11 אוגוסט 2014 | קובי ששון
החזות היא הכל: טעויות נפוצות בתכנון ארכיטקטורת מידע

גם אם האתר שלך מלא בתוכן טוב, דרך הצגת המידע והתוכן בממשק תקבע את מידת הפופולריות שלו. אין דרך אחת לעשות את זה נכון, אבל הנה כמה שבהחלט כדאי להימנע מהן

מהי ארכיטקטורת מידע?

 

ארכיטקטורת המידע (ובאנגלית: IA - information architecture) היא "אמנות" המאפשרת לנו לתכנן איך נציג מידע ותוכן בצורה המאפשרת לנו שימוש יעיל בממשקים דיגיטליים. עד לא מזמן היינו משתמשים בארכיטקטורת מידע בעיקר לצורך אפיון חוויית משתמש למערכות מידע מורכבות, מדריכים אינטרנטיים, ומאגרי מידע ברשת. לאחרונה השימוש בשיטה התפשט גם לאפיון אתרי אינטרנט מכל סוג.

 

 

למעשה, מדובר במרכיב חשוב בהצלחת אתרים אלו. אם לא נתמקד בהיררכית התוכן, ותכנון פריסת המידע, כנראה שנעשה הרבה טעויות בדרך, כאלו שיערערו את יציבות האתר ויפחיתו את השימושיות שלו. לכן, אם אתם מאפייני חוויית משתמש, מעצבי אתרים, אנשי פיתוח, מנהלי פרויקטים, מנהלי תוכן באתרים, או אף יזמים בתחילת דרכם, המאמר הזה נועד לכם.

 

 

כולנו מעוניינים שהממשק שלנו יהיה ידידותי ושימושי. מדריך זה ילמד אתכם כיצד לעשות זאת, תוך הצגתן של טעויות אפשריות בארכיטקטורת מידע שיכולות להפוך את הממשק שלנו לפחות שמיש.

 

 

1. הבנה לא נכונה של קהל היעד

 

אחד מגורמי המפתח בכל תחום שנבחר הוא ניתוח נכון של קהל היעד שלנו. הנושא עולה גם בהקשר של תכנון ארכיטקטורת המידע (ובמקרה זה חשיבותו אף עולה), זאת מכיוון שכשל באי הכרה או הבנה של קהל היעד הפוטנציאלי לממשק יכולה למנוע מאיתנו ליצור פתרונות שימושיים עבורו. לאחר שאבחנו בצורה נכונה את קהל היעד הפוטנציאלי שלנו, עסק הכרחי וחשוב ליצירת ארכיטקטורת מידע יעילה, נוכל להבין את המשתמשים השונים בממשק בצורות שונות. למשל, אם קהל היעד שלנו מורכב מאנשים מבוגרים יותר ובעלי רקע טכנולוגי בינוני ומטה, נרצה לסייע להם בתהליכים המרכזיים אשר מתבצעים בממשק ומכאן להנגיש עבורם את התהליך.

 

 

אז איך עושים זאת ? תלוי בצרכי הממשק

 

במקרה של ממשק קיים: עלינו לבצע מבדקי שמישות כמו עריכת שאלונים וסקרים, שימוש בכלים אנליטיים ואיסוף סטטיסטיקות או מעקב אחר תנועות עכבר ותנועות עין. באמצעות ניתוח המידע, אנו נקבל תובנות שונות לגבי קהל היעד שלנו. על בסיס המידע שיתקבל, נוכל ליצור אסטרטגיה שתציע למשתמשים שלנו חוויה טובה יותר.

 

בתכנון ממשק חדש: עלינו לחקור את קהל היעד שלנו מראש, ולהשתמש בתובנות שלנו לתכנון נכון של הממשק.
 

זכרו, הבנה נכונה של קהל היעד על ידי בדיקות משתמשים, היא זו שתסייע לנו להתאים בצורה האופטימאלית ביותר את הממשק למשתמש. התמונה הבאה מציגה באופן טוב תרשים מידע מפורט לאפיון קהל היעד.

 

 

 

 

2. חוסר עקביות בניווט ובשפת הממשק

 

כאשר המשתמש הממוצע גולש באתר או משתמש באפליקציה מסוימת, הוא אוהב להרגיש בשליטה. היכולת לדעת היכן ממוקם, לאן באפשרותו לנווט וכיצד הוא מוצא במהירות את המידע מקנה לו תחושה של שליטה וביטחון. לכן, במידה ונדאג ליצור שפה ברורה ועקבית ולהגדיר מונחים אחידים למערכת, נוכל למנוע ממנו תחושת בלבול.

 

כולנו מכירים את התסכול הכרוך באתר שמפוצץ את המסך שלנו בחלונות קופצים בלתי-סגירים, או באתר המספק לנו סוגים שונים של תפריטי ניווט. תכונות שליליות אלו מספקות למשתמש תחושות של בלבול ותסכול, אם כי זהו בדיוק האפקט שאיננו מעוניינים ליצור אצלו.

