25 אוקטובר 2014 | ערן אלוני
כולם מדברים על ברלין :מה קורה בתעשיית הסטראט אפים מזוית ישראלית...

אנו שומעים רבות על פעילות הסטראט אפים בברלין, המאמר יסקור את התעשיה ויתייחס ל 13 נקודות חשובות, אשר יסייעו לענות על השאלה האם כדאי לעבור לברלין...

אנו שומעים רבות על פעילות הסטראט אפים בברלין, המאמר יסקור את התעשיה ויתייחס ל 13 נקודות חשובות, אשר יסייעו לענות על השאלה האם כדאי לעבור לברלין...

 

אקסלרטורים - בעיר יש מספר אקסלרטורים והם הדרך הנוחה ביותר להתחיל לכל סטארטאפ שרוצה לעשות את הצעדים הראשונים שלו בשוק הגרמני בכלל ובברלין בפרט.בניהם ניתן למצוא את:

 

Startupbootcamp, יש פעילות גם בישראל

Axel Springer, השתתפו לאחרונה חמישה סטראט אפים ישראלים

Hub:raum, יש פעילות גם בישראל

 

סיוע ממשלתי -  הנספח המסחרי שיושב בשגרירות הוא מקור מצוין לקשרים וחיבורים עסקיים ומומלץ להעזר בהם. בברלין קיים גוף ממשלתי בשם Berlin Partner המטרה שלהם היא לסייע לחברות שרוצות להקים פעילות בברלין.הם מצוותים לחברה איש קשר שיסייע בכל דבר רק להקל את החיים וההתמודדות עם הבירוקרטיה הגרמנית (שגם ככה היא פשוטה למדי) החל מקישורים עסקיים, חיבור לעורכי דין, סיוע מול שלטונות ההגירה ועד סיוע בשיחה עם חברת הכבלים - הם יוצאים מגדרם, רק תבואו.

 

ויזה - כישראלים אפשר להיות בעיר עד 90 יום ללא צורך באישור מיוחד. מעבר לתקופה זו צריך לבקש הארכה של הויזה לעוד 3 חודשים מקסימום. מעבר לתקופה זו אם החלטתם להשאר בעיר צריך להוציא תעודת תושב ואישורי עבודה.

 

חברה גרמנית או ישראלית - חובה להתייעץ עם מומחי מס ועורכי דין לגבי ההשלכות של חברת בת, בעלות וכו׳. אף אחד לא יגיד לכם את זה באופן רשמי אבל חברות מקומיות ומשקיעים לא מתלהבים להשקיע או לשתף פעולה עם חברה של 3-4 אנשים מישראל והרבה יותר נוח להם אם החברה שלכם רשומה בגרמניה. תהליך פתיחת חברה בגרמניה GmbH הוא פשוט יחסית - כשבועיים, עלות של 3000-5000 יורו לעורכי דין ודורש הון של 25,000 יורו שמחצית ממנו מופקד בבנק.

 

השכרת דירה - מומלץ מאוד להתחיל ליצור קשר מהארץ במספר ערוצים, מתווכים, airbnb אפילו למשהו זמני של מספר שבועות. זה כבר לא קל כמו פעם למצוא משהו טוב במחירים סבירים למרות ששכד עדיין נמוך משמעותית בהשוואה לתל-אביב.

 

תל-אביב - מותג בברלין ובמיוחד בתחום הטכנולוגיה! ברלין חולמת להיות תל-אביב בתחום הסטארטאפ עד כמה שזה נשמע מוזר…תשתמשו בכל הזדמנות שיש לכם להגיד שאתם מתל-אביב (גם אם הסטארטאפ שלכם יושב בבאר-שבע. זה פותח דלתות ונותן קרדיט)

 

ישראל - מותג שנוי במחלוקת - רצוי לשמור על טקט בהקשר הזה ובמיוחד אם בא לכם מאוד לספר “You  know, I was in Eight Two Hundred” לא כולם יפלו לרגליכם מזה.

 

מתחמיעבודה משותפים - יש מספר מתחמים בעיר רובם עדיין בעיצוב ״תעשייתי ברלינאי״ אבל מהווים מקום מצוין לנטוורקינג וסתם אם בא לכם להרגיש בסצינת הסטארטאפ המקומית. המקום הכי פופלרי betahaus (קפה מזעזע, וויפיי בעייתי אבל מלא אנשים ומקום מפגש מצוין)...

 

מהירות1 - ברלינאים,גרמנים ובכלל אירופאים עובדים בקצב אחר - זה שאתם לחוצים לקבל תשובה מהירה ממשקיע או לקוח פוטנציאלי כלשהו, זה לא אומר שבצד השני לחוצים. הם יענו לכם רק אם יהיה להם מה להגיד לכם וגם רק בזמן שלהם שיכול לקחת לעיתים שבועיים שלושה.

 

מהירות2 -  היתרון הגדול ביותר של סטארטאפים ישראלים בברלין - היזמים הגרמנים או ממדינות אחרות באירופה שעובדים בעיר, פועלים בקצב איטי. או כמו שאמר לנו מנכ״ל של אחד הסטארטאפים שפגשנו כאן ״מה שאפשר לדחות למחר אני דוחה״ - מחשבה שלא תעלה על דעתו של אף יזם ישראלי…בזמן שאחרים חושבים והוגים ברעיונות שלהם, לכו תמכרו ותמצאו לקוחות ומשקיעים.

 

מפגשי יזמים, meetups וכדומה - כל יום יש משהו בעיר כולל מסיבות, תערוכות, הופעות, לפעמים מומלץ ללכת לפגוש אנשים, הרבה פעמים זה אותם אנשים ואותן שיחות - שווה לבדוק ולראות איפה אפשר להוציא את ה-  best roi

 

משקיעים - מעט מאוד אנג׳לים יחסית לישראל יותר קרנות שמחפשות להשקיע ב-Round A או השקעות סיד אחרי שיש traction אמיתי, הרבה קרנות של חברות וכאלה שרוצים לקרוא לעצמם VC. שווה לבדוק (זה נכון תמיד לא רק בברלין) כמה השקעות הם עשו בשנה האחרונה ובאיזה סכומים. אם אומרים לכם שהם בדיוק מגייסים עכשיו לקרן או שהם עשו שתי השקעות של 25,000 יורו (כן שמעתי את זה באמת…) אז תדעו שאתם מבזבזים את הזמן שלכם.

 

החברות הגדולות בגרמניה - מפעילות את מחלקות החדשנות שלהן כסקאוטרים - הרבה יותר פשוט להן לבקר באקסטלרטור ולמצוא רעיון טוב של שני ח׳ברה מאשר להושיב צוות מהנדסים לחשוב על חדשנות ולכן כולם ישמחו להפגש איתכם או לפחות לשמוע מה יש לכם לספר. זו הזדמנות מצוינת לביצוע פיילוטים אם הצלחתם לשכנע שיש לכם משהו מעניין וערוץ מצוין לפרויקטי המשך והשקעות מהן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.