30 ספטמבר 2014 | אלי בז'רנו
ביטקוין - ניפוץ מיתוסים

הביטקוין הוא עובדה קיימת ומוגמרת. כבר כמעט ואין מי ששואל מה זה ביטקוין. יחד עם זאת, התקשורת דואגת לעדכן את ההמונים בסיפורים ובפרטים עסיסיים, אך לא תמיד היא מדייקת בעובדות.

הביטקוין הוא עובדה קיימת ומוגמרת. כבר כמעט ואין מי ששואל מה זה ביטקוין. יחד עם זאת, התקשורת דואגת לעדכן את ההמונים בסיפורים ובפרטים עסיסיים, אך לא תמיד היא מדייקת בעובדות. המידע עובר לרוב מפה לאוזן ומיתוסים רבים אופפים את הנושא. במאמר זה אנפץ מספר מיתוסים נפוצים ואעשה לכם שכל.

 

הביטקוין פשט את הרגל ואנשים רבים איבדו את כספם

 

המיתוס הזה מבוסס על המקרה של אתר המסחר 'מאונט גוקס' (Mt.Gox). מאונט גוקס הפעילה זירת מסחר בינלאומית ביפן, אשר היתה הבורסה לביטקוין הגדולה בעולם, כך שרוב רובו של המסחר בביטקוין היה מרוכז באתר זה. בעקבות מעילה רחבת היקף, מטבעות ביטקוין רבים נגנבו, ככל הנראה על ידי האקרים. כתוצאה מאובדן המטבעות מאונט גוקס פשטה את הרגל, דבר שגרם להפסדים ניכרים למחזיקי ביטקוין באמצעותה. הטעות הנפוצה הינה שאנשים מקשרים בין מאונט גוקס לביטקוין באופן אוטומטי ומוחלט, בזמן שהקשר ביניהם רופף מאוד, ודומה לקשר בין בנק לבין כסף. כאשר הבנק למסחר בישראל, בנק ותיק בן עשרות שנים, קרס בשנת 2002 בעקבות מעילה עצומה של למעלה מ- 250 מיליון ש"ח, הרי הציבור לא האשים את השקל, ובצדק. על אותו משקל, מה שקרה למאונט גוקס ולמשקיעים לא קרה בגלל הביטקוין.

 

הביטקוין הוא פירמידת פונזי

 

עצם ההגדרה של פירמידת פונזי פשוט מנפצת את המיתוס. בפירמידת פונזי חייב להיות מישהו בראש הפירמידה אשר מרוויח יותר מאלו שמתחתיו. בביטקוין המצב אינו כזה כלל. מערכת הביטקוין העולמית הינה מבוזרת באופן מוחלט, כך שלאף אחד אין שליטה על 'הברז' ועל הביטקוין. מחיר הביטקין, אשר יכול לעלות וגם לרדת, משפיע על כל מחזיקי הביטקוין בצורה שווה. כל משתמשי הביטקוין שווים ואין למי שנחשף למטבע טרם לכן, שום יתרון מלבד האפשרות שאולי (וזה אולי גדול) המחיר היה נמוך יותר פעם.

 

קשה ומסובך לקנות ולמכור ביטקוין

 

סיטואציה זו נכונה רק לגבי מי שהנושא חדש עבורו לגמרי, ואינו בעל הבנה בסיסית בטכנולוגיה (למשל אוכלוסיה קשישה). אולם, זה ממש אינו בלתי אפשרי או קשה ליישום. אחרי שלומדים את העיקרון הטכנולוגי והפשוט ומתחברים לשירות כזה או אחר, פעולות רכישה, מכירה, העברה ושימוש בביטקוין נעשות מאוד פשוטות ונגישות, ולפני ששמים לב זה הופך להיות דבר שבשיגרה ואז... זה ממש קל.

 

שלוש דרכים נפוצות להשיג ביטקוין הן: קבלת ביטקוין כתשלום עבור מוצר או שירות, כרייה וקנייה.

 

כל מוכר או נותן שירותים כמו מוסכניק, אופה או אף עו"ד יכול באופן חוקי ולגיטימי לקבל שכר עבור שירותיו או מוצריו בביטקוין (ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין בישראל קבעה כי עו"ד רשאי לקבל ביטקוין בתמורה לשירותיו המשפטיים). כמו כן, ישנם אף עובדים שכירים שביקשו ממעסיקם לקבל משכורת בביטקוין.

