התקפות סייבר עולמיות".


 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.