 

 

אז איך יוצרים שפה ברורה ועקבית בממשק ?

 

- נוודא כי הניווט והתפריטים באתר אחידים וזמינים בכל הדפים. חשוב לדאוג לכך שניתן יהיה לנווט לכל נקודה מכל נקודה בממשק, ולא להעלים תוכן במידע פנימי ללא ניווט ישיר אליו.

 

- נוודא כי כלל הכותרות, הטקסטים, והקישורים בממשק מתאפיינים בשפה גרפית אחידה, צבע, גודל פונט, ומרווחים דומים.

 

- נוודא שלכל האלמנטים שחוזרים על עצמם משמרים סטייל אחיד לכל אורך האתר ובכל הדפים.

 

- נוסיף אלמנט של מיקום המשתמש באתר, כגון:breadcrumbs , סרגל גלילה אנכי והבלטת המיקום הרלוונטי בתפריט, כדי לסייע לתחושת ההתמצאות.

 

 

לסיכום: הדרך הטובה ביותר לדאוג לשליטה פשוטה של המשתמשים בממשק, היא על ידי קביעת יסודות ניווט אחידים והגדרת יכולת התמצאות על ידי המשתמש, בדגש על דפוסי ניווט מקובלים. לפניכם דוגמא לאתר המבצע שימוש בנוויגציה נכונה, שומר על אחידות הדפים, הדגשת המיקום של המשתמש באתר וניווט נגיש מכל נקודה לכל נקודה.

 

 

 

 

3. שימוש לא נכון בתוכן

 

במבט ראשון, נושא התוכן הוא לא הדבר הראשון שמאפיין חוויית משתמש. אולם החשיבות שלו בהקשר של ארכיטקטורת המידע גדולה: סוג התוכן שאנו מפרסמים חשוב מאוד למשתמש, ותורם לצורה שבה הוא רואה את הממשק שלנו. אם נפרסם באתר מושגים וביטויים "פנימיים", כנראה שהוא לא יבין זאת. לכן חשוב לזכור לשמור על טקסט קצר ופשוט, ולהגדיל ראש: גם כשחושבים שהשגנו את הפשטות הנדרשת, יש לוודא זאת מול נבדקים.

 

 

אחת מהדרכים האפקטיביות לשיפור ארכיטקטורת המידע בממשק תהיה התאמת רמת התוכן שלו לקהל היעד שלנו. אתר המסקר נושאים חדשניים יעלה תוכן בשפה טכנית גבוהה, בהשוואה לאתרים המציגים מאמרים בנושאי רפואה אלטרנטיבית או בישול.

 

 

 

4. השמטת אופציית החיפוש

 

מחקר ארוך שערך ג'ייקוב נילסן, מומחה עולמי בתחומי חוויית המשתמש, מצא כי לפחות 50% מכלל המשתמשים הם "search-dominant", עוד 20% נחשבים

""link-dominant, והיתר מתאפיינים בסוגי התנהגויות שונים. מה ההבדל בין סוגי המשתמשים הללו ?

 

 

""search-dominant: המשתמש תר אחר תיבת החיפוש באתר מהרגע הראשון. הוא אינו מעוניין בתכנים סביב אלא מונחה מטרה אחת, והיא מציאת התוכן שהוא מחפש במהירות האפשרית.

"link-dominant": משתמש הפוך בהתנהגותו. מהרגע הראשון תר אחר מבוקשו דרך מעבר על דף הבית ודפים אחרים, ורק לאחר שהתייאש מלמצוא את מבוקשו יעבור לחפש את המידע דרך תיבת החיפוש.

שאר המשתמשים: יכולים לבחור בהתנהגות הראשונה או השנייה; לא מתוך הרגל, אלא כתוצאה מהדרך המתסתמנת כאפקטיבית באותו הרגע למציאת המידע. למשתמשים אלו אין התנהגות קבועה.


 

 

תיבת החיפוש היא אלמנט חשוב בעולם חוויית המשתמש. איך נשלב אותה נכון?
 

- נוודא שתיבת החיפוש מופיעה בכל עמודי האתר.

- נאפשר חיפוש גלובלי בכל חלקי האתר, אופציה העדיפה על המשתמשים מיכולת חיפוש לפי נושא מסוים.

- נבטיח כי שאילתות בוליאניות תמיד יובילו ישירות אל עמוד חיפוש מתקדם.

 

לפניכם דוגמא לאתר המקפיד על אופציות חיפוש נוחות וקלות.

