7 יוני 2014 | ליאור פרושאור
מה אפשר ללמוד מאקזיט 160 מיליון הדולר של קונטרה

סינגטל רכשה את הסטארט-אפ הישראלי תמורת 160 מיליון דולר. למה?

אחת מאמירותיו המפורסמות של סטיב ג'ובס, מקימה האגדי של אפל, היא ש"לחדשנות אין כל קשר לכמה דולרים הארגון שלך משקיע במחקר ופיתוח. כאשר אפל המציאה את מחשב המק, IBM הוציאה פי מאה על מו"פ. זה לא קשור לכסף. זה האנשים שעובדים תחתיך, כיצד המנהיגות של החברה פועלת, וכמה אתה מבין לאן פונה השוק".

 

ייתכן ודווקא חברה "שמנה ומשעממת" כמו סינגפור טלקום הפנימה את הדברים יותר מכל מתחרותיה בעולם.

 

אם השמועות נכונות, הרי שהרכישה של סינג-טל (סינגפור טלקום) של קונטרה (Kontera) הינה הצלחה נוספת ל"היי-טק הישראלי" (לפי הדיווחים, נרכשה החברה הישראלית תמורת 160 מיליון דולר). בוודאי יכתבו רבות על הרציונאל העסקי מאחורי העסקה, המחיר, והאקזיט של היזמים והקרנות המעורבות. מה שכנראה לא ייכתב, אבל ראוי ומעניין לא פחות הוא המהלך האגרסיבי של סינג-טל בשלוש השנים האחרונות להפוך לחברה המובלת על-ידי חדשנות.

 

לסינגפור טלקום כמעט חצי מיליארד משתמשים בכלל הרשתות אשר בבעלותם. היא המפעילה הסלולרית השנייה בגודלה בעולם אך ורק ל-China Telecom. החברה מכניסה קרוב ל-15 מיליארד דולר בשנה ומעסיקה קרוב ל-25,000 עובדים.

 

אבל עם כל הכוח והגודל מגיעה גם בירוקרטיה, סרבול, וקיבעון על מוצר שהפך ל-commodity, מוצר ללא בידול ממתחריו עם מחיר שנשחק. הפחד מהחדש והפיכתם ללא רלוונטיים הוא משמעותי בקרב כל המפעילים הסלולריים בעולם, ומואץ כל פעם מחדש על-ידי הצלחתם של (מי שהיו פעם) סטארט-אפים כגון  סקייפ, פייסבוק, טוויטר או וואטסאפ. הפספוס במקרים אלה הוא כפול מבחינת המפעילים. הם לא היו גורם רלוונטי בצמיחתם של חברות אלו, ועל כן לא נהנו פיננסית מההצלחה וגם מבחינת הלמידה והרוח החדשה שהביאו כל אותם שחקנים שהופכים דה-פאקטו להיות המפעילים החדשים.

 

והנה, דווקא סינג-טל, אשר מרבית פעילותה בשווקים מתפתחים אשר עדיין לא נחשפה לשחיקה אשר חווים המפעילים האמריקאים והאירופאיים, מפגינה גישה חדשנית.

 

הארגון חרט על דגלו שני תחומי עניין אשר בשינוי כללי המשחק מאיימים ישירות על תחומי העניין של ענקיות האינטרנט שנהנו "לפלוש" לתחומם של המפעילים. הקטגוריה הראשונה היא חיבור אינטגרלי בין מכשיר הטלפון לבין חוויות בעולם האמיתי\האינטרנטי של הצרכן.

 

מסיבה זו רכשה סינג-טל את אמובי (Amobee) הישראלית, וכנראה שגם רכישת קונטרה נופלת לתוך קטגוריה זו. מטרת הרכישות האסטרטגיות הללו לקרוא תיגר אמיתי על פיתוחים אסטרטגיים כמו google now או facebook home.

 

הקטגוריה השנייה היא שינוי מן הקצה אל הקצה של צריכת תוכן – בטלוויזיה, במובייל ובמדיומים חדשים, עוד תחום שכל ענקיות האינטרנט משקיעות בו משאבים אדירים. ייתכן מאוד שהרכישה של קונטרה גם תורמת לקטגוריה זו (על-ידי יכולות החברה בעיבוד תוכן ומידע), וניתן לצפות לרכישות והשקעות אסטרטגיות נוספות בתחום זה.

 

בעידן בו חדשנות דווקא יוצאת מארגונים, ניתן לראות בסטארט-אפים המתמחים בקטגוריה כלשהי כהשקעה לכל דבר ועניין במחקר ופיתוח. הרכישות של סינג-טל מראות על רצון להכניס די.אנ.איי יזמי לחברה, ותפיסה די נדירה שההשקעות של הארגון צריכות לבנות את פעילותו בעשור או שניים הקרובים, ולא את הפעילות הקיימת.

תגובות

1. עמיר | 8 יוני 2014

לא מכיר את סינגפור טלקום אבל לא נראה לי שיש להם חצי טריליון משתמשים


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.