27 יולי 2014 | טל רשף
רילוקיישן לסין? כך תעשו את זה נכון

מעבר מדינה לצרכי עבודה נחשבת לחלומם של יזמים רבים. כשמדובר בסין, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, אין דבר כזה להגיע מספיק מוכנים מראש. איך תעשו זאת? הנה כמה תשובות לשאלות נפוצות בנושא

מעבר מדינה לצרכי עבודה נחשב תמיד לתהליך מורכב, אבל רילוקיישן לסין הוא ללא ספק בחירה מאתגרת במיוחד. עבור המערבי הממוצע, מדובר באנתיזה לכל המוכר. על מנת להצליח, תאלצו בין היתר ללמוד לעשות ביזנס עם אנשים שחושבים אחרת לגמרי, לחיות בסביבה בלתי ידידותית לשפה האנגלית ובעלת הרגלים חדשים ושונים. אותה מורכבות עשויה להוות קרש קפיצה להצלחה גדולה, אך גם מחסום עמוס קשיים שיוביל בסופו לכישלון פיננסי.

 

 

חשוב לדעת מראש שמדובר באתגר כפול, אישי כמו מקצועי ואפילו יותר. הזמן קצוב ואין מקום לשאננות, לכן כדאי להיערך מראש בשני התחומים בכל דרך אפשרית לנסיעה הגדולה. איך תעשו זאת? הנה כמה תשובות לשאלות נפוצות בנושא.

 

 

"במה המגורים בסין שונים מאשר בכל מקום אחר?"

 

גם אם חייתם ועבדתם מעבר לים, תגלו שמעבר לסין הוא מורכב במיוחד. מדובר במדינה בעלת תרבות חריגה במונחים מערביים, ונדרש זמן על מנת להשתלב ולחוש בה כאחד התושבים. התשתית החברתית פחות ערוכה לקליטת זרים, אם כי שיפור ניכר חל בשטח בשנים האחרונות. בנוסף, מרבית מוצרי הצריכה המערביים אליהם רובנו מורגלים אינם בנמצא, ומחוץ לערים הראשיות תתקשו למצוא שילוט והנחיה בשפה באנגלית או להסתמך על חברתם של זרים. כניסה לחברה המקומית היא אמנם אפשרית, אך דורשת היכרות עם השפה, החשיבה והבנת הדינמיקה הבין-אישית.

 

 

"אני עומד לנהל עובדים סיניים. מה צריך לדעת על יחסי עבודה המקובלים?"

 

יחסי עבודה במדינה מתנהלים על פי הקוד התרבותי הסיני, וחיוני להכיר באופן בסיסי את התרבות וכללי ההתנהלות מוקדם ככל האפשר ורצוי לפני המעבר. צורת הניהול מתאפיינת במודל אבהי וסמכותי יותר, ולכך גם העובד הסיני מצפה ממכם. חשוב לדעת כיצד לשמור על כבודו של עובד, ועם זאת ליצור מסגרת ברורה ומעקב אחר תוצרים על מנת שלא לאבד שליטה בנעשה, למנועת זליגת ידע מקצועי ועוד. פשוט מאוד ללמוד זאת, וכדי להבטיח שלא תחטפו "מחלות ילדות" בעת ההגעה - יפה שעה אחת קודם.

 

 

"האם משא ומתן עם אנשי עסקים סיניים נחשב לעסק מסובך?"

 

בהחלט כן. נושא המשא והמתן בסין מפותח מאוד. למעשה, עבורם מדובר  בתורה שלמה ומצופה מאנשי עסקים במדינה שישלטו בה היטב. אין, למשל, כללי ג'נטלמניות דומים לאלו הנהוגים בארצות הברית, אולם יש פתח רב לטווית קשרים ארוכי טווח ולטיפוח יחסים בין אישיים לאורך ההתמקחות. איש עסקים מן החוץ צריך לעבור הכשרה כדי להכיר את הקוד האתי, הקווים האדומים והטקטיקות המקובלות מולן יתמודד, ולהכין להן מענה הולם כדי למקסם את השלל.

 

 

 

 

"כיצד לבחור נכון את אזור המגורים שלי במדינה?"