 

כריית ביטקוין היא בעצם השתתפות בתהליך אכיפת הפרוטוקול, כאשר התמורה לכך היא קבלת מטבעות חדשים המונפקים לכורים. כיום, הכרייה היא עסק למקצוענים בלבד ודורשת ציוד מחשוב מתקדם ויקר, אולם מבחינה תיאורטית כל אחד יכול להשתתף בכרייה, לא צריך אישור מאף גורם ואין תנאי סף לכניסה.

 

הדרך הנפוצה והפופולארית ביותר להשיג ביטקוין הינה לקנות אותו. ניתן לרכוש ביטקוין באמצעות גורם צד שלישי, חלפן או באופן ישיר ללא מתווך ישירות ממוכר של ביטקוין (אפשרות אשר מומלצת בעיקר לבעלי רקע וניסיון טכנולוגי בסיסי בלבד בכדי למנוע הונאות). אפשרות נוספת לרכוש ביטקוין הינה באמצעות זירות מסחר (אשר דומות באופיין לכל בורסות מסחר רגילות בעולם כמו בורסות לניירות ערך וסחורות). בדרך זו מעבירים כסף לזירת המסחר ויכולים לקבל ביטקוין באופן פשוט ומהיר. בארץ ניתן לקנות ביטקוין בשקלים באמצעות הבורסה הישראלית לביטקוין.

 

כמו כן, תעשיית המסחר וההייטק נרתמה באופן משמעותי לתחום הביטקוין ורוכשת חברות הזנק ואפליקציות אשר יעודן לאתר את הדרך הטובה ביותר להנגיש את הביטקוין להמונים, ולהפוך את הנושא לפשוט עוד יותר, כך שיהפוך לחלק מהמיינסטרים.

 

הביטקוין טוב לספקולציות על המחירים בלבד

 

לביטקוין מספר יתרונות על פני המטבעות הממשלתיים או על פני מתכות יקרות. לעומת מטבע ממשלתי, כדוגמת הדולר, הביטקוין מאפשר פרטיות יחסית, הוא מהיר וזול יותר להעברה, אינו מבוסס על חוב, ההיצע שלו מוגבל, והוא אינו נשלט על ידי גוף מרכזי (ובכך נמנעים שחיקת ערך המטבע ואינפלציה). לאור החסרונות של המטבעות הממשלתיים, רבים קוראים לחזור לשיטה הפיננסית לפיה המטבעות צריכים להיות מגובים בזהב. אוסיף, כי גם על פני הזהב לביטקוין יתרונות רבים כגון אבטחה, מניעת זיוף והעברות פשוטות ומהירות יותר. כלומר, לביטקוין שימושים ויתרונות רבים ואינו רק כלי השקעה ספולקטיבי.

 

הביטקוין נוצר על ידי ה- CIA

 

מיתוס זה מקורו במסתוריות האופפת את ממציא הביטקוין ואבי הפרוטוקול סאטושי נאקמוטו אשר נותר דמות (או קבוצת אנשים) אלמונית. ההנחה הינה שקשה מאוד להישאר אנונימי אחרי המצאה שכזו. הסיפורים והספקולציות בנושא ממציא הביטקוין ימשיכו עוד זמן רב.

 

החידה מי יצר את הביטקוין - האם אדם חכם יחיד או קבוצת מדענים אנרכיסטיים או פרוטוקול מהחלל או ה- CIA, אינה משנה את העובדה שהיום אין לממציא שום יתרון יחסי או שליטה על היצירה שלו. הפרוטוקול מפורסם לכל כקוד פתוח, המפתחים שלו מפוזרים ברחבי הגלובוס, והעבודה שלהם מבוקרת באופן קבוע על ידי מאות אלפי מתכנתים בעולם כולו.

 

אז מה זה בעצם משנה מי המציא את הביטקוין!?

