10 ינואר 2015 | שרון ערמי
ראיונות עבודה בסטארט אפ: מצעד 17 השאלות היצירתיות והמוזרות ביותר

ראיונות העבודה בחברות הייטק נחשבים למלחיצים במיוחד, וזאת בעיקר מסיבה אחת - חוסר הוודאות. אדם אשר מתכונן לראיון עבודה לא יודע כלל מה מצפה לו: מי יהיו המרואיינים, איך ייראו, מה תהיה האווירה בראיון, כמה זמן הוא יימשך ומעל לכל - אילו שאלות יישאלו בו. מסתבר שישנן לא מעט שאלות יצירתיות ומוזרות שנשאלות בראיונות עבודה ברחבי העולם.

ראיונות העבודה בחברות הייטק נחשבים למלחיצים במיוחד, וזאת בעיקר מסיבה אחת - חוסר הוודאות. אדם אשר מתכונן לראיון עבודה לא יודע כלל מה מצפה לו: מי יהיו המרואיינים, איך ייראו, מה תהיה האווירה בראיון, כמה זמן הוא יימשך ומעל לכל - אילו שאלות יישאלו בו. מסתבר שישנן לא מעט שאלות יצירתיות ומוזרות שנשאלות בראיונות עבודה ברחבי העולם, כאלו שיכולות להותיר את המרואיין מופתע במיוחד. ומה התועלת בכך? שאלות יוצאות דופן יכולות לספק מידע לא שגרתי על המרואיין, אותו לא ניתן להשיג כמעט בשום דרך אחרת.

 

כדי שתוכלו להבין מהו ראיון עבודה לא שגרתי הכנו עבורכם את מצעד השאלות המוזרות שנשאלו בראיונות עבודה בחברות הייטק- מהמוזרה פחות ועד למוזרה ביותר. תתכוננו, זה הולך להיות מאוד לא שגרתי.

 

1. נשלחת לפרויקט מעבר לים מטעם החברה, שיחל בעוד שבוע למשך מספר שבועות. מה הם חמשת הדברים הראשונים שתעשה לפני הטיסה?

 

זו שאלה יצירתית מאוד, אך יש בה הרבה היגיון: הצעדים שיעשה העובד בימים שלפני הטיסה, מעידים רבות לגבי הדברים החשובים לו באמת. האפשרויות יכולות להיות טיול עם המשפחה, איסוף בקשות מחברים לגבי רכישות מיוחדות בחו"ל, שיטוט באינטרנט בעקבות האטרקציות המרכזיות באותו מקום ועוד.

 

2. מהו הדבר המצחיק ביותר שקרה לך לאחרונה?

 

שאלה שיכולה להעיד על אופיו וגישתו של המרואיין (הרי כל אחד יחווה אחרת סיטואציות דומות, מה שבהחלט מראה כיצד הוא מסתכל על העולם), וגם על ההתנהלות הכללית והיומיומית שלו.

 

3. אם תתבשר מחר כי זכית ב-50 מיליון ₪ בלוטו, מה תעשה בכסף?

 

לשאלה הזו, באופן טבעי, ישנן תשובות רבות ומגוונות, אך מעיניו של המראיין זו הזדמנות טובה ללמוד על עולם הערכים של המועמד, על הדברים החשובים בחייו ועל מה שמניע אותו. לא פעם, תשובה מסוימת ("הייתי מקים מקלט לחיות נטושות", "הייתי משקיע את הכסף בבניית בית ספר לילדים שנפלטו מהמערכת"...) תוסיף מימד נוסף לשיחה ותוכל להוביל אותה למחוזות מעניינים מאוד.

 

4. למה כדור הטניס פרוותי?

 

כאן אנחנו עוברים לשלב השאלות היצירתיות במיוחד. המראיין, בשאלה זו, מנסה לבחון בעיקר את מידת יצירתיותו של המרואיין וגם את הדרך בה הוא חושב, את הלוגיקה לפיה הוא פועל ואת דרך הסקת המסקנות שלו.

 

5. כמה פרות יש בקנדה?

 

כאן ינסה המראיין לבחון את הדרך בה מתמודד המתראיין עם משימה שנראית, לפחות בתחילתה, בלתי אפשרית. הרי כיצד ניתן לדעת את התשובה לשאלה כזו? מועמד שלא ייבהל מהשאלה, יסביר כיצד היה פותר אותה (רמז: מנועי החיפוש ברשת) או אפילו יציין כי זו שאלה שלא ניתן לענות עליה באופן מיידי - יזכה לנקודות אצל המראיין.

