14 יולי 2014 | לי צ'יזיק
איך לבנות קהילת אינטרנט מנצחת?

רוצים שהצרכן באמת יאמין שיש לכם מוצר נהדר? הגיע הזמן להיזכר בטריק הכי ישן בספר: חבר מביא חבר. כי בעידן האינטרנט הפרסומת הישנה מזמן מתה, ואת מקומה תופסת קהילת המשתמשים

נגמרו הימים בהם צרכן נדרש להתאמץ ולהזיע כדי לרכוש מוצר כלשהו. בעולם האינטרנט והרשתות החברתיות, כל איש עסקים ממוצע כבר יודע שכדי למכור הוא חייב לתקשר, להישאר דרוך למשוב מתמיד וחשוב מכל: לשמור על קשר חם וארוך טווח.

 

 

כשהקמנו את הסטארט-אפ שלנו העוסק בתחום הפיננסים, הבנו די מהר שהצלחה עוברת דרך בניית קהילה. אותו מבנה חברתי חזק, שיעזור לנו להאיר את מושגי העולם הכלכלי ולגבש שיח חדש ומשותף. התחלנו לדבר ולחשוב במושגים קיבוציים, כמו "אנחנו" במקום "אתם". לטעמי, כל סטארטאפ יוכל למצוא שימוש בקהילה משלו. היא תסייע לו לבדל את עצמו מהמתחרים לאורך לזמן, ולהבין בצורה אפקטיבית יותר את הצרכים של קהל היעד עד לייצור מוצר טוב. לעתים, כדאי לנהל קהילה פשוט רק על מנת לדעת כיצד "לחנך שוק", ליצור הרגלים וביקושים, להביא בשורה של חדשנות עם מוצר או שירות חדשני, או פשוט ליצור מודעות למוצר או רכיב מסוים.

 

 

גלו את חשיבות חברי הקהילה

חברי הקהילה הם הרבה מעבר לסתם משתמשים חולפים. מדובר בבני אדם שמזדהים עם המוצר או השירות שהצעתם, ומעוניינים לקחת חלק מתהליך השיפור שלו, מתוך מוטיבציה אישית או חברתית. כמנהלי הקהילה, זיהוי חברים פוטנציאליים הינה חובה ואחריות בלעדית, כמו גם הדרישה למנן את התנהגותם של אלו שכבר מרגישים בבית. בעוד שיש כאלו שצריכים קצת עזרה כדי להיכנס לעניינים, אחרים מתפקדים כדמויות קבועות שעשויות לעזור לכם ביעדיםהחשובים של הפצת הבשורה והגדלת מספר הלקוחות.

 

הפכו את הקהילה למקום חי

כבר מימי פיתוח המוצר נעזרנו בקהילת משתמשים סגורה. בין אם הצגנו לה שאלות לגבי נכונות לחשוף מידע או התלבטנו מולה איזה מוצר או שירות לפתח קודם, החברים שמחו לסייע מתוך הבנה ששיפור במוצר יסייע להם ובעתיד גם לאחרים. כך הבנו את החשיבות של יצירת שיחה ברשת: על מנת להבטיח מוצר ויראלי ומהדהד הפכו את חברי הקהילה לשגרירים מטעמכם, וכך המלצתם תיתפס אמינה ואמיתית יותר מכל פרסומת שגרתית.

בנוסף, מצאנו שהפלטפורמה הטובה ביותר לשיחה כזו היא פייסבוק. אחד הגולשים מציף נושא או סוגייה אמיתית, וזוכה למענה ושיתוף גם מחברי הקהילה שלנו. נראה כי התכונה האנושית הבסיסית של רצון לסייע מניעה את הגולשים להביע דעה או לכוון למסלול המתאים בעיניהם לטיפול בבעייה כלשהי. בשיח זה ישנם כמה מרוויחים: הקהילה חשה שהיא מסייעת למישהו וגם מי שאינו משתתף בשיח, נחשף אליו ולומד מהמידע המועלה שם.

 

 

גלו מה עובד ומה לא

פיתוח הקהילה היא תקופה של צמיחה ותהליך של ניסוי וטעייה. יש כמובן דברים שתמיד עובדים יותר, כמו חשיפת תוכן בפני קהל חיצוני במטרה למשוך חברים חדשים. דרך טובה לעשות זאת היא, למשל, באמצעות לייב-סטרימינג לארועים או העלאת סוגיות שונות שעלו בשיח הקהילה ושאינן דיסקרטיות. מימד נוסף לפעילות הקהילה נערך מחוץ לעולם האינטרנטי. אחת לתקופה אנו מקפידים לערוך "פיקסרים", מפגשי קהילה פיזי לחלוטין בהם אנו מציגים תכניות עתידיות, מוצרים חדשים ומשלבים תכנים. אם הקהילה שלכם היא בינלאומית, תוכלו כמובן לערוך אירועים וירטואליים באמצעות מגוון פלטפורמות. זכרו, קבלת פידבק מהקהילה הוא מצב של WIN WIN. אתם מקבלים הערות לשיפור שלא הייתם יכולים לקבל משום מקום אחר - כי בסופו של דבר מי שצודק הוא הלקוח, לא?

 

 

מול זאת, חלק מהמאמצים הרבים שתשקיעו עלולים להתגלות כמיותרים ואפילו מזיקים. מיילים קולקטיביים, למשל, התגלו כבלתי חביבים בקרב הקהל שלנו. למרות שנוח יותר לשלוח עדכון בתפוצה כללית, הפנייה אינה יעילה כמו שהיא אישית או רלוונטית, כזו שנשלחת על ידי מנהל קהילה המוכר למשתמש באופן אישי.  בעבודה מול קהילות חשוב לזכור – חברי הקהילה מעוניינים לתרום, אבל מעוניינים גם לקבל. מדובר במערכת יחסים דו- סטרית, כמו כל מערכת יחסים אחרת, הדורשת טיפוח והשקעה. אם עשיתם זאת נכון, יצרתם קהילה אוהבת ותומכת, שתסייע בשמחה לקדם אתכם ולהמליץ על המוצר שלכם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.