28 יולי 2014 | אורן גלנץ
פרלינסר, כך תימנע משגיאות עבודה נפוצות

נדמה שתופעת העובדים העצמאיים לא מתכוונת להיעלם בקרוב. בשוק הולך וגדל עלייך לשמור על מקצועיות ולמצוא דרך בה לבלוט מעל כולם, וכך להבטיח לעצמכם עצמאות ויציבות

אגדה עתיקה מספרת על  הלך שעבר ביער, ופגש בחוטב עצים מיוזע שעמל כל היום כדי לנסר את אחד העצים.

"מדוע אתה מתאמץ כל כך?", שאל אותו ההלך,
"אני צריך לסיים לנסר את העץ היום", ענה החוטב.
ההלך התפלא:"אבל המסור שלך לא חד. אתה סתם שורף זמן ןמתאמץ".
"אני יודע", נאנח החוטב, "אבל אין לי זמן לשייף את המסור. אני צריך לסיים לנסר את העץ היום".

משל זה מיטיב לתאר את המלכוד האבסורדי שבעלי עסקים קטנים ופרילנסרים נוטים להיקלע לתוכו. רובם סובלים במהרה ממחנק כלכלי ומעיסוק אובססיבי בהשגת השלל היומי. אלא שממש כמו חוטב העצים שלנו, דרך זו דווקא מקשה עליהם למצוא פרנסה ארוכת-טווח. 

 

מלכודת הדבש של העצמאי

בישראל וברחבי העולם נמצא כיום יותר  פונים לעבודות בסגנון פרילנס ולהקמת עסקים קטנים. המשבר הכלכלי העולמי המתגלגל, התערערות הביטחון התעסוקתי, אפלייה על רקע גיל, וחלום היזמות שמאפיין את אנשי מעמד הביניים, כל אלו יוצרים גידול משמעותי בכמות הפרילנסרים והעסקים הקטנים שמתפתחים בשוק. מספר הפרילנסרים בארה"ב עלה בעשור האחרון מ-10 מיליון ל-43מיליון, ובישראל הינו עומד על 380,000 איש בממוצע.

 

 

אז  אם אתה פרילנס או יזם המקים עסק קטן, מה עליך לעשות כדי לפלס את דרכך בהצלחה? 

ראשית, בדוק אם השוק מעוניין בשירות שאתה מציע. ארגונים מעדיפים להשאיר את הניהול ואת ההובלה העסקית בפנים. הם לא ייקחו פרילנס כמנהל הפיתוח העסקי, מנהל צוות פיתוח, מנהל מוצר או מנהל שיווק. פרילנס הוא, בדרך כלל, בעל מקצוע יצרני: מפתח תכנה,  מעצב גרפי, מקדם אתרים וכו'.

 

 

 

 

 

 

אם אתה בעל מקצוע ניהולי עליך לעבור תהליך של זיהוי והתמקדות בצורך קיים בשוק שמומחיותך יכולה לפתור  ולהקים עסק עצמאי שבו תציע את הפתרון(ראה המאמר בנושא נדידת קריירה). - בדיוק כמו שחברה עושה. הנכסים שצברת לאורך הזמן בתפקידים קודמים יאפשרו לך לגבש את הפתרון לבעיה.

 

 

כצעד שיווקי ראשון היפרד מקורות החיים לטובת אתר בו אתה מציג את המוצר שלך, הוא אתה. התחל למכור את עצמך כעסק הפותר בעיה ללקוח. אחרת תעבור אוטומטית לתהליך הבחינה של מחלקת משאבי האנוש בארגון, ובמקרה הטוב, תהפוך ל"שכיר" לתקופות קצרות של 3-4 חודשים. זה מתיש, ולא עושה עמך צדק.

 

כפרילנס אתה צריך לפעול כמו עסק מהרגע הראשון, ולעולם לא להפסיק לחפש לקוחות. אחת הטעויות הנפוצות של פרלינסרים מתחילים היא התמסרות טוטאלית ללקוח, ואז, כשהפרויקט מסתיים, ברוח טובה ובהערכה, הם מוצאים את עצמם בלי עבודה. כפרילנס אתה חייב להסתגל לעבודה עם מספר לקוחות במקביל, ולהמשיך לשווק ולמכור את עצמך בו זמנית. .

 

 

כמו כל עסק בשוק תחרותי, גם אתה חייב להקצות זמן להתעדכנות בחידושים בתחום ההתמחות שלך. אחרת, לאורך זמן, תמצא את עצמך לא רלוונטי לשוק.  בכדי לצבור ניסיון בתחומים חדשים, אפשר לקחת בהתחלה פרויקטים במחירים נמוכים.

 

 

והדבר, אולי הכי חשוב: הקפד על המיקוד העסקי והבידול שלך. רק כך תוכל לשמור על מצוינות אל מול המתחרים. אם תעשה הכל לכולם, תגלוש במהירות לממוצע שבשוק, ותאבד את הבולטות שלך. אחד הפרילנסרים בקהילה שלנו החליט להתמחות בפיתוח לאייפון ולאייפד. הוא הקדיש לזה הרבה אנרגיה,  ויתר על פרויקטים בהתמחות הקודמת. אחרי מספר חודשים, וכמה פרויקטים שלקחו לו יותר זמן ממה שתכנן, אך כך יצר התמחות והוא במוצף עבודות כבר שלוש שנים וחצי. אם תעבוד נכון ותבנה לעצמך עסק, תוכל ליהנות מהגמישות בשעות העבודה, מהסקרנות ומהיכולת לעבור מנושא לנושא, במקום לעסוק כל הזמן בנושא אחד, ובכלל מהשליטה בחיים שלך.

 

 

רוב האנשים אמנם בוחרים בקריירה העצמאית בלית ברירה, אבל כפי שנראה אין זו מגמה שתיעלם בקרוב ואף להיפך. מכיוון שמקומות העבודה לא מסוגלים לספק  את הביטחון התעסוקתי שהורגלנו אליו,  אזי פרילנס שינהל את נכון את עסקיו, ישיג לעצמו יותר עצמאות ויציבות מאשר כשכיר, שבבוא העת יעזוב את החברה בגל פיטורים כזה או אחר.  

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.