 

6. אם היית צריך לבחור במפורסם שיהיה אבא או אימא שלך - במי היית בוחר?

 

עוד שאלה יצירתית למדי, שגם בה יש מן הניסיון לבחון מהו אופיו של המרואיין - ואף איזה אדם היה רוצה להיות. אגב, תשובה בסגנון 'לא הייתי מחליף את הוריי בסלבריטאי כלשהו' היא תשובה הגיונית למדי, ויש שיאמרו גם מוצלחת במיוחד.

 

7. איך היית מדרג את המראיין שלך - מאחד עד עשר?

חושבים שמדובר בשאלה קשה? אתם צודקים. זוהי השאלה שבה תיבחנו, כנראה, בזכוכית מגדלת - ולא משום שהמראיין מעוניין לשמוע מחמאות. להיפך: הוא רוצה לדעת האם אתם מסוגלים להגיד לו את האמת בפנים, מבלי לחשוש.

 

8. אם היית יכול לשיר שיר אחד בכוכב נולד - איזה שיר זה היה?

 

נקו את הגרון, עשו תרגילי פיתוח קול - והחלו לזמר. המראיין לא מבקש לבחון את טעמכם המוזיקלי, אלא דווקא לעמוד על מידת הביטחון העצמי שלכם.

 

9. מה דעתך על התמונה התלויה בכניסה לבניין?

 

כאן תיבחן מידת שימת הלב שלכם לפרטים. חשוב שתדעו: לא בטוח שהמראיין עצמו יודע או זוכר באיזו תמונה מדובר - אך אם תפגינו ידע ותביעו את דעתכם על אותה תמונה, תיתפסו כמי שיודעים להבחין בפרטים הקטנים ביותר, גם בהיסח הדעת.

 

10. אם היית כלי מטבח - איזה כלי היית?

 

נשמע כי מדובר בשאלה מוזרה ביותר, לא כך? אבל אם תחשבו לעומק, תבינו את הרציונל מאחוריה: כלי המטבח הם כלים יעילים מאוד, שלכל אחד מהם תפקיד מוגדר וברור בסביבה שלו. בחירה בכלי מסוים תעיד על המקום בו אתם עומדים ביחס לסביבה שלכם, לפחות מנקודת מבטכם האישית.

 

11. הַסְבר, במילים פשוטות, איך מכינים חביתה...

 

אנחנו נשארים במטבח, עם שאלה שיש בה כדי לבחון את רמת הירידה לפרטים של המרואיין, כמו גם את יכולותיו הדידקטיות. התכוננו: לא מעט מראיינים 'אוהבים' לשאול שאלות נלוות תוך כדי הוראות ההכנה שלכם - הכול במטרה לבחון עד כמה אתם סבלנים.

 

12. אם היית בן 80 היום - מה היית אומר לילדיך?

 

שאלה עמוקה ומרתקת שכל אדם צריך לשאול את עצמו לעתים. המסר אותו תרצו להעביר לילדים שלכם אי שם בגיל 80 מעיד בצורה הטובה ביותר על האדם שאתם, על מה שהשגתם בחייכם ובנקודת הזמן בה מתקיים הראיון - על מה שאתם רוצים להשיג.

 

13. אם היו עושים סרט על חייך - מי היה משחק אותך ולמה?

 

לכל שחקן קולנוע ידוע מספר מאפיינים שמבדילים אותו מהאחרים. ג'ים קארי הוא המשוגע המצחיק, ג'וליה רוברטס היא החכמה בעלת ניסיון החיים, ג'ק ניקולסון הוא הגאון מטורף וכך הלאה. בחירה בשחקן ספציפי משקפת, לא פעם, תכונות אופי שקיימות אצלכם או שהייתם רוצים להחזיק בהן.

 

14. אם תפתח את המקרר אצלך בבית - מה תמצא בו?

 

שאלה מעט חודרנית, אך לא כזו שעוברת את גבול הטעם הטוב. יש אנשים שאצלם המקרר ריק למדי, ואחרים שאוהבים למלא אותו בכל טוב, כל הזמן. המנהגים האלה מעידים גם הם לא מעט על כל אחד מאיתנו.

 

15. אם חייזרים יציעו לך כל דבר שבעולם כדי לעבוד בכוכב שלהם - מה היית מבקש?

