1 יוני 2014 | אהוד עזרא
מתי (ואיך) לבנות אפליקציה בזול?

חושבים לקחת פרילנסר שיבנה לכם את האפליקציה? כמה שיקולים בעד ונגד

חנויות ה-App Store וה-Google Play מציעות למעלה מ-2 מיליון אפליקציות. ועדיין, כל אדם חדש שאני פוגש ומבין שאני בתחום אומר לי "שמע, יש לי רעיון מדהים לאפליקציה חדשה שעדיין לא פיתחו". לרוב הוא גם מוסיף: "זה ממש פשוט, אני רק צריך אפליקציה שתעשה...", ולאחר מכן אני מקבל רשימה "קטנה" של דרישות.

 

הבעיה היא שכיום זה כבר לא כל כך פשוט לבנות אפליקציה שתעמוד בסטנדרטים אליהם הורגלנו.

 

יש לקחת בחשבון גורמים רבים כמו עיצוב, חוויית משתמש, תמיכה בממשקים פופולריים, ריבוי מכשירים באנדרואיד, הגבלות ב-iOS, שימוש בחיישנים  ועוד עשרות (כן, עשרות) גורמים.

 

המשתמשים מצפים לפונקציונאליות מתקדמת וממהרים למחוק במקרה של חווית משתמש ירודה. בסקר שנעשה על ידי חברת Compuware עלה שכ-71% מהמשתמשים הצהירו שימחקו אפליקציה שקרסה, 59% ימחקו אם האפליקציה תגיב באיטיות ו-55% ימחקו עקב שימוש נרחב שיגרום לסיום הסוללה.

 

זול עכשיו = יקר יותר אחר כך

 

גישת ה"quick and dirty" - להוציא מהר ככל האפשר מוצר ברמה נמוכה ו"אם זה יתפוס" - להשקיע כסף ולבנות אותו כמו שצריך מאוחר יותר - גישה זו מעוררת לא מעט מחלוקות בעיני מפתחים. אני מאמין שהיא נכונה בחלק מהמקרים, אך גם אותה יש להכיר ולבצע כראוי, במיוחד כשבונים אפליקציה. לדוגמה:

 

 

1. כרגע אתם מעוניינים להוציא את האפליקציה בשפה העברית ולאחר מכן להוסיף עוד שפות. ניתן להכין את הקרקע כבר מתהליך התכנון, כך שברגע בו תרצו לבצע את ההמרה תוכלו לעשות זאת בקלות דרך ממשק מרכזי. ראיתי מספר מקרים בהם מתכנתים מתחילים כלל אינם חושבים על כך ולאחר מכן יש להשקיע זמן רב בביצוע השינויים הנדרשים.

 

2. אתם מעוניינים להוציא את האפליקציה קודם לפלטפורמה אחת (לדוגמה iOS) ולאחר מכן לפלטפורמה אחרת (Android) בטענה שבכך תחסכו עלויות? כיום קיימת אפשרות לכתוב את האפליקציה בממשקweb  (למשל, html, CSS, JS), כך שתתאים למגוון פלטפורמות (כלי לדוגמה שמאפשר זאת: phonegap). זאת בהנחה שהאפליקציה שלכם לא דורשת ממשק גרפי מתקדם או שימוש נרחב בחיישני המכשיר.

 

כך, למשל, אם תרצו לפתח משחק אשר יתאים למספר פלטפורמות ויש לכם ידע ב-actionscript (פלאש), תוכלו לעשות זאת עם corona. ישנם כלים נוספים, אך הכל תלוי בייעוד האפליקציה.

 

3. התאמה והכנה למכשירים בגדלים שונים: תכנון נכון יכול לגרום לאותה אפליקציה לעבוד בצורה סבירה במספר מכשירים שונים (5 אינץ', 7 אינץ', 10 אינץ') או לפחות לבצע את ההכנה המתאימה.

