29 יולי 2014 | אורן כוכבי
עובדים בסטארט-אפ ומרכלים באפליקציית secret? כדאי שתתאפקו

קהילת הסטארט-אפ הישראלית כבר גילתה מזמן את החצר האחורית של הפייסבוק. מתים להצטרף לרכילות על משקיעים, או לנדב פרטים עסיסייים על יזם מפורסם? אורן כוכבי ממליץ שתתאפקו

זו כבר מזמן הפכה לשיחת הסמול-טוק הנפוצה בבתי הקפה האהובים על יזמים, בתל אביב ובכלל. ראית מה כתבו על האנג'ל הזה בסיקרט? אתה יודע מי החברה שעומדת להודיע על גיוס של עשרה מיליון דולר? האפליקציה בעלת האופי הרכילותי, שתפסה לה מקום של כבוד בדפי הבית של קהילות הגיקים והיזמים בעולם, עשתה עלייה מוצלחת לישראל וכבשה את מועדון החברים של תעשיית ההון סיכון. בשבועות האחרונים נראה שאין מקום נכון יותר לשאת בו את כוכבי התעשייה על כפיים, או לחלופין לתלות אותם בכיכר העיר.

 

 

לצד הסיפוק ההתמכרותי שהיא מאפשרת לכל מי שמאס כבר בפייסבוק ובטוויטר, פותחת סיקרט גם חלון מסוכן להעברת מידע שגוי ולא אמין, שעשוי להסב נזק אמיתי למושאי הפוסטים. נראה שכל אותם פרצופים מוכרים ומחויכים שחולפים האחד על פני השני בכנסים מרשים לעצמם לפרוק כל עול כשזה מגיע לפרסום מידע אנונימי שאיש לא צריך לקחת עליו את האחריות. בעוד השאלה המשפטית בנוגע למניעת הפצת דיבה ופיצוי גורמים שנפגעו נותרת פתוחה, איש לא צריך לתת את הדין והזירה נשארת חשופה ולעתים אף פוגענית. לצד המלצות לגיטימיות על מתכנתים מוכשרים ואפליקציות חדשות שעלו לאוויר, ניתן למצוא שם גם טקסטים בעלי אופי מיני בוטה והתייחסויות מזלזלות אחרות.

 

 

 

 

אין ספק שלאפליקציה יש גם יתרונות עבור קהילת הסטארט-אפיסטים הישראלית, ולו בכך שהיא מאפשרת להם לראשונה לקיים דו שיח פתוח (כן, יש גם דיונים כאלה) אודות דמויות משמעותיות בקהילה ויכולתן לסייע להם לקדם את המיזם שלהם. כך למשל, משקיעים שידועים ביחס נעים וסבלני ליזמים, או כאלה שמספקים ליווי צמוד ויעיל, זוכים לתשבוחות וסביר שבעקבות זאת יזכו גם לפניות מיותר יזמים. מנגד, כאשר מועלית שאלה אודות אנג'ל מסויים והאם הוא משקיע בחברות או רק "מבזבז את הזמן", הרי שיש לקחת את התשובות בעירבון מוגבל. 

 

 

תשובה שלילית של שניים-שלושה יזמים עשויה ליצור את הרושם שמדובר במשקיע לא פעיל, בעוד המציאות מלמדת שמנהלי קרנות ואנג'לים נפגשים לעתים עם עשרות ואף מאות יזמים, מתוכם הם בוחרים להשקיע רק בחלק קטן. כמובן שאין להסיק מכך שמדובר באנשים לא רציניים או כאלה שנהנים להתעמר ביזמים בתחילת דרכם. כמו כן כדאי לקחת בחשבון שאמינות הדברים שנכתבים מוטלת בספק גדול. פעמים רבות אנשים נוטים להחמיא לעצמם או להשמיץ אחרים, ללא כל קשר למציאות.

 

 

 

בעיה נוספת, היא הדלפות מתוך ארגונים אודות עסקות מכירה, אקזיטים, גיוסים וכדומה אשר עלולים להסב נזק בל ישוער לצדדים המעורבים. כידוע, סגולותיה של האפליקציה לא נעלמו גם מעיני התקשורת ואין ספק שכתבים ועורכים עוברים על הפיד בה במקביל לקריאה המסורתית בטק-קראנץ'. לא פעם ראינו כיצד מידע שדלף מוקדם מדי לכלי התקשורת הביא לביטול עסקה גדולה בדקה התשעים או פגע בגיוס גדול שהינו חיוני להתקדמותה של חברה זו או אחרת. היכולת להדליף מידע ולהפר הסכמי סודיות מבלי לתת על כך את הדין הפכה את סיקרט, ממש כמו את מעבירי ההודעות האובססיסביים בווטס-אפ, לכלי מסוכן בידיהם של מתחרים או סתם צרי עין שמבקשים להזיק.

 

 

 

 

נקודת אור אחת שניתן לציין הוא הקשר הסימביוטי שמתקיים באפליקציה בין חברי קהילת ההון סיכון הישראלית לבין עמיתיהם בארה"ב ובאירופה. החשש שקרנות זרות ומשקיעים מחו"ל ידירו את רגליהם בחודשים הקרובים מהשוק המקומי בשל המבצע בעזה ואי היציבות הגיאו-פוליטית פינה את מקומו לקריאות הזדהות עם ישראל. זאת בעיקר הודות למשתמשים הישראלים, שהפכו מבלי להתכוון לשגרירים של הצד הישראלי בהסברה אודות הסכסוך. תמונות של יזמים וילדיהם בחדרי מדרגות באישון לילה, קריאות לסיומו של המצב, השתתפות בצער המשפחות משני הצדדים על אובדנן ועוד- כל אלה מסייעים להראות לחברינו מסביב לגלובוס צד אחר של ישראל, שספק אם היו נחשפים אליו בתקשורת הבינלאומית. 

 

 

רבים מחברי הקהילה היזמית הם גם בוגרי יחידות טכנולוגיות או קרביות בצה"ל והעובדה שהם חולקים בסיקרט את חוויותיהם מציגה את הצבא הישראלי באור אנושי ומוסרי מזה שמנסים לצייר אויבינו. מעניין לראות שדווקא אזרחים ישראלים מציגים דעות מתונות יותר בפוסטים שלהם, בעוד יזמים ומשקיעים יהודים, בעיקר מארה"ב, יוצאים בקריאות פרו-ישראליות שלא היו מביישות את גדולי הציונים.

 

 

 

אז רגע לפני שאתם עוברים על הפיד שלכם בסיקרט, כדאי שתזכרו שככל הנראה לא מדובר בפייסבוק הבאה אלא בטרנד חביב שיחלוף מעצמו בעוד זמן לא רב. כמו כן, קחו בחשבון שמי שכותב באופן אנונימי, גם לא לוקח אחריות על המידע שהוא חולק. רוצים להביע דעה או ללמוד על העיצוב של חממה טכנולוגית זו או אחרת? שיהיה לכם בכיף. צריכים לפרוק סוד על גיוס גדול בסטארט-אפ שבו אתם עובדים? עדיף שתתאפקו.



 

תגובות

1. אהבתי | 3 אוגוסט 2014

טור מעולה


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.