6 ספטמבר 2014 | הלית ליכטנזון
סטארטאפ עם קופת שרצים

סטאטרטאפ זה מרוץ נגד כל הסיכויים. מה הסיכויים שלך במרוץ הזה אם אתה סוחב איתך קופת שרצים?

סטארטאפ זה מרוץ נגד כל הסיכויים. מה הסיכויים שלך במרוץ הזה אם אתה סוחב איתך קופת שרצים? גם ככה לא קל לשכנע משקיעים, שותפים ועובדים להצטרף לחלום שלך. מה קורה אם אתה סוחב איתך סיפור של פרידה מלוכלכת משותף, פיצוץ רציני עם משקיע או תביעה מתוקשרת מלקוח. התעשייה המקומית קטנה, כולם מכירים  את כולם וסיפור קטן יכול לשרוף אותך בשניה. האם יש טעם להמשיך ביזמות עם תיק כזה?

 

החדשות הטובות הן שזה אפשרי. לוויתי הרבה מיזמים שהצליחו לעלות על הנתיב המהיר להצלחה למרות ההיסטוריה המלוכלכת. הטריק הוא ביכולת לנהל את זה נכון.

 

סיפור מקרה

 

רקע:

אהרון, יזם אינטרנט מנוסה, נכנס אלי למשרד עם רעיון מדליק וגאוני. מאחוריו שני מיזמים עם הצלחה חלקית ולפניו המפתח לדבר הגדול הבא. גירסא ראשונית כבר רצה בעולם וכל מה שצריך זה שותף שיהיה בחזית ויוביל את הגיוס. אהרון חשב שעם הניסיון והקשרים שלו הצעד הזה יהיה פשוט. אבל גילה לתסכולו הרב שכבר שנה הוא תקוע ולא מצליח למצוא אדם כזה בשוק. איך יזם מקושר כמוך נתקע בגיוס אנשים תהיתי. מסתבר שאהרון סוחב איתו תיק. המיזם הקודם הסתיים בפיצוץ עם כריש גדול ומקושר מאוד בתעשייה.

 

הסתבכות:

כאן מתחיל אהרון בתיאור מפורט של טלנובלת הפיצוץ. אני מאבדת אותו אי שם בפרק 4528 כשהוא מתאר בפרוטרוט את המייל ששלח ב-8.8 בשעה 16:00 ומוכיח שוב כמה הוא צודק גם בסעיף ה-20 של המחלוקת. ברור לי שנלחץ אצלו "כפתור השידור החוזר" והוא ימשיך בתאורים מפורטים והצדקת הצד שלו כמו ערוץ 23 שמשדר קרובים-קרובים בלופ. מתוך הסרט הזה קשה לנתח אובייקטיבית מה תוקע אותך. אני עוצרת אותו ומתחילה להריץ ראליטי צ'ק. כמה שותפים פוטנציאלים פגשת בשנה האחרונה אני שואלת. שניים, הוא עונה. "חשבתי שרב האנשים לא ירצו להפגש, למה להם להכניס ראש בריא למיטה מסוכסכת. ביקשתי מכמה סוכני השמה שישלחו לי מועמדים, אבל הם ממש לא בכיוון".

 

ניתוח ריאלי:

בדיקת המציאות האובייקטיבית שלי גילתה שהמיזם תקוע כי אהרון חסם לעצמו את הדרך. הוא לא פנה לאנשים שהוא מכיר אישית מחשש שהסיפור שלו ירתיע אותם. הכנו תוכנית פעולה למציאת שותף שכללה תירגול תסריט שיחה שמרגיש לו נח ופנייה למועמדים ידידותיים מתוך רשת הקשרים שלו. תוך חודש איתר אהרון שותף מימי הצבא שיצא בדיוק מסטארטאפ בתחום דומה והביא פריצת דרך משמעותית בהפיכת המוצר לויראלי. היכולת החדשה של אהרון לצאת לעולם ולהשתמש בקשרים שלו איפשרה לו לגייס מכר ותיק שהתמקם בסיליקון ואלי וסלל את הדרך לשיתוף פעולה עם אחד מענקי התעשייה. כשאהרון חי בסרט, הוא נשאר תקוע בלופ. מבט אובייקטיבי איפשר לו לנהל את קופת השרצים ולהפוך אותה מ-הר חוסם לעכבר זורם.

