10 אוגוסט 2013 | מערכת StartIsrael
נוודות מודרנית: לעבוד בסטארט-אפ ולהמשיך לטייל בעולם

יש מי שמצאו את האפשרות ליהנות מכל העולמות: לטייל ולעבוד בסטארט-אפ גם יחד

 

זה נשמע כמו אורח-חיים חלומי: לטייל בעולם במשך שנים בעודכם ממשיכים לעבוד, לתחזק את הקריירה ואולי אף לפתוח סטארט-אפ חדש. דרישות הסף לאורח החיים הזה אינן כוללות חשבון בנק מנופח או אקזיט שמן בעברכם. האם זה אפשרי? בשנים האחרונות מצטרפים לאורח החיים ההרפתקני הזה משתתפים פעילים רבים ברחבי העולם. הם מכנים את עצמם "נוודים דיגיטליים" (digital nomads) והם לא מפסיקים לטייל בעולם. מה שמזיז אותם ממקום למקום אינו הידלדלות חשבון הבנק, אלא סוף אשרת השהייה במדינה. כשזו פגה – הם ממשיכים לטייל במקום אחר.


ההזדמנות להיות נוודים דיגיטליים נשענת על האפשרויות הנרחבות שהאינטרנט מציע היום: האפשרות להשתכר דרך אתרים שמציעים עבודות מכל מקום לכל מקום צומחות ולצדן גם האפשרות לא להתקבע למקום אחד. אתרי פרילנסרים, כדוגמת elance או oDesk, צוברים תאוצה ומאפשרים למעסיקים לקחת עובדים במגוון מחירים לעבודות מקצועיות לטווח קצר. מצדם של העובדים, מי שמצליח להתבלט ולצבור לעצמו מוניטין טוב, יכול לזכות בתעסוקה קבועה עם הכנסה טובה ויציבה בצדה.


עבודת הפרילנס מנתקת את הקשר ההכרחי עם המיקום הפיזי של העובד לזה של המעסיק. הצמיחה באתרי הפרילנס תמכה בעלייה של אורח חיים הנשען בדיוק על הנתק הזה: הנוודים הדיגיטליים. הם עובדים בעבודות דרך האינטרנט, בעבודות פרילנס או בעסקים שהקימו בעצמם, ובשאר הזמן הם מטיילים בעולם.


אלי דוד, "נווד דיגיטלי", ומקים קבוצת ה-meetup המקומית של נוודים דיגיטליים, מקיים בשנים האחרונות את אורח החיים הנוודי. בשנים האחרונות הוא הספיק להקים את חברת Lingolearn, המספקת שיעורי שפות מקוונים, לצד המשך עבודתו כפרילנסר ככותב תוכניות עסקיות לסטארט-אפים. דוד הוא רואה-חשבון בהסמכתו. הוא עזב את עבודתו הקבועה בפירמה ראיית חשבון גדולה, הקים חברת סטארט-אפ קטנה ויצא לטייל בעולם. בשנים האחרונות הוא הספיק לנדוד בין פרו, הודו, ספרד, קרואטיה, בוסניה, סרביה, פורטוגל וכמה מדינות נוספות. את עצותיו הוא מתעד באתר become nomad


"סגנון החיים שלי ממזג בין הטיולים בעולם לבין חיי העבודה", מספר דוד. "יש לי מיומנות תעסוקתית – אני רואה-חשבון ואני כותב תוכניות עסקיות. נרשמתי לאתרי פרילנסרים בעולם והתחלתי לעבוד בתחום. היתרון הוא שבאמצעות העבודה מתקיים תזרים הכנסה שוטף – מתקבלים פרויקטים קצרים יחסית ואפשר לשמור על הכנסה טובה שמאפשרת את הקיום היומיומי".

 

כ"נווד דיגיטלי", איך נראה סדר היום שלך?
 

"כשאני מגיע למקום חדש, אני משתדל להישאר בו זמן רב. אני לא יכול לבצע שינוי תכוף – שינויים לוקחים זמן. שמגיעים למקום חדש צריך למצוא את התשתיות הנכונות, קשרים, סביבת עבודה מתאימה. כל הדברים האלה לוקחים זמן. למשל, כשהגעתי לזאגרב, מצאתי מקום עבודה משותף, יצרתי קשרים, והתחלתי לעבוד. נשארתי שם כמה חודשים עד שנגמרה ויזת השהייה שלי ורק אז המשכתי הלאה. חשוב לי ליצור הפרדה בין הבית לסביבת העבודה. אני לא רוצה להפוך את הדירה שבה אני גר למשרד. אני מעדיף לקום, לצאת וללכת לעבוד במקום אחר. 


