12 יולי 2014 | אלון ז'ירמונסקי
מונדיאל: איך מתמודדים עם קדחת הגולשים?

ערב גמר המונדיאל נחשב לאירוע מולטימדיה חסר תקדים. שעות השידור ארוכות, וכמות הגולשים מאיימת למוטט את אתרי האינטרנט המובילים בעולם. האם הרשתות הגדולות יעמדו בלחץ?

בחודש המונדיאל האחרון עמדו למבחן שוב גבולות היכולת הוירטואליים. כבר כעת, ערב הגמר, ברור שמדובר באירוע המולטימדיה הגדול בהיסטוריה: לפי נתונים שפרסמהFIFA" " בשבוע זה, כ-24 מיליון משתמשים צפו ב-15 מיליון שעות של משחקים וקטעי וידאו באמצעות שירותי המולטימדיה שלה. נתונים אלו ממצבים את המונדיאל הנוכחי  כבעל מספר הצופים המתועד הגדול ביותר,  וכשיא עוצמתי פי שלושה מזה שרשם ברק אובמה בתקופת הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2008 (  8.5 מיליון מבקרים בכל התקופה בלבד).

 

תאגיד השידור הציבורי של בריטניה, הוא ה-BBC, מארח בשנה זו את משחקי גביע העולם בכדורגל מסביב לשעון בטלוויזיה, ברדיו וביתר פלטפורמות הטכנולוגיות שלו. זהו סיקור חסר תקדים, כמעט כפול מ-160 השעות שהוקצה לכך לפני ארבע שנים.  איך הם מתמודדים עם זה?  אנשי DevOps, (שילוב של מהנדס פיתוח ומהנדס מערכות), עורכים מבחנים מחמירים ביותר כדי להבטיח שערוצי ה-BBC יעמדו במה שצפוי לשבור עוד שיא בתנועת גולשים בהיסטוריה של האינטרנט.

אבל, האם זה יהיה מספיק?

 

 

חיקוי תנועת גולשים

ביצוע בדיקות ביצועים, המחקות שיאים של תנועת גולשים,  הוא אחד  המפתחות להבטחת העמידות של אתר אינטרנט תחת העומס. אבל חשוב להימנע מהטעות הנדושה כל כך של בדיקת הרשת המקומית של הארגון (LAN) בלבד.

 

 

צופי המונדיאל השנה פרושים על פני כל היבשות, ובדיקת קיבולת תנועה ברשת התקשורת המקומית בלבד לא מספיקה.  אם האתר המקומי שלך מסוגל  להתמודד עם מיליון כניסות בו-זמנית זה מצוין, אבל כשהכניסות  האלה מגיעות מאזורים אחרים ברחבי העולם, הן מוסיפות עומס על רוחב הפס של האתר, ואז יכולת הביצועים שלו כבר לא ממש בטוחה.

 

חיקוי של תסריט עומס, שבו התנועה נוצרת רק ברשת התקשורת המקומית של הארגון, דומה לאימון  ל- Tour de France  על אופני כושר. אמנם אתה יכולה לעבור את 3,500 הק"מ במהלך 23 ימי אימון, אבל זה לא שקול לחיכוך הנלווה לרכיבה בכביש, עם תנועת רוכבי האופניים מסביב או השפעת גורמי הטבע כגון רוח חום וגשם.

 

 

 

 

אימון כזה רק בוחן את יכולת הביצוע של הגוף שלך בתנאים אידיאליים, בדומה לבחינת ביצועים של אתר אינטרנט מתוך רשת התקשורת המקומית בלבד של הארגון. ברשת התקשורת המקומית אתה לא צריך לחדור מבעד לחומת אש, למחסני זיכרון, מאזן עומסים, ציוד רשת, מודם או נתבים, או להימנע מכל סוג של תוכנות המתנגשות זו בזו או משידור חוזר. אידיאלי? כן. מציאותי? אין סיכוי.

