18 אוגוסט 2014 | עופר פלין
דרכים יצירתיות למינוף עסקי בזמן משבר

התקופה האחרונה יצרה קשיים רבים בקרה עמותות ועסקים חברתיים. עופר פלין מאמין שבכל איום מסתתרת גם הזדמנות, ומציע דרכים לצאת גדולים מכל משבר

השבועות האחרונים יצרו עבור עמותות ועסקים חברתיים רבים מצב של אי-ודאות, בקשת רחבה של הקשרים: כלכליים, תכנוניים, הפניית הפעילות והתאמתה לצרכי השטח, פעילות חינמית לעומת פעילות בתשלום, התחייבויות קודמות כגון שכר, ושיבושים קשים בתזרים המזומנים. לצד כל אלו יש כמובן גם את הדאגה לפעילות החברתית וקידום מטרות הארגון. בשורות הבאות אנסה להעלות מספר פתרונות יצירתיים מתוך מטרה להמחיש שבכל איום מסתתרת לה לפחות הזדמנות אחת.

 

 

הפכו חיסרון ליתרון

 

 

המצב במשק מתחיל לחזור אט אט לפעילות עסקית וכעת יהיו הרבה גופים, לקוחות פוטנציאליים וארגונים שיזדקקו לשירותים מגוונים בסיטואציה הזו, עבור עמותות ועסקים חברתיים שמטרתם קידום ושיקום אוכלוסיות בסיכון, זו בהחלט יכולה להיות הזדמנות לאתר את התחומים שבהם "החיסרון" של המוטבים הופך ליתרון מובהק ולפנות לגופים שפועלים בתחום. לדוגמא: עסקים שמפעילים פס ייצור הכולל הרכבה מדוייקת כמו שעוני מים או חשמל, יזדקקו עכשיו לעזרה בהרכבת ההזמנות ואריזתן. עבור עסקים חברתיים ועמותות שמעסיקים אנשים עם מוגבלויות פיזיות או נפשיות זו הזדמנות מצוינת לשתף פעולה כך נוצר מצב ייחודי בו עבור המוטבים זו הזדמנות לעשייה משמעותית ותחושת מסוגלות וסיפוק ובאותה נשימה הם חלק משמעותי ממערך הסיוע.

 

 

צרו פעילות שיווקית ממוקדת

 

עם החזרה לשגרה תחזור גם השגרה השיווקית והמגזר העסקי והחברתי יתחיל לשווק בבת אחת כך שעלול להיווצר עומס פרסומי בכלי השיווק המסורתיים כמו הרשתות החברתיות, מדיה וכו, לכן זו שעתם היפה של אחראי השיווק בעמותות ועסקים חברתיים, להם חשוב לא לעשות את מה שכולם עושים. על מנת לייעל את תהליך השיווק זה הזמן להגדיר בצורה מדויקת מי הם קהלי היעד הנכונים, לזהות כיצד ניתן להגיע אליהם ומה הוא כלי השיווק הנכון ביותר לעשות זאת ולבנות מסר ברור שיציג ללקוח הפוטנציאלי את התועלת ברכישת שירות או מוצר.   הטיפ שלנו: במקום לרוץ כמו כולם לפייסבוק או למודעה בעיתון נסו לזהות את ערוצי השוק שדרכם תוכלו להגיע בחשיפה רחבה ואמינה לקהלי היעד שלכם, לדוגמא אם העסק החברתי שלכם מעניק שירותי הסעדה  באיזור הדרום ואתם רוצים לשווק לחברות עסקיות, במקום לשווק להן בצורה פרטנית תפנו לפורום משאבי אנוש דרום, או לעמותת שקמה בשור המאגדים את כל העסקים הגדולים באזור הדרום.

 

 

גלו סולידריות

 

בתקופות של משבר נוצרת תחושת סולידריות והירתמות בקרב האוכלוסייה. זו הזדמנות מצוינת להגדיל את מאגר המתנדבים, להיעזר בהם בצורה מושכלת ולייצר עבורם פעילות משמעותית שתקדם את הארגון ובאותה נשימה תעניק תחושת מחויבות והצלחה למתנדבים עצמם.

 

 

 

שתפו פעולה

 

כבר דיברתי על הביחד ועכשיו את אותה תפיסה צריך להפנות גם לתחום בו העמותות והעסקים החברתיים פועלים. במקום להתייחס לאחרים כמתחרים זו הזדמנות לחשוב מחוץ לקופסא ודווקא לשלב ידיים עם הגופים האחרים שחולקים את אותה המטרה החברתית. במקום לפצל משאבים וכוחות ניתן לחבור יחד ולהשיג הרבה יותר. תחשבו על יריד משותף, קמפיין להעלאת המודעות, שילוב מוצרים ואפילו מכירה של שירותים משלימים. זה יחסוך בהוצאות, יגדיל את המשאבים ויעלה את סיכויי ההצלחה.

 

 

הרחיבו את מעגל בעלי העניין

 

כשאנו מדברים על חשיבה עסקית יצירתית אחד הדברים שאנו מאמינים בו זה גיוס ושילוב בעלי עניין. בדרך כלל המושג בעל עניין מעלה קונוטציה כלכלית בלבד כמו תורם או פילנתרופ, אבל בעלי העניין יכולים להיות אלו שמטרת הפעילות שלכם חשובה גם להם וכעת בעזרת העמותה או העסק החברתי שלכם זו יכולה להיות הדרך שלו להגשמה. שותפות עם בעל עניין יכולה לבוא לידי ביטוי בכסף או שווה ערך כסף  וזו שותפות מוצלחת לשני הצדדים. נסו למפות את בעלי העניין בתחום הפעילות שלכם בין אם אלו עסקים, גופים ציבוריים, דמויות בכירות ועוד והציגו להם כיצד אתם חולקים את אותה המטרה וכיצד ניתן לשלב ידיים. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.