 

ביטקוין משמש בעיקר לפעילות בלתי חוקית

 

ביטקוין יכול לשמש כתמורה עבור פעולות בלתי חוקיות בדיוק כמו השקל או כל מטבע ממשלתי אחר, או כל כסף "טוב" אחר. אחד המאפיינים החשובים ביותר של כסף, הינו שאפשר להשתמש בו לכל מטרה וללא קשר למוצר או השירות שנרכשים או ממי הם נרכשים. אם לא היה ניתן להשתמש בביטקוין בחופשיות זה אומר שהוא לא היה ממש כסף, ואז הוא לא היה יכול להוות תחליף למטבעות הממשלתיים כמו הדולר והאירו.

 

מקורו של מיתוס זה בסיפור על "Silk Road", אתר המסחר הלא חוקי "דרך המשי". מדובר באתר קניות און ליין, בדומה לאיביי ואמזון, שהתקיים בחלק האפל יותר של רשת האינטרנט. באתר היו מוצעים למכירה סמים, כלי נשק, חוזי התנקשות ואפילו התבצע שם סחר בנשים. התשלומים באתר התבצעו בחלקם בביטקוין בגלל מאפיין האנונימיות של המטבע. האתר נסגר על ידי ה- FBI, מפעיל האתר והבעלים נעצר, ומטבעות ביטקוין רבים הוחרמו על ידי ה- FBI.

 

מטבעות הביטקוין שהוחרמו נמכרו לאחר מכן על ידי הממשל הפדראלי במכירה פומבית עבור רווח נאה.

 

אבל האם הביטקוין משמש בעיקר לפעילות בלתי חוקית? ממש לא! מרבית השימוש כיום בביטקוין הוא לפעילויות השקעה, תשלום עבור שירותים ומוצרים, מסחר פורקס והימורים חוקיים.

 


הביטקוין הוא בקוד פתוח ולכן כל אחד יכול לשכפל עוד חיקויים

 

למעשה, טענה זו נכונה, אולם היא פשוט אינה רלוונטית. הקוד הפתוח והצלחת הביטקוין איפשרו ליצור מאות חיקויים של מטבעות קריפטוגראפים המנסים לרכב על הצלחת הביטקוין, ורבים מאמנים שהשד יצא מהבקבוק כך שהפיתוחים הטכנולוגים רק מתחילים, והרבה מהחדשנות הפיננסית עוד לפנינו. יחד עם זאת, עד לרגע כתיבת שורות אלו טרם יצא לאוויר מטבע אלטרנטיבי שהוא באופן משמעותי טוב יותר, כזה שיגרום למאמינים לזנוח את הביטקוין למענו. מנגד כמות האפליקציות, השימושים, האתרים והחברות שמקבלות ביטקוין מפתחות בעזרתו, והמתממשקות לנותני שירות בביטקוין, רק עולה מדי יום.

 

הביטקוין הינו המטבע המפורסם ביותר, השימושי ביותר, ובעל כוח המחשוב המצרפי הגלובלי הגדול ביותר. כוח החישוב שלו קשור לרובסטיות של הפרוטוקול ומעניק ביטחון למשתמשים.

 

הביטקוין הוא המטבע הקריפטוגראפי המוביל בעולם בכל הפרמטרים ובפער רב מאוד משאר המטבעות, כאשר המקום השני וכל שאר המטבעות משתרכים הרחק מאחור.

 

בנוסף, מעבר להיותו מטבע, מדובר בפרוטוקול, המצאה חדשנית. רבים מעניקים לביטקוין מעמד של יצירת אומנות כמטבע הקריפטוגראפי המבוזר הראשון בעולם - ואת זה כבר אי אפשר לקחת ממנו.

תגובות

1. ציניקן | 13 פברואר 2016

ביטקוין זה כסף או סחורה וירטואלית?

כסף הוא מרכיב כלכלי של מדינה, וערכו יכול להיפגע אך לא להימחק, באשר אזרחי המדינה חייבים אותו למחייה והתנהלות כלכלית יום יומית.
סחורה זה כל דבר שמישהו מוכן לשלם בעבורו, ויכול להתקיים מצב שערכה 0, אין כל ביקוש.
עכשיו הסבירו לי מדוע ביטקוין זה כסף ולא סחורה וירטואלית?


2. לצערי ישראלי | 20 נובמבר 2015

פארסה חולפת.. כבר 6 שנים.. מעניין כמה עוד נחכה שתחלוף..


3. ישראלי | 30 ספטמבר 2015

תמשיכו לפמפם את הבולשיט... הביטקוין הוא פארסה חולפת...


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.