 

 

בדיקות ביצועים מבוססות ענן

בדיקות ביצועים מבוססות ענן מאפשרות לתחנות שידור לחקות כניסה של מיליוני משתמשים ישירות מרשת האינטרנט, כהכנה לקראת אירוע כמו פתיחת המונדיאל ב-12 ביוני. הענן מותאם היטב ליצירת ביקושי שיא, לצורך בדיקת ביצועים של אתר אינטרנט. לא רק שניתן להבטיח עוצמת מחשוב מספיקה, שתהיה זמינה להאצה מ-100,000 למיליון משתמשים וירטואליים ויותר, אלא שניתן לעשות זאת גם על פי דרישה, מרשת השרתים הפרוסה בענן. 

 

 

עם הענן, נעלמים האיחורים בביצוע בדיקות ביצועים בשל נהלים פנימיים של פרישת חומרה ואישורים (?). הכורח להבטיח את מספר השרתים הפנימיים הפנויים לביצוע הבדיקות מצד אחד,  והחשש שמא שרתי סרק מבזבזים משאבים יקרים מצד שני - הם נחלת העבר.  בדיקות ביצועים ניתנות לביצוע מכל מקום באמצעות קשר אינטרנטי ודפדפן, מבלי להסתכן בעלויות תשתית גבוהות.

 

 

אילו תחנות שידור כמו  ESPNה- BBC  ו- ITV, המצפות להתמודד עם תנועת גולשים הולכת וגדלה מהמונדיאל, היו משתמשות רק בתשתית הבדיקות הפיסית שלהן, היה עליהן לרכוש תשתית, שתספיק לתמיכה בקיבולת התנועה האדירה המתוכננת לאירוע הזה. אלא שתשתית זו עלולה להיות מושבתת משימוש ביתר השנה. העניינים מסתבכים יותר אם לוקחים בחשבון, שצופים מצפים לצפות בסיקור טכנולוגי איכותי של המשחקים לא רק בטלוויזיה, אלא גם בטאבלטים ובסמארטפון, כך שסימולציות של תנועת גולשים צריכה לקחת בחשבון ריבוי מכשירים. משאבי הענן גמישים, סתגלניים ומהירים, ולכן מאפשרים להאיץ בקלות את מספר המשתמשים הווירטואליים כלפי מעל או כלפי מטה, על פי הצורך.  זאת בעוד התשלום הוא על השימוש בלבד, הודות למודל התשלום על פי השימוש. יתרונות אלה הופכים את הענן לפתרון יעיל ואפקטיבי לצורך בדיקות ביצועים.

 

 

התמודדות עם עומס גלובאלי

בדיקות ביצועים לאירוע גדול כמו גביע העולם בכדורגל דורש אף להרחיב את הבדיקה לביקושים  גלובאליים ממרבית הארצות בעולם. אחרי הכל, כדורגל הוא אחד מענפי הספורט הנצפים ביותר, עם בסיס אוהדים גדול בהרבה מעבר לברזיל, המארחת השנה את המשחקים.

 

 

טבעו הגלובאלי של הענן עונה היטב על דרישה זו. בדיקת עומסים יכולה בקלות להתבצע בו זמנית באזורים גיאוגרפיים שונים, מאחר שהענן מאפשר למשתמשים ווירטואליים לשכפל את עצמם במגוון מיקומים על מנת לבחון ביצועים בינלאומיים. ספקי ענן ופתרונות של בדיקות יכולים להעריך את המוכנות העולמית של אתר,  מבלי להעמיד לצורך כך מרכז נתונים יקר בכל אזור.

 

 

ואם לא די בכך, מסתבר שהטכנולוגיה "עושה את היומית" פעם נוספת. היכולת לשדר סיקור חי בינלאומי ברחבי האינטרנט מאפשר למספר גדל של אוהדים להתחבר ולהישאר מקושרים. כך יוצרות לעצמן תחנות השידור  בור ללא תחתית של ביקוש לצפייה בשידורים חיים, שבתמורה, מוביל לגידול בהכנסות ממפרסמים. ללא סימולציות ביצועים מבוססות ענן, סביר להניח שתחנות השידור יקבלו "כרטיסים צהובים" של חוסר שביעות רצון מכל עבר.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.