10 ספטמבר 2014 | אלי בז'רנו
המדריך לביטקוניסט המתחיל

כל מה שרצית לדעת ולא העזתם לשאול על ביטקוין

מה זה ביטקוין?

 

ביטקוין - הכסף האינטרנטי הוא הטרנד החדש בכל נושא התשלומים ברשת. הפופולאריות של הביטקוין עברה מזמן את שלב החשדנות, והטכנולוגיה שלו נעשית זמינה למימושים מתוחכמים כגון חוזים חכמים והסכמים אוטומטיים. פלטפורמת הביטקוין מאפשרת למעשה לתכנת כסף על גבי פרוטוקול הביטקוין וכך ליצור כלים ויוזמות שאינם דורשים מעורבות של צד שלישי (כדוגמת מתווכים פיננסיים למיניהם כמו בנקים וחברות אשראי), אשר לא היו אפשריים טרם לכן. הביטקוין אם כן הוא לא רק כסף, אלא גם האסימון שמפעיל את הפרוטוקול. כל מערכת התשלומים, ההוראות והאסימונים מתועדים בספר חשבונות המשותף למאות מיליוני מחשבים בעולם, אשר יושב ב'ענן' ומספר את הסיפור של כל הביטקויינס החל מהפרק הראשון. בעצם, הביטקוין הוא שפה (פרוטוקול), כסף (מטבע-אסימון), ספר חשבונות משותף (שרשרת הבלוקים), והצפנה (קריפטוגרפיה) אשר השילוב ביניהם מונע זיוף. המצאה זו פותחת דלתות ליוזמות בכל התחומים.

 

לשלוח כסף ולשלם בגין סחורות ושירותים

 

לכל משתמש ביטקוין יש כתובת ציבורית ומפתח פרטי שמתאים לה. מטבעות הביטקוין משויכות לכתובת ציבורית ספציפית אשר לה מוגדר מפתח פרטי שבבעלות אותו משתמש. בכדי להעביר ביטקוין (לשלוח כסף) על המשתמש לבצע את הפעולות הבאות: ליצור באמצעות ארנק ביטקוין הודעה בה הוא מציין את הכתובת אליה הוא מעוניין לשלוח את הביטקוין, לפרט כמה ביטקוין הוא רוצה לשלוח (אפילו שברירי ביטקוין), לחתום על ההודעה עם המפתח הפרטי שלו, ולבסוף לשדר את ההודעה לרשת.

 

ברגע שהרשת מאשרת כי ההודעה תקינה כמות הביטקוין בהודעה תשויך לכתובת הציבורית של המקבל, ורק הוא, בתור הבעלים של המפתח הפרטי שלה יכול לעשות בהם שימוש. שיטת העברת הביטקוין יוצרת סדר עולמי חדש בהעברות כספים לאור פשטותה, יעילותה והמהירות בה היא נעשית (עניין של שניות ספורות). כח המחשוב הרב בבסיס הרשת הופך אותה לקשה מאוד לשינוי ו/או פריצה. על מנת לשנות משהו מסט החוקים בפרוטוקול יש להשקיע לפחות 51% מכוח המחשוב הכולל, דבר שעלול לעלות במשאבים רבים והופך את הנושא ללא כלכלי. כח מחשוב זה ביחד עם ההצפנה החזקה (אשר בלתי ניתנת לזיוף), מעניקים תחושת ביטחון למשתמשים, שמספרם הולך וגדל מדי יום.

 

לתכנת כסף ולהוכיח בעלות

 

