27 אוגוסט 2013 | משה וילנסקי
להפוך מ"סתם חברה" למותג בחמישה שלבים

מהכרת המתחרים ועד שפה עיצובית ייחודית: הצעדים שיקנו למוצר שלכם בידול

 

נינט טייב היתה עד לפני מספר שנים בחורה ישראלית אנונימית מקריית גת, ששרה להנאתה בטקסי בית הספר והיחידה הצבאית בה שירתה. תוכנית אחת בשם כוכב נולד הפכה אותה בין רגע לנינט, וכל השאר היסטוריה. את נינט אנו יכולים לאהוב או שלא, אך אנו נוטים לפתח סקאלת תחושות ותפיסות ברורה לגביה. היא מותג.

 

העולם המסחרי והשיווקי פועל בצורה דומה על התפישות של הצרכנים הפוטנציאלים. לצד מוצרים רבים אשר לגביהם אין לנו כל תחושות, דעות ורצונות ספציפיים, ניצבים מותגים בעלי חזות נבדלת וייחודית.

 

מיתוג הוא אותו תהליך במסגרתו אנו הופכים מוצר למותג – מוצר שיהיה לקהל היעד שלנו דעות ותחושות כלפיו. במסגרת תהליך המיתוג אנו בונים את הסיפור סביב אותו מוצר, שיעניק לו נשמה, ערכים, קווי אופי מהות ופנים. אלו יהפכו אותו למובדל ובר-הבחנה בעיני קהל הצרכנים הפוטנציאלי, למוצר ייחודי ולא למוצר אחד נוסף מתוך אלף.

 

תהליך המיתוג כולל הרבה יותר מסתם עיצוב גרפי של אלמנט ויזואלי כזה או אחר. תהליך מיתוג עסקי איכותי, הוא תהליך מדורג ומודולארי המכיל את השלבים העיקריים הבאים:

 

1. הגדירו את עצמכם: ניתוח אסטרטגי של החברה שמאחורי המותג

 

מהם צרכי החברה ויעדיה? מהי הליבה העסקית שמגדירה את פעילותה? לאחר שתגדירו זאת יהיו לכם תובנות אסטרטגיות ברורות לגבי קווי האופי של החברה, המוצר או השירות שלכם. אלה ינחו את אנשי העיצוב הגרפי במתן הפרשנות העיצובית למותג.

 

2. הכירו את הלקוחות: אפיון קהל היעד של החברה

 

בחנו את נקודת המבט של הלקוח הקיים והלקוח הפוטנציאלי של החברה לפי צרכים, רצונות ותפיסות. זאת בכדי להעניק למותג את אותם מרכיבים עיצוביים שיצליחו ליצור חיבור רגשי בינו לבין מה שהחברה והמותג שלה מייצגים.

 

3. למדו מול מי אתם מתמודדים: הכרת המתחרים של החברה

 

במסגרת שלב הכרת המתחרים, חשוב לבצע סקירה מעמיקה של השפה המיתוגית של החברות המתחרות לחברה. במסגרת התהליך, יש לבחון לאן מכוונות החברות המתחרות, אילו אלמנטים וקווי-אופי הם בחרו להדגיש במותג שבנו, וכמובן לזהות כשלים בתהליך המיתוג שביצעו המתחרים, על-מנת לבצע תהליך מיתוג עסקי משובח לאין ערוך.

 

השלב הזה יבסס את קווי האישיות ו"הנשמה" של המותג. אלה יסייעו לצוות המיתוג - אנשי פרסום, קופירייטינג ועיצוב גרפי - בבניית המעטפת וה"אריזה" הגרפית, שתהפוך אתכם מעוד מוצר למותג מוכר ואהוד.

 

4. תנו למוצר שם ופנים: עיצוב קווי היסוד של המותג

 

לאחר סיום שלבי התכנון האסטרטגי, תחל בניית האריזה הגרפית של המותג שבדרך: שם, לוגו, קו עיצובי ופונטים. הקפידו לדרוש מאנשי המיתוג שבחרתם להציג לכם אופציות שונות לקו המיתוגי של החברה, מתוכן תוכלו לבחור את הקו שיעמוד בבסיס המותג העסקי שלכם.

 

5. כתבו את הסיפור המלא: בניית השפה המיתוגית

 

בתום שלב עיצוב קווי היסוד של המותג, מצוידים בתובנות האסטרטגיות החשובות ובקו העיצובי הבסיסי של המותג, יפעל צוות המיתוג העסקי להשלמת בניית השפה העיצובית של המותג של החברה (Drill Down Process).

 

לצד לוגו החברה, צבעי המותג, והפונט שבו תעשו שימוש בכל אלמנט עיצובי מאותו היום והלאה, יכלול התהליך בנייה של מה שמכונה בעולם המיתוגSmashable Components . מרכיבים עיצוביים אלו (צבעים, צורות, קו צילומי וכו'), מהווים את אותם אלמנטים עיצוביים, שברגע שהלקוח רואה אותם, גם אם הלוגו של החברה אינו מופיע בפרסום, הוא יודע בברור שמדובר במוצר או פרסום של החברה שלכם. זכרו כמה פעמים צפיתם במודעה של אורנג' או מרלבורו, וידעתם כי מדובר במודעה שלהם מבלי שהיא כללה את הלוגו או כל אלמנט רשמי אחר של המותג. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.