26 אוקטובר 2014 | לביא פלד
איזו פלטפורמה מתאימה לפיתוח המיזם שלכם?

אמר זה ינסה לספק תמונת מצב עדכנית לפלטפורמות הקיימות היום והשיקולים לבחירתם למיזם חדש.

אז גיבשתם את הרעיון למיזם ואולי אפילו יצרתם צוות מנצח שיעזור לכם להפוך אותו למציאות, אך גורם טכנולוגי מהותי יכול לתרום לפריצה או לכישלון של המיזם. מאמר זה ינסה לספק תמונת מצב עדכנית לפלטפורמות הקיימות היום והשיקולים לבחירתם למיזם חדש.

 

פלטפורמות במקרה שלנו יהיו בעולמות המובייל ופחות ב Desktop, למה בעצם? משום שהשימוש במכשירי מובייל עולה מספר מונים על התרחישים האחרים ולראייה Facebook מייצרת 62% מהכנסותיה ממובייל כבר כיום וחברת Starbucks מייצרת מעל 1B$ הכנסות ממובייל. המשתמש הממוצע במדינות מפותחות מבצע מעל ל- 75% מפעולותיו ביום דרך מכשירי מובייל ולא באמצעות PC ונתון זה רק צפוי לעלות עם השקת שירותים מתקדמים כמו Apple Pay למכשירי אייפון 6  שיאפשרו תשלומים מהנייד בקלות. 

 

מי בכלל זוכר היום איך השוק נראה ב 2006 - שנות אור במונחי שוק המובייל הדינמי? Android, iOS ו- Windows Phone לא היו בכלל קיימים ובכל העולם נמכרו M64 טלפונים חכמים בלבד, והאייפון הראשון הושק ע"י סטיב ג'ובס רק ביוני 2007. כיום, בשנת 2014 השוק רותח ומעל B1 (מיליארד) טלפונים חכמים נמכרו שזה משקף עליה של 1560% ב 9 שנים (פי 15.6) או 174% צמיחה שנתית ממוצעת. הצמיחה המהירה צפויה להמשיך משום שמשתמשים חדשים ורבים במדינות מתפתחות, במיוחד באסיה ובאפריקה,  רוכשים מכשירים זולים ומצטרפים כקהל יעד לא מנוצל לשוק ומצד שני חברות ההייטק הגדולות כגון Google, Facebook ועוד משקיעות הון רב בפריסת רשתות תקשורת במקומות אלו. נכון לאוקטובר 2014 נתח השוק העולמי של פלטפורמות המובייל הוא 85% ל Android, 11% ל iOS, 3% ל WPו 1% לכל השאר.

 

אז איך כל הנתונים האלו עוזרים למיזם לבחור לאן לכוון? יש מספר נקודות לשיקול.

 

1. מספר המשתמשים בפלטפורמה שהיא נגזרת של נתח השוק שציינו בפסקה הקודמת;

 

2. נקודה שניה היא שונות המכשירים בפלטפורמה - ב iOS יש גדלי מסך (Form Factors) סטנדרטיים לאייפון עד להשקת האחרון באוגוסט ולכן נוח למפתחים לתכנן את ה UI/ UX לבצע בדיקות ולפרוס לפלטפורמה זו, יחד עם נתח שוק לא מבוטל. ב Windows Phone גם כן יש מגוון מצומצם יחסית של גדלי מסך לכן נוח גם כאן לפתח, אך מצד שני נתח השוק קטן עדיין. ב Android יש שונות אדירה של From Factors ולכן למפתחים יש אתגר לא פשוט לבנות אפליקציה מתאימה ואיכותית, אך עם נתח השוק הדומיננטי זו השקעה שווה שמניבה חשיפה משמעותית לקהל משתמשים הולך וגדל;

 

3.  הדילמה האם לפתח Native, כלומר לפי הנחיות הפלטפורמות השונות ובשפת הפיתוח המוכתבת על ידה, או Cross Platform (CP) - HTML  כלומר באופן אחיד ככל הניתן. הבעיה המרכזית היא יחס עלות / תועלת בין החלופות משום שפיתוח Native כחוק אצבע דורש משאבים רבים יותר של זמן וכסף, ובהתחשב בנתח השוק השונה של הפלטפורמות כדאיות ההשקעה לא תמיד ברורה ביחס למספר המשתמשים. ניתן למצוא פתרונות טכנולוגיים חדשים לפיתוח CP בסביבת פיתוח שתספק את חווית המשתמש המבוקשת ולא ב HTML אך מומלץ להפעיל בית תוכנה המתמחה בנושא משום החדשנות של כלים אלו והיכולת לטעות בהם.

 

חשוב לענות על 2 שאלות בסיס שיעזרו למיזם לעלות בפלטופרמה המתאימה.

 

1. הגדרת מי הוא קהל היעד B2C או B2B? משום שארגונים קובעים עבור עובדיהם אלו שירותים מונגשים החוצה ואלו לא, ולצרכנים סופיים יש גמישות גדולה יותר.

 

2. מה השוק הגיאוגרפי בו רוצים לפעול? משום השונות בנתח השוק בין שווקים שונים ותפיסות תרבותיות. ככלל אצבע אם אתם מכוונים לפתרון לקהל הרחב ההמלצה היא פיתוח Nativeשיספק חוויית משתמש טובה ויתרום לגדילה בכמות המשתמשים וצבירת הערך במיזם. אם הפתרון הוא לקבוצת משתמשים מוגדרת עם תרחיש ברור יש היגיון בפיתוח CP. ראו את Facebook לדוגמא שבתחילה פיתחו ב CP- HTML והבינו כי טעו ותיקנו את האפליקציות בכתיבתן מחדש ב Native לכלל הפלטפורמות בשוק תוך מתן דגש על חווית משתמש משופרת המנצלת את התכונות השונות בפלטפורמות למתן חוויה ייחודית.

 

לסיכום, ניתן לומר כי כניסה לתחום המובייל זו הזדמנות עצומה אך יש חשיבות בבחירת הפלטפורמה הנכונה תוך דגש על יחס עלות/תועלת למיזם החדש, מתן חווית משתמש יוצאת דופן, וחשיבה על גמישות למערכת שתאפשר צמיחה מתוכננת. 

תגובות

1. הדוקטור | 31 אוקטובר 2014

מאמר מצויין, תודה!

הצמיחה במובייל אכן מדהימה.
שווה גם לציין שלמובייל יש יתרונות מובנים על פני דסקטופ כמו חיישנים, GPS מובנה, BLUETOOTH ועוד.
מצד שני יש אפליקציות שלא מתאימות למסכים קטנים ולכן מצריכות דסקטופ/לפטופ.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.