בתוך ההודעה המשודרת לרשת הביטקוין ניתן להכניס קטע קוד, תוכנה בשפת הפרוטוקול של רשת הביטקוין אשר מאפשרת לעשות דברים נוספים מלבד הוראה להעביר מספר ביטקויינס מכתובת לכתובת. ניתן למשל להורות לרשת לאשר העברה רק אם יש יותר מחתימה של מפתח פרטי אחד, או Xחתימות מתוך Yאפשריים. כלומר, השליטה בהעברות יכולה להיות בידי יותר מאדם אחד ודורשת אישור של כל מחזיקי המפתחות הפרטיים. ישנן אפשרויות נוספות של התניית אישור העברה בכל מיני תנאים, כיד הדמיון. ישנה אפילו אפשרות לשמור את המפתח הפרטי בזיכרון, המכונה 'ארנק מוח' באמצעותו הבעלים של הכתובת הציבורית משתמש במשפט או סיסמא אשר הוא משנן בראשו. בדומה לשליטה ובעלות על הכסף של בעל מפתח פרטי תחת פרוטוקול הביטקוין, ניתן לממש שליטה ובעלות גם על זכויות יוצרים. מיתוג, פטנטים וזכויות יוצרים הינם תעשיה שמתקשה מאוד להתמודד עם העידן הדיגיטלי החדש. כיום, הכל ניתן להפצה באינטרנט בחינם, במהירות ומבלי לתת דין וחשבון ליוצרים. תתארו מצב בו אתם יכולים ליצור משהו ולהוכיח לכל העולם שהוא פרי יצירתכם בחינם, ללא מעורבות של עו"ד, מבלי להוציא פטנט וללא ייצוג של חברת הפקה או מיתוג. הרחקת כל המתווכים למיניהם תעודד אנשים פרטיים לתגמל ישירות את היוצרים והאומנים, ואת אלו להמשיך ליצור בלי חשש ש"יגנבו" או יעתיקו להם את היצירה. תארו לכם ששמעתם שיר יפה וייצוג הכתובת של היוצר הוא השיר עצמו (באמצעות קידוד חד כיווני שנקרא 'האש'). בעצם, בעל המפתח הפרטי הוא הבעלים של היצירה. זה יכול להיות שיר, ספר, סרט ועוד… לכל מידע דיגיטלי ניתן לתת ייצוג וזיהוי ברשת הביטקוין הכוללים תאריך, שעה וזהות היוצר.

 

לפשט מערכות קיימות ולתת להם לרוץ

 

פרוטוקול הביטקוין פותר בעיה מרכזית ברשת מחשבים מבוזרת. הפרוטוקול מציע פיתרון ממשי לבעיה - איך ניתן ליצור הסכמה בין אינסוף מערכות ממוחשבות על בסיס נתונים שמתעדכנים בזמן אמת. אפשר להשתמש בפיתרון זה לטובת ביזור מערכות אחרות. לדוגמא: הניימקוין הוא מטבע קריפטוגראפי נוסף המשתמש בטכנולוגית הביטקוין בשביל לבזר את השליטה והבעלות על כתובות דומיין באינטרנט. למעשה, כך ניתן לבזר, לייעל ולפשט את השליטה במערכות רבות. אומנם, לא ניתן לפתוח לתוכנה חשבון בנק, אולם אפשר בקלות לתת לתוכנה לנהל ארנק ביטקוין. כך תוכנה יכולה לנהל עסק לכל דבר. למשל, התוכנה יכולה לשכור שרת בענן, למכור חלק מרוחב הפס כדי לכסות עלויות, ובאמצעות הרווחים לשכור עוד כוח מחשוב בענן. התוכנה אף יכולה לשכפל את עצמה להעניק תוכנה, להלוות לתוכנת צאצא שלה ביטקוין, וכך לגדול לרשת זכיינות של תוכנות. אם המודל העסקי נכון השמיים הם הגבול.

 

ביטקוין במטבעות ועל נייר

 

המטבעות הנוצצים שרואים פעמים רבות בתמונות בעיתונים ובטלוויזיה הם בעצם סוג של ארנק פיסי. בצידו האחד של המטבע נקוב הערך שלו ובו סמל הביטקוין, ובצדו האחר ישנה מדבקת הולגרמה. מאחורי המדבקה יש מפתח פרטי של כתובת המחזיקה את הביטקוין. על המדבקה יש את הכתובת הציבורית ולכן קל לבדוק בכל זמן נתון האם הכתובת אכן מחזיקה בה את כמות הביטקוין הנקובה. במידה ומקלפים את מדבקת ההולוגרמה היא משנה את צבעה וניתן להבחין בקלות בעין רגילה כי נעשה שימוש, ובמקרה כזה המטבע מאבד מערכו. כך מי שמחזיק במטבע הפיסי מחזיק בביטקוין. המטבעות הנפוצים של כסשיוס נחשבים לאמינים, ככל שההולגרמה שלמה ותקינה. ישנן אפשרויות נוספות של ארנקים ייעודיים שמטרתם החזקת ביטקוין כמו הטרז'ור שהוא ארנק בתוך זיכרון נייד כלשהו, ואף ארנקי נייר אותם אפשר אפילו להכין לבד. אפשרות החזקת ביטקוין באופן פיסי ומוחשי היא פשוטה מאוד (ניתן לקרוא על כך רבות באינטרנט). אפשרות זו מעניקה ביטחון למשתמש שהכסף אינו יושב במחשב ו/או אונליין ברשת האינטרנט, אשר חשופים להאקרים ובעיות חומרה למיניהן. ארנקים אלו יושבים במקום פיסי מחוץ לאינטרנט, עד אשר המשתמש בוחר להחזיר אותם לרשת.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.