 

 

 

5. שימוש נכון באלמנטים עיצובים

 

מחקרים מוכיחים כי ב-87% מן המקרים, הממשקים שזכו לארכיטקטורת מידע גבוהה העדיפו להימנע משימוש באובייקטים ואלמנטים זזים. אמנם כשמוסיפים לעיצוב באנר המשלב תמונות מתחלפות, אנו נהנים מהיכולת לשלב מספר מסרים, שירותים ומוצרים שונים באותו הדף. עם זאת, השימוש באלמנט לרוב אינו משמש את מטרת האתר ואת המשתמשים. באותם מחקרים אך נמצא כי באנר בעל תמונות המתחלפות עם מסרים שונים גרם לגולש לאבד את האוריינטציה באתר ולתחושת בלבול עקב ריבוי האפשרויות. מצב זה הוכח גם כגורם הראשי להורדת יחסי המרה באתרי אינטרנט מסוגים שונים, והביא למסקנה כי לעיתים לתוכן חשוב להיות נסתר מהעין.

 

 

חייבים לשלב באנר או אלמנטים מתחלפים? נפעל למזעור הנזק :

 

- נבנה את הבאנר כך שהתמונות יתחלפו רק בלחיצת כפתור, ולא באופן אוטומטי.

- לא נשלב יותר משתיים עד שלוש תמונות מתחלפות, במטרה למנוע ריבוי אפשרויות בחירה.

- אם בכל זאת בחרנו בהחלפה אוטומטית, נאריך ככל הניתן את זמן מעבר התמונות. מקטע זמן באורך 8-9 שניות בין תמונה לתמונה הוא המומלץ, וגם אז ניתן למשתמש לשלוט בזה.

- נאפשר ניווט ברור לבאנר, כך שהמשתמש יוכל "לדפדף" בין האופציות ולחזור חזרה על דבר שראה ולא יצטרך לחכות להופעתו בשנית.

- מומלץ להוסיף כפתור "הפעל" ו"השהה", על מנת לאפשר לגולש להפסיק ולהפעיל מחדש את תחלופת התמונות בבאנר לפי רצונו.

 

 

6. אי-תגובה לפעולות המשתמש

 

בשנים האחרונות על רקע עליית הדור השני של אתרי האינטרנט (web 2.0), הממשקים שלנו הפכו  למערכות דו-צדדיות. כאלו המאפשרות למשתמש להפעיל אלמנטים שונים כמו פרסום סטטוס, שליחת טופס בקשה וסיום רכישה של מוצר, ובהמשך ישיר לכך לקבל תגובה מהממשק. בשל כך עלינו להבטיח שהממשק שלנו אכן מגיב בצורה נכונה לפעולות המשתמש.

 

לדוגמא: משתמש מעוניין ליצור עימנו קשר דרך טופס בקשה באתר. בסיום הפעולה עלינו לתת פידבק, בדמות הודעה המאשרת את שליחת הטופס ("ההודעה נשלחה. אנו נחזור אליך בהקדם האפשרי"). מצב שכיח נוסף מתרחש באתרי מכירות. ברגע שהמשתמש מוסיף מוצר לעגלת-הקניות, נוודא שהוא יודע על הוספת המוצר התווסף לעגלת-הקניות, מה כמות המוצרים הנמצאים בסל והעלות הכוללת סך של עגלתו באותו רגע. המהדרין יוסיפו הודעות פוש, מהסוג שימשכו את הגולש לרכוש מוצרים נוספים ("אם תגיע לסכום מסוים, תזכה להטבה בדמות הנחה גורפת, משלוח חינם, החזר בקנייה הבאה").

 

 

אז איך נוודא את תקינות הממשק בתגובה לפעילות המשתמש?

 

הדרך הטובה ביותר הוא לבצע בדיקות משתמשים על האתר. אחת הדרכים הטובות כרוכה בבניית שאלון המצריך את המשתמש לביצוע פעולות מסוימות. ברגע שהמשתמש יהיה בפעולה נוכל להתבונן בו, ואף לשאול אותו שאלות כגון: האם קיבלת אינדיקציה לפעולה שביצעת בממשק? האם ציפית לתגובה מהממשק בעת ביצוע הפעולה? בהתאם לתוצאות המבדק, נוכל לדעת אם יש צורך לשנות משהו. אם כן, כדאי לבצע עבור כל ממשק בדיקות פונקציונליות. תהליך זה יאפשר קבלת מדד איכותי לעמידותו ועמידתו במטרות שהוצבו לו.

 

 

סיכום

 

חשוב לזכור כי ארכיטקטורת המידע (IA) היא הטכניקה הטובה ביותר על מנת לאפשר לנו לבנות ולהציג את המידע בצורה שתאפשר למשתמש לפעול ביעילות ולהתמצא בקלות בממשק. בלי הכרה בחשיבות ארכיטקטורת המידע, סביר להניח שתכנון האתר יגרור טעויות שיתגלגלו כמו כדור שלג, ואלו יערערו את יציבות הממשק ויפחיתו את השימושיות שלו. כל ממשק המתחרה על תשומת לב וזמנם של המשתמשים, לא יכול לעורר מהפך חיובי ביום אחד, אולם על ידי ניטור ושיפור קבוע של הגורמים בממשק נבטיח כי הנוכחות המקוונת שלנו תתבלט בקרב קהל היעד ותספק לו חוויה מתגמלת.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.