 

אין ספק שזוהי השאלה המוזרה והיצירתית ביותר, בעיקר משום שאפשר 'להיסחף' עם הרעיון למחוזות מרתקים. כל אדם, כך נדמה, יענה בצורה אחרת על השאלה הזו - וזה מה שהופך אותה ליצירתית ביותר שאנחנו נתקלנו בה.

 

16. מה הייתה המתנה האחרונה שנתת למישהו?

 

דרך שאלה זו יכול המראיין ללמוד על האכפתיות של המועמד, על הקשר שלו עם האנשים האהובים עליו, על מידת הנתינה שלו וכו'. גם הבחירה במתנה מסוימת ולא באחרת (לעתים שלא במודע) יכולה להגיד עליו הרבה מאוד.

 

17. עד כמה אתה חושב שאתה בר מזל - ומדוע אתה חושב כך?

 

נתחיל בעובדה לפיה אף אחד לא אוהב לידו אנשים בעלי גישה שלילית לחיים. אם המרואיין יצהיר כי הוא אדם חסר מזל - הרי שהוא יוצר סביבו רושם שלילי. בנוסף, גם שאלה זו מלמדת רבות על גישתו של המרואיין לחיים, וזהו פרט חשוב עבור כל מגייס בזמן ניסיונותיו להתאים בין המועמד למשרה המבוקשת.

 

מנקודת מבטו של המראיין: "אלו שאלות שוברות שגרה, מרעננות ומפתיעות"

 

אחרי שהכרנו כמה שאלות יוצאות דופן במיוחד, זה הזמן לשאול: מה גורם למראיינים להשתמש בהן? לדברי מנהלת משאבי האנוש בחברת אתוסיה, ענבר הסטן-פרדו, אלו שאלות בעלות תפקיד חשוב ומכריע בראיונות העבודה: "בעיניי אלו לא שאלות מוזרות, אלא שאלות שוברות שגרה שעוזרות להכיר את אופיו של המועמד ואת דרך החשיבה שלו בצורה שונה ומפתיעה. לעתים, תשובה מרעננת על אחת מהשאלות הללו, מטה את הכף בצורה משמעותית לטובת מועמד ספציפי".

 

עם זאת, מוסיפה הסטן-פרדו, חשוב לדעת אילו שאלות לשאול ובאיזו צורה: "חשוב להתאים את השאלות לתכונות אותן המראיין מחפש. אין טעם לבדוק יצירתיות למשרה טכנולוגית בעלת גבולות קשיחים; ואין צורך לבדוק יכולות אנליטיות בתפקיד שאינו דורש יכולת כזו.

 

בנוסף, חשוב לשים לב למינונים: מספיקות שתיים או שלוש שאלות בסגנון זה בכל ראיון עבודה, כדי להשאירן ב'תפקיד' השאלות שוברות השגרה - כאלו שיובילו לתשובות אותנטיות. ראיון עבודה שלם שיתבסס רק על שאלות כאלה יפספס את המטרה".

 

...ולשאלת מיליון הדולר: כיצד נכון להשיב לשאלות כאלו?

 

אחרי הרשימה המרתקת (והמלחיצה מעט...), יעלו במוחכם בוודאי השאלות הבאות: כיצד אפשר להתכונן כראוי לקראת שאלות כאלו? מהי התשובה הנכונה והאם יש כזו בכלל? חשוב לצאת מנקודת הנחה מרכזית, לפיה אין תשובה אחת מוצלחת יותר מהאחרות. כל אדם יכול לספק תשובה מסוימת, שתהיה מוצלחת לא פחות בהשוואה לתשובות אחרות. לכן, אין שום סיבה לדאוג מהבחינה הזו ואין כל דרך להתכונן לכך. כמה שתתאמנו, לא תוכלו למצוא את 'התשובה הטובה ביותר'. היא פשוט לא קיימת.

 

אם כן, מה מומלץ לעשות? העצה הטובה ביותר בעניין זה היא: היו עצמכם. אל תנסו להתחמק, אל תספקו תשובות שאינן משקפות את מי שאתם באמת ואל תנסו להתחכם - סוג השאלות האלו יחשוף אתכם מייד. ענו ממקום אמיתי, היו כנים ואם אינכם יודעים לענות, אמרו זאת בלי להסס. מעל לכל, הפגינו ביטחון: גם המראיין יודע שמדובר בשאלות 'מתקילות' שלא פשוט לענות עליהן. הוא לוקח זאת בחשבון בזמן שהוא בוחן אתכם.

תגובות

1. cyber | 18 ינואר 2015

trolling questions

why ask those trolling questions? how they actually evaluate professionalism of a candidate?


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.