4 ינואר 2015 | אדם קאלינן
7 סיבות למה גם בעולם היזמות צריך שניים לטנגו.

אחת מההחלטות החשובות ביותר בעולם העסקים היא זו הקובעת האם תלכו לבד על כל הקופה או תצרפו שותף לתהליך. למרות הנטייה הטבעית של רובנו לכיוון קריירת סולו בשליטה על החברה, שמביאה עימה יתרונות רבים ומובהקים: נתח גדול יותר מסך המניות ואת השליטה המירבית על קבלת ההחלטות. קיימות לא מעט סיבות שיובילו אתכם להחליט אחרת.

אחת מההחלטות החשובות ביותר בעולם העסקים היא זו הקובעת האם תלכו לבד על כל הקופה או תצרפו  שותף לתהליך. למרות הנטייה הטבעית של רובנו לכיוון קריירת סולו בשליטה על החברה, שמביאה עימה יתרונות רבים ומובהקים: נתח גדול יותר מסך המניות ואת השליטה המירבית על קבלת ההחלטות. קיימות לא מעט סיבות שיובילו אתכם להחליט אחרת.

 

להלן רשימה קצרה של סיבות מדוע כדאי לשקול מחדש את קריירת הסולו שלכם כיזמים.

 

1. פתיחת עסק הוא תהליך קשה, ממש קשה.

 

כאשר אתה עולה על הסטארט-אפ החדש שלך זה קל להתרגש - אחרי הכל, אתה הולך לעשות אקזיט של מיליארדי דולרים תוך שנה ותאריך יום ההולדת שלך יצויין כל שנה בחברות ההי טק המקומיות כיום חג, נכון? אתה מרגיש את האדרנלין זורם וממהר להזניק את הרעיון הגאוני שלך לשלב הבא. זה הרגע בו תבין שיש כל כך הרבה עבודה לעשות, ואין לך מושג איך ואיפה להתחיל. זה גם השלב בו נופל האסימון, ואתה מבין שהקושי "להשאיר את הראש מעל המים" הוא אדיר, והעובדה שאתה עושה את זה לגמרי לבד גורמת למצב רק להחמיר.

 

2. הדרך הנכונה - לפזר את הלחץ.

 

כתוצאה מהכמות העצומה של העבודה הנדרשת בהקמת עסק חדש, חבילות המתח והלחץ יגיעו לסף דלת משרדך מבלי שתוכל להזדכות עליהם. איך אפשר בכל זאת להתמודד עם כל המטען הזה?

 

תתחיל בלשאול את עצמך האם אתה יודע מהם החוזקות והחולשות שלך כעובד ובעל עסק, ותמשיך בלמצוא את האדם הנכון לשתף איתו את מה שעובר עליך. טעות נפוצה היא לקחת  את העבודה איתך הביתה, במידה ותעשה זאת תיווכח לגלות שהאנשים המשמעותיים בחייך, לא יכולים להבין את מה שעובר עליך. ולא, אתה לא יכול לשתף גם את העובדים בחברה החדשה שבנית, הם לא חברים שלך.

 

כיזם סולואיסט, כנראה שלא תרגיש בודד יותר מכפי שאתה במצב הנוכחי, הדרך להתמודד עם זה באמת היא להגיע למצב בו יש אדם שאתה עובד איתו יום יום, שיבין את מה שעובר עליך ותוכל לשתך אותו בלחץ והמתח.

 

 

3. אף אחד לא יבין את העסק שלך כמוך.

 

נקודה זאת לא מודגשת מספיק והיא בין החשובות ביותר ברשימה. במידה וזו החברה הראשונה שאתם מקימים סביר להניח שמספר הפרטים, המורכבויות והתהליכים שתעברו בדרך הנכספת אל הגיוס או ההנפקה עולים על כל דמיון. האדם היחיד שיוכל להבין אתכם ברגעים הקשים והשמחים יהיה זה שעשה איתכם את הדרך הזו – הכוונה היא ללא אחר מאשר המייסד השותף.

 

 

4. פתרון בעיות אינו חד צדדי.

 

מכשולים הם חלק בלתי נפרד מתהליך ההשקה של כל עסק, על כך אין ויכוח. העניין הוא בפרספקטיבה, איך תדעו שפתרתם את הבעיה בצורה הנכונה ביותר לסטארטאפ שלכם? השתדלו לצוות אליכם מייסד שותף שאינו חושב בדיוק כמוכם, ניגודים ודעות שונות יובילו לבסוף להחלטות האפקטיביות ביותר. שכירת מייסדים שחושבים בקו אחד כמוכם תהיה בסופו של דבר, בעלת ערך אפסי בהחלטות הקריטיות בחברה.

 

5. יועצים אינם שותפים.

 

גם אם בנית את צי היועצים המכובד ביותר במשק כולו, לא תוכל בשום אופן להתקשר אל אחד מהם באמצע הלילה ולשתף אותו בתגלית המרעישה שעליתם עליה תוך כדי צחצוח השיניים, גם אם הם אמרו לך שאתה יכול.

חשוב לזכור שתפקידם הינו לייעץ באובייקטיביות, על בסיס צורך משמעותי לחברה בלבד. אל דאגה מספיק בעיות מסוג זה יצוצו במהלך היום - הקשר עם יועציך המכובדים לא יתרופף.

 

6. הקדימו לפזר את ההוצאות וההשקעות.

 

השתחררו מהשוק, פתיחת עסק הוא תהליך יקר. יקר מאוד. הנושא הקשה יותר לעיכול הוא גיוס המשקיעים והכספים ללא מוצר או אבטיפוס, שנמצא על הגבול בין מורט עצבים לבלתי אפשרי.  אלא אם כן סבא שלכם המציא את "הפוסט-איט".

ההזדמנות לעבוד עם מייסד שותף תוביל לחלוקה של כל ההוצאות הראשוניות שיובילו בתקווה לבניית המוצר או האבטיפוס, יקלו על התהליך (ועל חשבון הבנק שלכם) וישפרו את הסיכוי לגיוס משקיעים בצורה משמעותית .

חוששים מחלוקת הרווחים? תפסיקו. עדיף לכם להיות בעלי מניות על 50% של מוצר עובד, מאשר בעלות על 100% של כלום.

 

7. מתנו את הסיכוי לסיכון עבור המשקיע

 

חברת Ventures Beachwood, מודה כי סביר להניח שעסקה הכוללת מייסד אחד לא תצא לפועל. אלא אם כן מדובר ביזם בעל ניסיון מוכח והצלחה בתחום. מסתבר, שמשקיעים רבים מעדיפים צוותים חזקים על פני יחידי סגולה.

 

הבעיות הפוטנציאליות בהתנהלות מול מייסד יחיד הן רבות. לדוגמה, כאשר החברה נתקלת בבעייה בדרגה הגבוהה ביותר המייסד נאלץ להתייעץ עם עובדי החברה, שהינם בבסיסם בעלי חשיבה ועדיפות לא אובייקטיבית, או אם אנשים מחוץ לחברה שלא יוכלו לעולם להבין את המורכבויות והדקויות כמו המייסד.  

 

במקרה הקיצוני והנוראי מכל, אם המייסד\ת נדרסים על ידי משאית, כל העבודה וההשקעה יורדים לטימיון. סליחה על המורבידיות, זו פשוט המציאות.

 

אלא אם כל הכוכבים מסודרים בצורה הנכונה ומדובר בהזדמנות נכספת של פעם בחיים, ההחלטה להשקיע ביזם סולואיסט איננה משתלמת או שווה את הסיכון למשקיע. 

 

המאמר פורסם לראשונה כאן

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.