"בכדי לקיים את רעיון הנוודות צריך לקיים שגרת עבודה. אני עובד בימי חול בשעות סדירות ומקדיש את סופי השבוע שלי לטיולים. היום-יום הוא שגרתי אך סופי השבוע הם מאוד מעניינים ואני יוצא לטיולים ברחבי הארץ שבה אני נמצא". 

 

מהם הצעדים הראשונים עבור מי שרוצה לאמץ אורח חיים שכזה?


"העצה שלי היא להתחיל בקטן. החוכמה היא לא לצאת לדרך לפני שצברתם מוניטין באתרי הפרילנס ולפני שאתם מסוגלים לייצר הכנסות. בעבודות הפרילנס אנשים מוכנים לשלם עבור איכות. התחלתי את הדרך עם עבודות תמורת חמישה דולר לשעה ולאט לאט צמחתי לכמה עשרות דולרים לשעה. צריך סבלנות. בהתחלה עבדתי דרך oDesk וצברתי המלצות. המוניטין שנצבר הוא לקוחות מרוצים שממליצים עליך לחברים. אחרי שמבססים את המוניטין, אפשר לצאת לדרך".
 

אפשר להתקיים בשיטת העבודה הזאת לאורך זמן?


"השאלה הזאת תמיד מהדהדת – מה יהיה בעתיד? מה קורה אם אתה מפסיק לעבוד? לכן, צריך להשקיע במקביל במשהו ארוך טווח, בנכס ממשי. מכיוון שסגנון החיים שלי מבוסס על שינוי מתמיד, היה לי ברור שהפרויקט צריך להיות באינטרנט. הקמתי עם שותף אתר ללימוד שפות. מי שרוצה להיות נווד דיגיטלי ובוער בו היצר היזמי, שיקים את המיזם שלו, אך מומלץ לו גם להשלים את עיסוקו עם הכנסה מעבודה נוספת. צריך לחפות על ההוצאות של הקמת הסטארט-אפ עם מקור הכנסה נוסף. לרוב, ההכנסות מהסטארט-אפ הן לא נרחבות, במיוחד בשנתיים הראשונות, לכן אני תומך בדעה שצריך לשלב מגוון הכנסות".


דוד, שעובד עם סטארט-אפיסטים, מדגיש את חשיבות יצירת ההכנסה השוטפת: "להרבה יזמים יש רעיון נהדר אבל הם רחוקים מאוד מהגעה לשוק. היעדר מזומנים ונסיבות אישיות גורמות להם להפסיק את הפעילות של המיזם עוד לפני שהחברה הגיעה למיצוי הפוטנציאל שלה. היזמים חשבו שהם יגיעו לשוק הרבה יותר מהר, אבל צריך לזכור שיש הרבה דברים בעבודה בסטארט-אפ שמשתנים תוך כדי תנועה.

 

"לכן צריכים להיות ערוכים לשינויים, וזה מתבטא גם בתחזיות לגבי אורך הנשימה עם המזומנים. אני לא מכיר סטארט-אפים שהגיעו להכנסות המצופות שלהם כבר בשנה הראשונה. זה תמיד טווח זמן ארוך יותר. אם רוצים לקיים אורח חיים של נוודות דיגיטלית אי-אפשר להסתמך רק על תחזית הכנסות מסטארט-אפ, אלא גם למצוא הכנסה שוטפת".
 

למי לא היית ממליץ להיות נווד דיגיטלי?


"הנוודות ממש לא מתאימה לכל אחד. אם חיים בזוג, למשל, אז מדובר בסוגיה מאתגרת מאוד. צריך שניים שירצו לקיים אורח-חיים של טיול ממושך בעולם לצד המשך עבודה וזה לא פשוט. בנוסף, למי שמגדירים את עצמם נוודים במובן המסורתי של המילה, נוודות דיגיטלית היא לא בהכרח מה שהם מחפשים – בגישה שבה אני חי אני לא מטייל כל הזמן. אני מקיים שגרת עבודה ומטייל רק בימים הפנויים".


