5 יולי 2014 | ליאור פרנקל
מלכודת הדבש של היזם הטכנולוגי

העולם מלא ביזמים מבריקים, כמו גם ברעיונות בינוניים. למה צריך לשים לב כדי לא ליפול לשבלונה הבנאלית והמוכרת שתציב את החברה בתחרות עם עשרות עסקים דומים, ותחסל לכם את העסק כבר בהתחלה?

יזמים יקרים, מה דעתכם על הרעיון הבא? אפליקציית דייטינג שמשדכת בין אנשים בעלי תחומי עניין דומים.  זה יעבוד בערך ככה: לאחר שהגדיר את עצמו על ידי בחירת להקות, ספרים ותכניות טלוויזיה על ידי לייקים בפייסבוק, נצליב את העדפות המשתמש עם אלו של סביבתו וניצור התאמות רומנטיות. נשמע כמו עסק שהקמתו מצריכה טכנולוגיה פשוטה למדי, ואם מצרפים לכך את העובדה ששוק הזוגיות פופולארי כתמיד כנראה שמדובר בסטארט-אפ מנצח.

 

או שלא. חיפוש מהר יעלה כי בשטח קיימות יותר מעשרים אפליקציות דייטינג כאלו, על אף אחת מהן לא קראתם יותר מכתבה או שתיים ובמקרה הטוב הורדתם אחת בלבד בסמארטפון הפרטי שלכם. אם "טינדר" היא אפליקציית הדייטינג היחידה שהצלחתם להעלות בראשכם כרגע, אתם בטח יודעים על מה אני מדבר.


למה יש כל כך הרבה אפליקציות שלא שמענו עליהם?

 

הסיבה היא הקלות הבלתי נסבלת של הקמת מיזם טכנולוגי בימינו. רשתות חברתיות כגון פייסבוק, גוגל, לינקדאין, פינטרסט או טוויטר מאפשרות גישה פשוטה להמון מידע על המשתמשים שלהן. תוסיפו לזה שירותי ענן כמו Google-App-Engine או "Amazon Cloud Services", שמאפשרים למתכנת לפתח את צד השרת בקלות יחסית, ואת ההתפתחות המטאורית בצד ה-"Front End" של השנים האחרונות, היא שפת JavaScript וספריות שמתלבשות עליה, ותקבלו יכולת לתרגם כמעט כל רעיון לפרוטוטייפ בתוך יומיים.

 

נשמע מדהים, אבל זו עשויה להפוך בקלות להיות גם מלכודת דבש. בשנים האחרונות ראיתי הרבה סטארטאפים שנפלו למלכודת הזו (כולל אני עצמי). מדובר בשיחה שהתקיימה לא מכבר בין יזמים באלפי וראיציות שונות. ״אני חייב למצוא בת-זוג. בואו נפתח אפליקציית דייטינג שתעזור לי למצוא חברה״, אומר השותף העסקי. ״יש לי רעיון איך לעשות את זה", עונה השותף הטכנולוגי.  "פייסבוק מספקים גישה לגרף החברתי שלהם. אני צריך רק יומיים להרים את זה.״ וביחד שניהם מסכימים: ״נראה לי שעלינו פה על משהו. נתפטר, נכין דמו, ונגייס כסף!״

 

החבר׳ה משיגים עיצוב התחלתי ומוצאים שם מדליק לסטארטאפ. הטכנולוג כבר עמוק בפיתוח, והשותף העסקי מתחיל לבנות מצגות למשקיעים. מה עם ראיונות למשתמשים הפוטנציאליים? מה עם למצוא ערך אמיתי שהם מביאים למשתמש? מה עם המודל העסקי? לזה הם כבר ידאגו אחר-כך. ככל שהאבטיפוס הופך לממשי ואמיתי, רוב שעות העבודה של הצוות יוקדשו לאופי העיצוב, בחירת פיצ'רים נלווים ועיסוק בשאלת מיליון הדולר: לפתח קודם לאנדרואיד או אייפון?

 

יותר מאוחר תשוחרר לשוק את הגרסא הראשונה. החברים והמשפחה יורידו בטירוף, אפילו נמצא שהיא הניבה שני דייטים בהם יוכלו המפתחים להתגאות כל הדרך להפסד הכלכלי. כן, המציאות הזו אכזרית אבל פשוטה: אנשים מוכנים לשלם עבור ערך אמיתי, כזה שיש בו מעבר לשירות ״People You May Know״ אותו מציעה פייסבוק ממילא. בית הקברות של iTunes שופע באפליקציות כאלו, ששכחו שתוכן בעל ערך היא שם המשחק.

 

מצאו את הערך לפני שתתחילו לפתח

 

בשבוע שעבר פגשתי צוות שמקים סטארטאפ E-Commerce"", ומצויד ברעיון שיכול לספק ערך גדול לקונים ובמודל עסקי אמיתי. ״לא מצאנו שותף טכנולוגי, מה נעשה?״ הם שאלו אותי מודאגים. אבל האמת היא שאין סיבה לחשוש. ״לכו תדברו עם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. שבו אצלם במשרד. גרמו להם לעשות את כל תהליך הרכישה כאילו המערכת כבר קיימת, ואתם תעשו הכל ידנית בעצמכם. אתם תלמדו איפה הנקודות הכואבות באמת, ואיפה הכסף נמצא. אחר-כך תדאגו לצד הטכנולוגי״ .אין ספק שזה נחמד להיעזר בטכנולוגיה כבר מהרגע הראשון אבל אסור להסיט עיניים מהמטרה העיקרית שהיא למצוא את ערך אמיתי.

 

״יש מיזמים טכנולוגיים שמחייבים ידע מעמיק ויכולות גבוהות של מפתחים ומהנדסים. אבל הרבה מהסטארטאפים המצליחים של ימינו הם לא כאלו, ושם, הקלות הבלתי נסבלת של הקמת הפרוטוטייפ - עלולה להיות מלכודת דבש. ״

תגובות

1. יואל | 6 יולי 2014

אנחנו בדיוק בדילמות מסוג זה

בדיוק בימים אלה אנחנו שואלים את עצמנו "תוך כמה זמן אנחנו יכולים להגיע לפרוטוטייפ?" ומתייחסים לזה כאל היעד הבא.
הרבה פעמים אני בדיוק מרגיש שחסר משהו, כדי לוודא שאנחנו באמת עושים את הדבר הנכון. הפרוטוטייפ יכול להגיע מהר, אבל אני כל הזמן צריך להזכיר לעצמי, שהוא לא היעד, אלא הערך שהוא יתן ללקוח.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.