 

כדאי לוודא שמכינים את הכל על מנת שיהיה קל לבצע שינויים מאוחר יותר.

 

 

 

אז החלטתי ללכת על המינימום האפשרי

 

רבים רואים בעבודה עם פרילנסר סוג של הימור. הם צודקים. בעזרת העצות הבאות תוכלו לצמצם את רמת הסיכון תוך צמצום עלויות:

 

מניסיוני, פרילנסרים זולים מחו"ל מספקים בדרך כלל תוצאות טובות יותר מפרילנסרים זולים בארץ. קיימים בהחלט פרילנסרים טובים שמתומחרים באופן הגיוני גם בארץ, אך עם המחירים בהודו, למשל, בלתי אפשרי להתחרות.

 

ניתן להתחבר עם פרילנסרים כאלה באתרים כמו freelancer ו-oDesk. רצוי לשים לב למספר נתונים חשובים: תיק עבודות, אחוז פרויקטים אשר הושלם בהצלחה, אחוז חילוקי הדעות עם הלקוח, לו"ז ממוצע להשלמת הפרויקט וכו'.

 

כמו כן מומלץ לבצע שיחת skype, לוודא שקיימת ביניכם הבנה ותקשורת (שפה), כך גם תוכלו להתרשם מהאדם.

 

חלקו את התשלומים לכמה שיותר milestones ואל תשלמו עד שאתם מקבלים את התוצאה הרצויה ובודקים אותה ביסודיות. חשוב להשאיר זמן למציאת באגים.

 

ודאו שהפרילנסר פותח לכם חשבון מפתח, כמו גם את כל החשבונות הרלוונטיים הנוספים, ושנו את הסיסמה לאחר סיום העבודה.

 

דרשו לקבל קוד מתועד ומסודר כבר מתחילת הפרויקט וכך מישהו אחר יוכל להמשיך את העבודה במקרה הצורך. סביר להניח שצורך כזה יצוץ.

 

דאגו לקבל את כל המדיה (אלמנטים גרפיים) בנפרד, כדי שתוכלו להשתמש בהם שוב.

 

מהניסיון שלי, עבודות גרפיקה (איורים ועיצוב) זולות מומלץ לבצע בחו"ל.

 

חשוב מאוד לכתוב מסמך אפיון מסודר ומפורט ולוודא כי הפרילנסר מבין היטב את שעליו לעשות. ניתן להשתמש באחד מכלי ה-mockup החינמיים כגון pencil project או Cacoo (המאפשר למספר אנשים לעבוד על אותו הפרויקט).

 

חשוב לדעת: אפליקציה היא פרויקט מתמשך. כאשר פרלינסר בונה גרסה אחת לאפליקציה שלכם, תרצו לבצע שינויים, הרחבות ולבנות גרסאות נוספות, לכן הבסיס חשוב מאוד. כמו כן, קחו בחשבון שתמיד יהיו באגים, לכן בדקו את המוצר באופן יסודי וודאו כי הוא בנוי באופן כזה שמישהו אחר יכול להמשיך אותו.

 

שורה תחתונה - אז מתי כן ללכת על זול?

 

לדעתי, מחירי פיתוח האפליקציות אינם ולא יהיו במגמת ירידה בעתיד הקרוב. אפליקציות הופכות למורכבות יותר ודורשות זמן פיתוח רב יותר, כישורים וניסיון. בשורה התחתונה, ככל שחוסכים בהתחלה כך משקיעים יותר לאחר מכן. לכן, אני ממליץ על כך רק כאשר מעוניינים לבדוק צורך או רעיון מסוים ולא כאג'נדה כללית בסטארט-אפ.

תגובות

1. תכנת ממורמר | 2 יוני 2014

לרוב הוא גם מוסיף: "זה ממש פשוט, אני רק צריך אפליקציה שתעשה..." כל כך נכון... אם היה

לי שקל על כל פעם שאמרו לי את זה הייתי קונה את app store מזמן.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.