30 יוני 2014 | יהונתן קלינגר
תנאי שימוש? איך אישרנו לפייסבוק לבצע ניסויים פסיכולוגיים

הרשת גועשת בעקבות ניסוי פסיכולוגי שביצעה פייסבוק על 700,000 גולשים ללא ידיעתם. זו לא רק הוכחה נוספת ליכולת התמרון האדירה של חברות ברשת, אלא גם תזכורת עסקית לכך שבמידע פרטי מטפלים בכפפות משי.

הרשת גועשת בעקבות ניסוי פסיכולוגי שביצעה פייסבוק על 700,000 גולשים ללא ידיעתם. זו לא רק הוכחה נוספת ליכולת התמרון האדירה של חברות ברשת, אלא גם תזכורת עסקית לכך שבמידע פרטי מטפלים בכפפות משי.

                                                 

שני שקרים מקובלים באינטרנט מסופרים כל יום. הראשון הוא "קראתי והסכמתי לתנאי השימוש" והשני הוא "אני מצהיר שאני מעל גיל 18". גולשים מצהירים עליהם באופן כמעט אוטומטי, שכן האלטרנטיבה כרוכה בקריאת חוזה ארוך ובלתי מובן במזיד. אבל גם להדחקה יש גבול, כפי שהוכיחה בשבוע האחרון אומת הפייסבוק. מה היה חטאה של הרשת החברתית כלפי נתיניה? היא שינתה את הידיעות שהופיעו לקבוצה של כ-700,000 נבדקים בטור החדשות, ובדקה את ההשפעה של הדבר על מצב הרוח שלהם. הגילוי הפומבי של המעשה הזכיר למשתמש הממוצע שבסופו של יום, הוא לא יותר ממוצר שנמכר למפרסמים, וכדי למקסם את המכירה מפעיל עלינו בעל הבית מחקרים בהתאם לגחמותיו.

 

יזמים ובעלי חברות סטארט-אפ, מנגד, אף פעם לא שוכחים מהי הסיבה האמתית למסיבה. חברותיהן נוסדות, מתקיימות ומתפתחות תודות לסעיפים המאלצים את המשתמש לשתף מידע "לצורך שיפור השירות". ועם תחושת הכח שמגיעה תודות לאינפורמציה היקרה הזו, מגיעה לפעמים גם שאננות ולבסוף פגיעה בלתי צפויה בעסקים.

 

לכאורה, שיתוף מידע כתופעה לגיטימית ונפוצה. עוד רשת חברתית שפעלה בגבול תנאי השימוש. הרי אתרי אינטרנט אחרים משנים את הממשק שלהם (במה שנקרא A/B Testing) כדי לבחון את תגובות המשתמשים בכל יום, וגם פייסבוק משתעשעת עם פיד החדשות שלנו כבר זמן רב כדי לקבל חשיפה מירבית למפרסמים משלמים. אבל השיח משתנה כשמדברים על משחק לא רצוני במוחם של אנשים. אמנם מדובר על מחקר פסיכולוגי לכל דבר, אבל כזה שאין בו בקרה מדעית ויכולת בחירה מודעת לשמש כשפן ניסויים.

 

מפתחי האפליקציות ואתרי אינטרנט לא צריכים לחשוש מהשלכות אתיות או משפטיות, אלא מנזק הרסני בהרבה כתוצאה מתחושת אובדן השליטה. אם נוכחתם לדעת שביכולתכם לשלוט בקהל באמצעות פיד החדשות, לגרום לו לחבב מותג מסוים או לתעב אחר, לא תתפלאו לגלות שבגידה באמון תביא אותו לנטוש בזעם.

 

בכל הנוגע למדיניות הפרטיות המוצגת, חשוב מאוד לנהוג בשקיפות מול הלקוח ולהימנע ממינוחים מעורפלים כמו "לצרכי מחקר ושיפור השירות". עוד טעות נפוצה בקרב יזמים, שנובעת מחוסר מודעות ורצון לחסוך בזמן, היא שימוש במסמכים כלליים שמצאו באינטרנט ומכילים טעויות והכללות המזכות בהמשך הדרך ביחסי ציבור גרועים.

 

כיזמים, יש לבדוק לא רק את השירותים שאתם מספקים, אלא גם את אלה שאתם צורכים, ולדעת למה לצפות כששוכרים שירותים או משתמשים בסוכנים חיצוניים. לדוגמא, להתקין מערכות סטטיסטיקה בתוך האפליקציה או האתר שפיתחתם זה רעיון נהדר; אבל האם בדקתם שהתוכנה לא מנצלת לרעה  את המידע שלכם? שהם לא מעבירים למתחרים שלכם מידע, לא מוכרים את המשתמשים שלכם? .

 

לסיכום, כאשר אתה בוחר לאבד חלק מהשליטה על המידע שלך, בין אם אתה משווק מוצר או צורך אותו, זכור כי מי שמקבל את המידע ממך יכול לעשות הרבה מעבר למה שאתה מצפה היום.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.