 

נשאלת השאלה, מה כדאי לדעת כשרוצים לקדם סטארטאפ עם "תיק"?

 

כמה טיפים:

 

כשאתה מסתובב עם הר, אף אחד לא יראה עכבר...

 

כשאתה בעין הסערה, אתה הרבה פעמים מוטרד וטעון. אצלך הסיפור תופס הרבה זמן ומחשבות- "המייל מהתשיעי לחודש מוכיח בוודאות שאני צודק, בא לי לתבוע לו את הצורה, הוא בטח ישרוף אותי בשוק". כלעומת זאת המשקיעים והשותפים שאתה רוצה לרתום להמשך הדרך, לא חיים בסרט שלך. הם לא תמיד מכירים את כל שחקני הטלנובלה שלך ולא כל כך מעניין אותם מי צודק. מאוד מעניין אותם לראות יזם שיודע להתמודד בהצלחה עם משברים , ללמוד מהם ולקחת אחריות.

 

אם אתה מציג בתחילת השיחה את הסיפור באופן מפורט ומדוקדק, איבדת את הקהל. אם הכנסת קודם את הפיל, אף אחד לא יראה את היזם שמאחוריו. התחל בלרתום אנשים לרעיון שלך וליכולות שלך לגרום לו לקרות. אחר כך הצג את הפיל בקצרה ובאופן ענייני- "לאחרונה התפרקה השותפות עם המנכ"ל הקודם. ישנה תביעה בעניין שמטופלת כרגע". במקום לתאר את הפיצוץ כ- "נפלתי על טיפוס אגואיסטי שהתעקש להיות מנכ"ל ונעלב כשהתערבתי". תאר מה לקחת מזה הלאה- "גיליתי שאני טוב בלהביא לקוחות וכסף, בפעם הבאה אוביל את הפעילות הזאת בעצמי". זה מסיט את הפוקוס מסיפור מפוקפק לנהג פילים ממולח.

 

כשאתה סוחב תיק ענק על הגב, אתה חוסם את המרחב

 

כשאתה מנסה לרוץ קדימה עם התיק הגדול על הגב יש לך יכולת תנועה מוגבלת במרחב. יש אפשרויות שאתה חוסם לעצמך בלי לשים לב. אהרון למשל התעכב שנה כי הוא חסם את אפשרות הגישה לאנשים שהוא מכיר אישית. הוא גם פסל גיוס ממשקיעי הון סיכון כי לבטח יקחו את הצד של הכריש איתו הסתכסך וויתר על פניה ישירה לשוק האמריקאי שיעדיף מיזם עם היסטוריה נקייה.

 

כדאי להתייעץ עם גורמים נטרליים ומקצועיים שיעזרו לך לחשוף את נקודות העיוורון האלו.

 

מה בתכ'לס?

 

צריך לתרגם את החשיפה החדשה לתוכנית פעולה. גילית שחסמת לך מסלול של פניה ישירה ללקוחות בארץ כדי לא לדרוך לשותף לשעבר על הרגליים. הדבר הבא הוא תוכנית פניה ללקוחות האלו. לפעמים תגלה שקשה להתניע תוכנית פעולה בערוץ שחסמת. אתה דוחה שוב ושוב פניה ללקוחות האלו כי לא נח לך לעשות את השיחה. חשוב למצוא תמליל שיחה שירגיש לך נח ומישהו חיצוני שיעשה מעקב שבועי ויתמרץ אותך להרים את הטלפון.

 

לסיכום, אם אתה רוצה לשנות את העולם עם קופת שרצים ביד, אתה לא לבד. אל תיתן לקופה להיות הבוס ולצמצם לך את הדרך. למד לנהל אותה נכון, ותרוויח שריר יזמי חדש ומקפצת ערך.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.