27 אוגוסט 2014 | רון הדר
טיפים לאנג'ל המתחיל - 8 דברים שצריך לדעת כאשר משקיעים בחברות סטארט-אפ

כאשר בוחרים אפיק השקעה כגון חברת סטארט-אפ יש לבצע מספר פעולות קריטיות על מנת להפחית את הסיכון ככל שניתן.

קיימים הבדלים משמעותיים בין השקעה בחברת סטארט-אפ לבין השקעה במניות הנסחרות בבורסה או בנכסי נדל"ן. בשורה התחתונה, השקעה בחברת סטארט-אפ טומנת בחובה סיכון רב שכן קיימת האפשרות שכל סכום ההשקעה ירד לטמיון. יחד עם זאת, במקרה של אירוע אקזיט (מכירה של החברה או הנפקה) אותה השקעה יכולה להניב תשואה נאה מאוד.

 

כאשר בוחרים אפיק השקעה כגון חברת סטארט-אפ יש לבצע מספר פעולות קריטיות על מנת להפחית את הסיכון ככל שניתן.

 

1. פורטפוליו השקעות מגוון

 

בהנחה שלמשקיע הממוצע אין הון אינסופי, קיים יתרון בפיזור סכום ההשקעה בין כמה חברות סטארט-אפ. מהלך שכזה עוזר לפיזור הסיכון ומגדיל את הסיכוי לאירוע אקזיט אשר יכפר על הפסדים פוטנציאלים בתיק ההשקעות. יש לברור בקפידה ולנסות להגיע לחברות עם הפוטנציאל הגבוה ביותר, שכן במקרים רבים קיימים פקטורים נוספים מעבר ליכולת הביצוע של החברה. גם כוחות השוק משחקים תפקיד ולפעמים גם מזל. צריך לזכור שמדובר על השקעות לטווח ארוך (אופק השקעה של  5-8 שנים לאירוע אקזיט), סבלנות הינה מילת המפתח.

 

2. גישה לתזרים עסקאות אטרקטיביות בשלבים מוקדמים יחסית

 

במיוחד בישראל, ישנם מחד גיסא מספר מצומצם של משקיעים מנוסים בחברות סטארט-אפ ומאידך מספר עצום של חברות המנסות לגייס כסף. קשה למשקיע פרטי שאינו משקיע את מרבית זמנו בסינון ובמפגשים עם יזמים לדעת היכן עדיף לו להשקיע את הונו. ניתן להיעזר בגורמים מסננים כגון קרנות הון סיכון, פלטפורמות גיוס הון או כמובן היכרות אישית עם סופר אנג'לים (משקיעים פרטיים) מובילים בתעשייה. גורמים אלה מספקים את כרטיס הכניסה הכמעטיחידי למשקיעים פרטיים להצטרף להשקעות בחברות אלו. בנוסף, בכניסה לסיבובי השקעה מוקדמים, הוליואציה (שווי חברה) של העסקה נמוכה ולכן הסיכון כמו גם הפוטנציאל לתשואה הוא יחסית גבוה.

 

3. בחן לעומק את היזמים

 

המון משקיעים גדולים תמיד אומרים שהפקטור הכי חשוב בהשקעות סטארט-אפ נמצא קודם כל בהון האנושי – הטאלנטים. חשוב לבדוק את הרזומה של היזמים, האם הינם יזמים סידרתים (אקזיטים קודמים), האם יש להם חזון לטווח ארוך, האם הצוות מגובש (עבד ביחד לפני כן) וכמובן לוודא שהיזמים יוצרים הרמוניה ומשלימים אחד את השני בכל התחומים (טכנולוגיה, ניהול, שיווק וכו').

 

4. בחן את השוק/מתחרים/מודל עסקי

 

 יש לבחון את התעשייה שבו המוצר/שירות של החברה נמצאים, שהשוק יהיה גדול מספיק, מי המתחרים שלהם (אולי אפילו קיים פוטנציאל רכישה) ומה היתרון היחסי של החברה לעומת מתחרים אלו. יש לבדוק גם שהמוצר/שרות עונה על הצרכים של קהל היעד. בנוסף יש לבחון את המודל העסקי ולוודא שלחברה ישנה אסטרטגיית מוניטיזציה (מודל הכנסת תזרים מזומנים) שתעניק אוויר לנשימה לחברה לאורך זמן.