 

לכל עובד צרכים משלו, ובהקשר לכך בחירת אזור מגורים הולם היא קריטית. סביבת המחייה מספקת מעטפת המאפשרת חיים נעימים ולפיכך תמיכה ויציבות בעבודה החדשה. חשוב לעמוד על כל הפרטים הנחוצים: האם יש לכם ילדים קטנים? אם כן, כדאי לוודא את קרבתם של פארקים וגני שעשועים. היכן יש מוסדות חינוך בינלאומיים? כמה זמן לקוח להגיע למקום העבודה בכל יום? שאלות נכונות יסייעו להגדיר את הדרישות, ויתוו את הבסיס לפעולה נכונה. חשוב לא פחות לברור בקפידה את סוכנות הנדל"ן שתסייע לכם בחיפושים, ולהבטיח שמדובר בחברה אמינה ובעלת המלצות.

 

 

"באיזה סוג של ביטוח רפואי כדאי לבחור?"

 

קיימות חברות בינלאומיות רבות המעניקות כיסוי רפואי לרילוקיישן בסין. העלות הממוצעת של חברה ישראלית יכולה להגיע ל-500 אירו לחודש למשפחה, אך תוכלו למצוא בשוק הסיני הצעות טובות וזולות נוספות. מומלץ שתגדירו לעצמכם מראש מהם צרכי המשפחה ומהם צרכי המס, ורק אז לאסוף כתובות, ולברר ולהשוות.

 

 

"אני, בן זוגי והילדים נוסעים לרילוקיישן בסין. מה עשוית להיות ההשלכות על חיי המשפחה?"

 

מדובר בנקודה רגישה בתהליך הרילוקיישן. החיים האישיים עלולים לעמוד לאורך התהליך במבחן, בעיקר משום שנסיעה בעקבות קריירה של אחד מבני הזוג מובילה למצב לא סימטרי בשגרת הקיום. לרוב אחד הופך עסוק מאוד, בעוד השני פתאום פנוי להפליא ומבלה זמן רב עם הילדים. אחד מסתגל בקלות יתרה בזכות ליווי תומך של מקום העבודה, בעוד האחר צריך להתמודד עם היומיום לבדו. יש לטפח את השיח ביניכם, לתכנן קדימה ולבנות סדר יום שבו הזמן הפנוי של האחד והמסגרת של האחר ישרתו את שניכם יחד, ויהפכו את הזוגיות בסין להזדמנות גדולה במקום לקושי.

 

 

"מהן אפשרויות החינוך לילדים בעיר בייג'ינג?"

 

בייג'ינג? שאנגחאי? דליאן? סין היא מרחב גדול עם אפשרויות חינוך רבות המשתנות מעיר לעיר. מוסדות החינוך הישראליים או היהודיים הינם מעטים, וממוקמים רק במרכזים הגדולים. מוסדות החינוך הבינלאומיים בשפה האנגלית נפוצים יותר בכל מרכז המתאפיין בנוכחות של זרים. לצידם, קיימת אפשרות של גנים ובתי סיניים איכותיים, שיאפשרו לילד שלכם השתלבות והיכרות עם התרבות הסינית מבפנים. אז במה לבחור? הכנה נכונה לקראת רילוקיישן תבהיר למה זקוקים ילדכם, ותציג אפשרויות וסיפורים של אנשים בעלי חוויות משתנות שיקלו עליכם לבחור.

תגובות

1. רובי | 28 יולי 2014

לא לשכוח להתכונן לשינוי קולינרי. הכלב/ה המשפחתי למשל, אין צורך לחפש לו פנסיון. תוכל לקחת אותו איתך בקופסאות שימורים.

וגם ללמוד לירוק סתם באמצע הרחוב, גם אם אתה בן ארבעים פלוס. ובאופן כללי להתכונן לאווירה חופשיה מכבלי המוסר האנושי (וסליחה שאני לא מכליל בין בני האנוש את הסינים).. תתכונן שירמו אותך, יתקעו לך סכינים בגב (העסקי זה בטוח) ובאופן כללי, עדיף אולי.. שלא תיסע.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.