כשפורטים את רעיון הנוודות הדיגיטלית לשגרת היום-יום מתגלה תמונה מרובדת יותר מאשר אדם עם תרמיל על הגב שלא מפסיק לטייל כל חייו. זו לא רק העבודה שממשיכה להתקיים, אלא גם הקשיים של התחלה מחדש כל כמה חודשים בארץ אחרת, עם שפה חדשה ועם סביבה שונה. ואולי זו ההנאה הגדולה.
 

תגובות

1. א.ש | 25 אוקטובר 2015

אני וזוגתי עשינו זאת למשך חמש שנים

טיילנו ועבדנו באסיה ובדרום אירופה. עסק לעיצוב אתרים ישירות מול לקוחות. חשוב לייצב עסק מקומי עם לקוחות ושיווק לפני שיוצאים לטיול. עבדנו בדירה או מלון 6 ש' ביום. לא כדאי לעבוד 10 שעות ביום מול מסך מחשב, לא משנה באיזה יעד אקזוטי נמצאים. חסכנו הרבה כסף בגלל עלות המחייה הזולה וההתרחקות מתרבות הצריכה.


2. רון | 2 נובמבר 2013

כמה תגובות שליליות, אכן העולם הולך לכיוון

יש פלטפורמות של תיקונים קטנים של גרפיקה או קוד. 15$ לתיקון. עבודה מול פרילנסרים זה העתיד. עבודה מבוזרת, ועוד סוגים שונים.
ישראלים צריכים להקים פרוייקטים ולהסיק את העולם השלישי , מי שרוצה להיות המועסק זה עולם אחר. דרך מצוינת של הכותב בכל אופן לחיות.


3. זאב | 11 אוגוסט 2013

קומודיטיזציה של העובד

כל מה שאתה שם על אותו מדף בכמויות נהיה קומודיטי, וזוהי מגמה שיוצרת עבדות מודרנית יותר מאשר נוודות מודרנית


4. אודי | 11 אוגוסט 2013

ולגבי ה"טיול התמידי"

נשחקים מהר וקשה לעבוד כאשר עוברים ממקום למקום כל כמה ימים.
צריך להישאר במקום אחד כמה חודשים, רק אז אפשר ממש לעבוד.

יותר ריאלי זה ליצור עסק של הכנסה פסיבית כלשהוא, כמו תוכנית אפילייט מבוססת אתר, או E-Book שמצליח לייצר הכנסות.
זה כמובן דורש עבודה קשה וגם כישרון, והרוב לא מצליחים.


5. אודי | 11 אוגוסט 2013

רוב העבודות באתרים האלה הן בשכר נמוך

אני מעסיק אנשים ב-2.50 דולר לשעה בהזנת תוכן.

בתרגום אני מעסיק אנשים ב-5-7 דולר לשעה (ערבית-אנגלית),
וב-10-12 דולר לשעה (רוסית-אנגלית)

תכנתים טובים אפשר למצוא ב-15 דולר לשעה

בכל המקרים מדובר ברמה גבוהה של תוצרים.

לישראלים שרגילים לשכר של 20-40 דולר לשעה, לא קל למצוא עבודה באתרים כאלה.


6. רן | 11 אוגוסט 2013

לשם העתיד הולך - ולא בהכרח באופן חיובי

רק מעט מהפרילנסרים מצליחים באמת להתפרנס באופן ראוי. ועוד פחות מצליחים להנות מהמעבר למדינות אחרות. חלק גדול כיום מהישראלים עושים זאת בגלל עלות המחיה הזולה במדינות היעד לעומת ישראל (מצב די עצוב עם חושבים על זה לעמוק). לי באופן אישי יצא לשכור די הרבה פרילנסרים ומקבלים מהם לרוב עבודה מצויינת .


7. דורון | 11 אוגוסט 2013

עבודה עם פרילנסר קום

מניסיון אישי קשה מאוד לייצר תוצאות מהאתרים הללו , בעיקר עבודה מול הודים, הרבה "באיירים" ממש יוצאים מאוכזבים
עבודה מרחוק היא גם בעייתית מבחינת תקשורת, ולך תחפש את הבן אדם אחכ,שתרצה לבצע עדכונים ,הוא אומר לךש אין לו זמן וכו בקיצור לא כל מה שנוצץ זהב.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.