 

5. בחן את פרטי סיבוב ההשקעה 

 

בראש ובראשונה, על מנת לדעת את שיעור אחזקת המניות הצפוי בחברה, יש לדעת את הוליואציה לפני הכסף (שווי החברה לפני ההשקעה) ואת גודל סיבוב ההשקעה הכולל על מנת לחלק בסכום של שניהם את סכום ההשקעה ולקבל את אחוז האחזקה בחברה. דבר נוסף שחשוב לבדוק במסמכים המשפטיים של החברה הוא סוג המניה המוענקת – במקרה של אקזיט, הכסף הראשון יוזרם קודם כל לבעלי מניות הבכורה לפני שיגיע אם בכלל לבעלי המניות הרגילות. בנוסף יש לבדוק האם מוענקות לך בתור משקיע זכויות מידע/אינפורמציה לגבי התקדמות החברה וזכויות השתתפות עתידיות במידה ויחולו סיבובי השקעה נוספים.

 

6. אפשרות השקעה נוספת באותה חברה בעתיד

 

חברות סטארט-אפ עוברות מספר סיבובי השקעה בחייהן החל משלב הסיד אשר בדרך כלל נע סביב גיבוש הרעיון ופיתוח המוצר הראשוני, ועד לסיבובים מתקדמים כגון C, B, A  בהם ישנו כבר מוצר לצד מכירות והכנסות לחברה. ישנה סבירות שהחברה שבה השקעת תקיים סיבוב השקעה נוסף ועל מנת לשמור על חלקך היחסי באחזקת המניות תוכל להשקיע סכום נוסף על מנת שלא תדולל. השקעה בסבבי אנג'ל בדרך כלל אפשרית וכדאית במידה והנך מאמין בחברה וביכולת שלה להתקדם. בסבבי קרנות מתקדמים לעתים יהיה קשה יותר להשתתף אם שווי החברה הוא מאוד גבוה. על כל פנים, מקובל לצפות לדילול בגובה 20-25% לסיבוב השקעה בו תבחר שלא להשתתף. בנקודה זו אדגיש שוב שהשקעה בחברות סטארט-אפ צריכה להגיע מהון פנוי. נא לא לקחת משכנתא שנייה על הבית לצורך כך, מחאת האוהלים זה כל כך 2011.  

 

7. בחן לעומק את המשקיעים הקיימים בחברה

 

במידה וכבר קיימים משקיעים בחברה מומלץ לבצע בדיקת רקע עליהם ולראות האם הם מעניקים ערך מוסף לחברה מלבד הכסף שהשקיעו. האופציה האולטימטיבית הינה להצטרף לסיבובי גיוס הון שבהם נמצאים כבר אנג'לים מוכרים ובעלי ניסיון: רזומה של אקזיטים קודמים, מומחיות בתעשייה הספציפית שבה החברה עובדת או שמשמשים כמנטורים וכיועצים לחברה וליזמים גם לאחר שההשקעה כבר בוצעה. תרומה נוספת של אנג'לים כאלו בעלי ניסיון רב בתעשייה הינה העובדה שהם כבר ביצעו בדיקת נאותות לחברה וכנראה שאם נכנסו להשקעה היא אכן כדאית ובנוסף הכול תקין מבחינה משפטית באותה חברה.

 

8. לבסוף: מה החברה הולכת לעשות עם הכסף?

 

כיצד הכסף הולך להיות מושקע, מהם יעדי השיווק והפיתוח וכיצד החברה מתכוונת להגיע אליהם. מהו אחוז החלוקה של הכסף בין התחומים השונים ומהם אבני הדרך בהם כל פעולה הולכת להתבצע. כמובן שמומלץ להשקיע בחברות המתעסקות בתחומים המוכרים לך בתור משקיע וכך תוכל להעריך ביתר מקצועיות את אסטרטגיות החברה.

 

שוק הסטארט-אפים צמא לכסף אנג'לים - פרסו כנפיים וקדימה להסתער.

תגובות

1. ארז | 29 אוגוסט 2014

יפה מאוד,רון.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.